In oktober is het 5 jaar geleden dat mijn mirena spiraal gezet is. krijg ik een bericht van de huisarts?
Ik vraag mijn huisarts af en toe wanneer het zo ver is. Geen idee of je er bericht voor krijgt maar ik weet dat het er volgens jaar uit moet dus tegen die tijd bel ik er zelf nog ff achter aan.
Bij het plaatsen van de mirena krijg je een kaartje mee met het batchnummer, zelf kan je daar ook invullen wanneer hij vervangen moet worden. Verder is het eigen verantwoordelijkheid. Maar ik kan mij voorstellen dat je dit kaartje allang kwijt bent.
Toen ik het spiraaltje liet zetten zei de dokter "als A... 5 is dan bellen voor een afspraak" Het is je eigen verantwoording om het in de gaten te houden
Maar je houdt zelf toch in de gaten wanneer je spiraal vervangen moet worden? De huisarts heeft een rekenfout gemaakt, maar jij zelf dus ook.
O wauw, wat een conclusies weer zeg. Ik was 16 toen ik die spiraal kreeg en heb precies na 5 jaar gevraagd of de spiraal eruit moest waarop de huisarts in mijn dossier keek en zei ‘nee je hebt je 1,5 jaar verrekend’ Toen verhuisde ik en kreeg ik een nieuwe huisarts en vroeg ze waarom de spiraal er nog niet uit was gehaald. Dus nee, het was niet mijn schuld.
Mag ik jou puur uit belangstelling vragen waarom jij zo jong al voor een spiraal had gekozen? Mijn huisarts wilde dat eigenlijk niet doen toen mijn dochter die leeftijd had. Nou wilde zij achteraf ook liever de pil hoor, dus het was geen probleem.
Natuurlijk mag dat. Ik slik anti epileptica waardoor mijn lever harder en sneller werkt, dat betekend dat mijn lichaam medicatie 2 keer zo snel afbreekt als bij anderen. Daardoor moest ik bij de pil ipv 30, 60 mg slikken en daar had ik de gehele maand migraine van, toen is er besloten om een spiraal te plaatsen.
Onze praktijk heeft follow-up up lijsten.. wij roepen mensen op voor verschillende dingen, zoals mirena, colonscopie, dexa, bloed prikken voor cvrm etc, anti-stollingmedicatie.. en nog veel meer. Kost véél extra werk maar ook prettig om patiënten goed te begeleiden.
de registratie voor Mirena is recent aangepast. Hij is nu voor 6 jaar geregistreerd als anticonceptie, ook als hij al eerder geplaatst is. (ze hebben het na registratie onderzocht en in het 6e jaar is hij net zo betrouwbaar als in het 5e jaar). Hij mag dus nog een jaartje blijven zitten!
O echt? Ik zal dat eens navragen bij de huisarts, ik heb hem zelf ook ongeveer 5 jaar namelijk. Ik was van plan na de vakantie eens te bellen. Ik weet namelijk niet meer precies wanneer ik hem kreeg maar ik dacht in september. En ik was me al af aan t vragen hoeveel 'uitloop' ik eigenlijk zou hebben. Een maandje te laat ofzo leek me al te moeten kunnen, zo'n ding kan natuurlijk niet klokkijken en ze zullen het wel veilig 'ruim' hebben genomen met 5 jaar. Ik merkte zelf de laatste maanden wel dat ik iets tussentijds bloedverlies krijg dus in die zin lijkt t of de hormonen wel wat uitgewerkt lijken te raken.
Zoals velen hier zeggen, idd eigen verantwoordelijkheid en als je het niet meer zeker weet, dan zou je altijd even kunnen bellen!