Weet iemand een wat gezonder alternatief voor instantjus? Poedervariant? Kan niet zo gauw iets vinden via internet... Zo makkelijk gauw even een snelle jus maken. Maar wil eigenlijk minder smaakversterkers gaan eten, ook omdat mijn man hierop reageert met clusterhoofdpijn aanvallen... Een echte jus maken kost zoveel tijd...!!
Waar eet je jus bij? Wellicht dat aanpassen? Denk dat wij alleen in de winter jus eten bij stamppot.. En dan geniet ik gewoon lekker van een slechte variant
Een pot runderfond (of gevogeltefond) kopen en invriezen in blokjes. Evt. na het bakken van het vlees het grootste deel van het vet weggooien (aanbaksels laten zitten natuurlijk). Klein schepje bloem aanbakken en dat afblussen met wat ingevroren blokjes fond. Hoeveel blokjes en bloem is natuurlijk afhankelijk van hoeveel jus je wilt.
Ah goed topic! Ik vroeg me dat laatst ook al af namelijk. Voor de dames die zelden jus eten: waarmee eten jullie dan je gekookte aardappels? Of eten jullie die niet vaak?
Nou, gewoon met wat groente en een stukje vlees. Vroeger hadden we thuis ook altijd echte jus bij het eten, maar ik mis het ook niet meer. Af en toe als ik vlees braad ofzo heb ik jus, het is er dan nou eenmaal, maar ik gebruik het dan ook lang niet altijd.
Ik doe wat vloeibare boter en zout over de aardappeltjes en schud ze dan door elkaar. Moet zeggen dat we dan wel bv rode kriel eten. Dus geen gewone aardappelen.
Wij eten nooit meer jus, mis het niet en vind het (als ik het eens eet) ook niet lekker meer, veel te vet. Mijn moeder maakte het vroeger eigenlijk altijd van draadjesvlees en dan een flinke pan vol. Op m'n werk gebruiken we inderdaad altijd zo'n potje, maar vind het veel te vet.
Die eten wij nooit. Misschien 2x per maand en in de winter 1x per week stamppot. Als we aardappels eten (3x per week max) zijn het gebakken krieltjes of partjes uit de oven.
Euhm... wij eten gewoon gekookte aardappelen, ongeveer 2 a 3x per week. Ik gebruik geen zout en ook geen jus. Blijkbaar is dat heel vreemd lees ik hier? Is er dan niemand die gewoon gekookte aardappelen eet zonder zout, jus of andere sausjes/smaakverfijners?
Ja zeker! Wij zijn aantal jaar terug gestopt met jus eten. Zelf eet ik nooit gekookte aardappels. Man en kinderen wel, maar jus gaat er nooit door. Groenten vaak wel Zijn ook gestopt met zout toevoegen aantal jaren terug. Wij missen het echt totaal niet! Ook niet aan hoeven te wennen. Allemaal slechte, onnodige toevoegingen. In onze omgeving echt een uitzondering weet ik. Van huis uit ook veel jus en vooral ladingen zout gewend, mijn man ook.
Ik mis het ook totaal niet. We doen dit sinds de oudste geboren werd dus een jaar of 5. Ik lees hier over jus, mayonaise en dat heel veel mensen geen gekookte aardappelen eten. Wij doen er trouwens ook geen groente door. Gewoon lekker stukjes gekookte aardappel op je bord, aanprikken en naar binnen smikkelen... hmm lekker