Onze dochter is met donkere ogen geboren. Ze lijken nu met 3,5mnd lichter te zijn geworden, het is wel bruin maar soort van 'modderkleur'. Er lijkt ook een groenige waas doorheen te zitten. In mijn familie hebben we een aantal halfbloedjes maar bruine oogkleur verschilt wel, ze is erg blank. Ik ben Aziatisch (beiden families licht van kleur voor typische Aziaat) mijn vriend NLs met blauw/grijze ogen. Zelf vind ik hele donkere ogen op een blanke huid erg mooi. Ben benieuwd naar haar definitieve kleur. Weet iemand hier meer over?
Wat de kraamverzorgster tegen mij vertelde, is dat tot een half jaar na de geboorte de kleur pas definitief word... Kan nog alle kanten op gaan 😊
- 1e: donkerblauw bij geboorte, werden richting het halfjaar steeds donkerder, om daarna grijziger te worden. Richting het 2e jaar meer bruinig-grijs-groen en nu zijn ze een jaar of 3 lichtbruin met een vleugje groen. - 2e: heel donkerblauw bij de geboorte, voor het halfjaar waren ze bruin en nu nog steeds. - 3e: donkerblauw bij de geboorte, steeds lichter wordende richting het jaar en sindsdien worden ze ietsje grijzer. Mijn man heeft blauw-grijzige ogen (ouders van hem blauw-grijs en blauw-groen) en ik bruin (ouders bruin en blauw-grijs). Wij hebben dus een lekkere mix bij onze drie kinderen van vrijwel alle mogelijke combinaties haha en alledrie echt totaal verschillend.
Bij uk was het heel donker blauw tegen het zwarte aan, nu spijkerbroeken blauw. De kleur kan tot de 4 de nog veranderen. Als je naar het oogwit kijkt zie je nog een blauwe gloed, als dat weg is blijft de kleur vast.( wat ik gevonden heb op internet)
Als je zelf 100 procent aziatisch bent, dan heb jij waarschijnlijk 2 genen voor donkere ogen. En je vriend 2 genen voor lichte ogen. Hoewel de overerving niet altijd precies klopt bij oogkleur en soms mensen toch lichte ogen hebben met een gen voor donkere ogen, is in principe donker dominant en krijgen jouw kinderen dan dus allemaal donkere ogen (aangezien ze 1 gen voor donker hebben en 1 gen voor licht). Zoals gezegd, het klopt niet altijd met de oogkleur, dus ik dek me even in . Ik heb bijvoorbeeld 1 gen voor donker en 1 gen voor licht en mijn man heeft lichte ogen, dus wij hadden 50 procent kans op kinderen met donkere ogen en 50 procent kans op lichte ogen. Zoon heeft bruine ogen en dochter blauwe, dus het klopt precies . Bij zoon duurde het overigens een half jaar voordat ze echt bruin waren, daarvoor wisten we het niet. Bij dochter werden ze alleen maar blauwer, dus dat was al heel snel duidelijk. Een van mijn beste vriendinnen is ook aziatisch en getrouwd met een roodharige man, haar kinderen hebben bruine ogen en donker haar, maar met een rode gloed erover, heel bijzonder.
Het kan best lang nog veranderen. Bij mijzelf was het zo dat ik blauwe ogen had en die werden groen toen ik 6 jaar was. (overigens volledig NLse achtergrond.. ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft).
Zoon is geboren met blauwe ogen..met 3 jaar veranderde dat in soort donkergrijs en daarna tot nu (bijna 7) zijn ze donkergroen. Dit is nu dus zijn vaste kleur. Vader heeft groene ogen en ik bruin Dochter geboren met bruine ogen en dat is altijd zo gebleven:d
hier beiden bruin haar, onze moeders beiden pikzwart haar, oudste dochter bruin haar, donkere ogen (is wat lichter geworden nu ze 2 is, maar dan nog heel donker) de jongste dochter is donkerblond met groen/bruine ogen, kan niet eens zeggen wat het eigenlijk is. heel benieuwd wat het word, hopelijk blijft het zo, is zooo mooi. mijn vriend heeft groene/grijze ogen en ik donkerbruin
Mijn dochter is met donker blauwe ogen geboren, daarna werden ze lichter blauw. Nu zijn ze blauw/grijs/groen. Mijn zoon is ook met donker blauwe ogen geboren, die zijn nu lichter blauw. Ik denk dat hij wel echt blauwe ogen houdt, hij heeft ook veel blonder haar als mn dochter. Mijn man heeft bruin haar en grijs/groene ogen. Ik heb blond haar en blauwe ogen. Mijn zoon heeft precies dezelfde kleur haar als ik op die leeftijd, licht blond.
Mijn zoontje is met hele felle blauwe ogen geboren en dat zijn ze nu nog steeds. Ze zijn in een jaar nog niets veranderd dus ik denk dat ze zo blijven. Ik heb hele donker bruine ogen Mijn ouders groen-bruin en grijs blauw. Mijn vriend heeft grijs blauwe en allebei zijn ouders hebben ook blauwe ogen.
Bedankt voor de reacties dames en zo te lezen valt er geen peil op te trekken haha! Ik ben inderdaad 100% Aziatisch, geen enkel familied heeft lichte ogen (behalve zoontjes van mijn nicht. Zij is zelf half en met een NLse man). Kant van mijn vriend heeft niemand weer donkere ogen. Vraag me af of bijv. genen van opa-oma ook een rol spelen. We wachten af