Zoontje eet zo slecht

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Elin78, 20 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Mijn zoontje van 8 maanden eet niet zo goed. Melk gaat er nog wel redelijk in, fruit ook, maar zijn avondhap en brood een stuk minder. De eerste hapjes eet hij vrolijk weg, maar hij heeft snel genoeg. Hij is erg snel afgeleid. Het enige dat helpt is hem eventjes voor de televisie zetten en dan eten geven, maar hier wil ik ook geen gewoonte van maken. Ik geef hem al minder opvolgmelk, zodat hij echt honger heeft, maar dan nog eet hij niet veel. Ik ben blij als hij 80 gram eet. Iemand tips?

2. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik had hetzelfde probleem tot een paar weken geleden. Ik maakte me er ook heel druk om, maar eigenlijk is dat niet nodig. Totdat ze 1 zijn, is opvolgmelk hun belangrijkste voeding. De bijvoeding is, zoals het woord al zegt, BIJvoeding.

Mijn zoontje at ook heel lang maar 80 á 100 gram groente, en brood wilde hij tot twee weken geleden al helemaal niet. Zijn fruithap en melk ging er wel heel goed in. Maar ineens heeft hij het licht gezien: hij eet nu een heel potje groente, en een hele boterham. Ik scheur hele kleine stukjes van een boterham, doop dat met mijn vingers in zijn fruithap, en stop het dan in zijn mond. Op die manier lust hij het wel.

Wat betreft groente (en ook brood): sommige baby's moeten gewoon heel erg wennen aan al die nieuwe smaken. Ik zou de groente heel fijn pureren, en het steeds opnieuw blijven aanbieden. Op een gegeven moment gaat hij het waarschijnlijk wel eten. Als je vers geeft: heb je al eens een potje geprobeerd? Dat is vaak wat fijner gepureerd dan vers. Of als je potjes geeft....misschien vindt hij vers juist lekkerder?

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat de opvolgmelk tot het eerste jaar de hoofdvoeding is, klopt niet helemaal, (je hebt van 6-12 maanden de tijd om van volledig flesvoeding om te switchen naar volledig vast voedsel: na het eerste jaar worden ze wel geacht normaal met de pot mee te kunnen eten). Maar tegelijk moet je je er ook niet al te druk om maken als een kindje wat slechter eet. Zolang je kind goed groeit en voldoende plasluiers heeft, is er niet zo 1-2-3 heel veel aan de hand...
    Behalve het slechte eten is er natuurlijk meer aan de hand, (slecht slapen enzo ;)), dus misschien is het eens een idee om een allergietest te doen? Wij hebben Thirza laten testen bij een bioresonantietherapeut. Die behandelen ook tegen de allergieen, maar omdat ze mij niet uitgelegd krijgen waarom dat zou moeten werken, hebben wij het even enkel bij die test gehouden.
    Wij zijn nu dus aan het elimineren en straks weer provoceren, om te checken of de test klopt. Op deze manier hoefden we niet van alles en nog wat af te checken om te achterhalen waar Thirza allergisch voor is...
    Verder vindt ze hier de potjes lekkerder dan de verse hap, alhoewel als ik de zooi echt goed lang in de blender gooi (met een beetje extra water als het niet echt lekker fijn wil worden), dan eet ze het dus wel. En juist grote stukken (die bij voorkeur van ons bord af komen) wil ze ook graag eten, zo lekker uit het handje.
    Wat verder bij ons goed werkt, is haar een badboekje geven tijdens het eten. Lekker plaatjes kijken en ondertussen gaat haar mondje automatisch al open voor de volgende hap :) 't Is niet helemaal het advies van het CB, maar gezien de gebroken nachten ook hier, vind ik een volle maag even belangrijker :) Zo is ze tenminste niet de hele nacht wakker...

4. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Eten moet leuk zijn, dus ga je kindje vooral niet 'dwingen'te eten.
    Blijf het aanbieden en zet het weg als je kindje het niet wil.

5. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Hier hetzelfde 'probleem' en volgens mij heeft t ook veel met de leeftijd te maken... bij de november mama's (nu ben jij geen nov.mama maar wel bijna) eten zowat alle kinderen slecht!

Proberen niet druk te maken (érg moeilijk ik weet het, mijn zoontje eet ook extreem slecht) die heeft vanmiddag een half potje fruit op (klein potje) en 2 stukjes boterham en toen was het klaar :(

6. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Onze kleine is ook maar met kleine beetjes begonnen met eten. 'k Weet niet precies hoeveel hoor want hij kreeg nooit potjes. Maar het komt vanzelf. Sommige kinderen hebben gewoon geen behoefte aan die 200 gr groente en fruit en ook nog brood.

Maak je geen zorgen je zoontje zorgt er zelf wel voor dat hij genoeg eten binnen krijgt.

7. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Ik heb geen reden aan te nemen dat hij een allergie heeft. Ik denk eerder dat hij slecht slaapt omdat hij te weinig eet overdag en dat 's nachts wil inhalen. Sommige dingen eet hij overigens heel graag hoor. Fruit is niet aan te slepen.:)
    Ik dwing hem niet om te eten, maar probeer wel van alles om hem te laten eten. Maar voor de tv stuit me wel erg tegen mijn principes hoor, maar wat je ook zegt Rozemarijke. Ik heb er onderhand alles voor over om 's nachts te slapen :)

Deel Deze Pagina