Beste Lactatiekundige, Mijn zoon groeit in lengte en gewicht langzaam volgens het consultatiebureau. Hij krijgt volledige borstvoeding, om de 2 uur, weegt nu, met 4,5 maand, 5785 gr en is 60 cm. Hij is 11 augustus geboren ( na 40+6 weken zwangerschap) en woog toen 3210 gr bij 49 cm. Ivm allergieen wordt ons afgeraden al te starten met fruit/groenten. Wel is het zo dat Meneertje de hele dag wakker is, en dus veel energie gaat naar het wakker zijn en spelen. Hebben jullie misschien nog tips/advies? Kan ik iets aan mijn eigen eetpatroon veranderen? Ik lees het graag, alvast bedankt!
Hallo Marlayne, Heel goed dat jullie afgeraden wordt om nu al te starten met groenten en fruit. Qua extra groei heeft het ook weinig nut. Groente en fruit bevallen amper calorien. Een kindje zal op groente en fruit niet extra groeien, wellicht zelfs eerder afvallen. Ik vind de groei wel meevallen. Geef je 1 of 2 borsten per keer? Heb je al zijn gewichten al eens ingevuld in de WHO groeistandaard op borstvoeding.com? Zou je dat eens willen doen en mij de inloggegevens laten weten via een PB? Jouw melk is gewoon goed. Als jij goed en gevarieerd eet bevat jouw melk alle voedingsstoffen die nodig zijn. Ik vind het derhalve niet zinvol om je eigen voedingspatroon aan te passen. Ik hoor graag van je.
Hallo Teddy, bedankt voor je antwoord,fijn! Ik geef 2 borsten per keer. Niels mag wel met rijstebloem starten, vindt hij erg lekker! Maar krijgt hij dit naast z'n borstvoeding, of ipv 1 voeding? En hoeveel moet ik maken? Ik wil proberen met opvolgmelk, daar ik niet zoveel tijd heb om te kolven ( omdat hij om de 2 uur wil eten) ik stuur je de inloggegevens per privebericht!
Hoi, Ik heb de groeicurve bekeken. Het valt me op dat hij in eerste instantie na een paar weken van zijn eigen lijn is afgezakt, maar nu groeit hij weer mooi op zijn eigen lijntje. Qua voeding zou je nog borstcompressie toe kunnen passen, zodat hij per voeding net een paar slokken extra krijgt. Eventueel geef je 3-4 (of meer borsten) per keer. Dus na de 2e borst ga je weer terug naar de eerste en weer naar de tweede. Rijstebloem voegt wat mij betreft niet veel extra's toe aan zijn menu. Qua calorien is het minimaal en als je dan kuntsvoeding moet gaan geven om het mee klaar te maken zou ik het al helemaal niet doen. Dan liever nog een keer extra aan de borst. Wat mij betreft hou je goed zijn gewicht in de gaten en ga je een keer extra wegen op het inloopspreekuur. Hou je me even op de hoogte?