Sil heeft een tijdje gehad dat hij alle kleuren heel goed benoemde, maar daar is 'ie mee gestopt... Geen idee waarom, maar tegenwoordig noemt hij alles bij een andere kleur en ook compleet willekeurig. De ene keer is geel rood, terwijl het de volgende keer blauw is. Erg apart, maar ik ga er gewoon van uit dat het vanzelf goed komt
Hier tussen de 2,5 en 3 jaar. Daarvoor kende hij de woorden wel van de kleuren maar wees de verkeerde aan. Nu is hij drie jaar en twee maanden en noemt moeiteloos de goede kleuren op.
Mijn zoontje loopt voor in taalontwikkeling. Kan alle letters van A naar Z benoemen en van z naar a weer terug, maakt er woorden mee, weet de volgorde, kan tellen tot ? ver. Maar kleuren benoemen? Toevallig heeft mijn man nog een kleurenblindtestje met hem gedaan vanochtend en hij had alles goed. Zwart weet hij overigens wel! Maar als ik hem vraag de gele trein te pakken dan gaat dat wel goed, maar benoemen niet. Goed te horen dat ze dat pas hoeven kunnen in de kleuterklas.
Wow... Maar hoe komt dat dan? Doe je alfabet spelletjes met hem? Ik bedoel, dat moet op een bepaalde manier gestimuleerd worden door de ouders toch, lijkt me sterk dat hij een keer het Aap-Noot-Mies boekje heeft in gekeken en toen het alfabet van voor naar achter kon opzeggen! Mijn zoon weet niet eens wat het alfabet is. Maar dat komt omdat het nog nooit in me is opgekomen er nu al wat mee te doen.
Mja heel eerlijk.. Dat gaat hier ook vanzelf bijna. 1x horen is genoeg. Zeker als het in een leuk liedje verpakt zit
Stijn was nog net geen 3 toen hij het hele alfabet kon. HIj heeft zo een speelgoed deur en daar staat het hele alfabet op en hij vroeg elke keer welke letter het was en ineens kon hij het.. Lisa is nu 2,5 jaar maar die kijkt er niet naar om..
Ik denk ten eerste aanleg. Hij heeft weinig gepraat tot zijn 2e (net als zijn moeder) en toen ging het hard. En ik heb een aantal apps op de aaipet gezet en daar heeft hij het van. Maar ik stimuleer niks, hij mag zelf bepalen wat voor spelletjes hij speelt. Hij heeft ook een magneetbord met cijfers en letters. Hij heeft een keer plakletters als cadeautje gehad, zulk soort dingen. Ik ga niet met hem zitten zo van: nu gaan wij eens even het aap, noot, mies-plankje stampen. Als ik dan buiten loop met hem verzint zelf als hij een P van parkeren ziet, dat dat de P van papa is, enz.
Je kunt er gewoon zelf spelende wijs mee bezig gaan, Ik noem altijd overal de kleur bij als er meer dan 1 van zijn. Bijvoorbeeld: als we langs een rij auto's lopen dan benoem ik bij elke auto de kleur. Vinden ze hier sowieso erg leuk. Isabella kon met 2 jaar alle kleuren. Ook de licht en donkere varianten. Maar dat was echt omdat ze daar in geïnteresseerd was. Ter vergelijking, ze fietst pas net. Ze is nu bijna 5. Ze vond fietsen niks aan en deed het gewoon niet. Geen interesse. Terwijl er kinderen zijn die al los fietsen met 2 jaar. ( oleander1986, met 2 jaar kunnen ze best alle kleuren wel kennen , maar het hoeft niet)
Jeetje, wat goed van je zoontje zeg! Leuk dat hij er plezier van heeft! Zo'n magneet bord met letters en cijfers klinkt leuk, daar ga ik ook eens op letten, wie weet kom ik er eentje tegen ergens.
Haha! Mooi is dat he! Hier kent ze wel alle kleuren, maar is ook veel aan het tekenen en kleuren. Tekenen kan ze ook al echt! Niet meer krassen, maar echt ronde vormen en poppetjes met ogen en haren, heel bijzonder! Wij zijn er ook altijd wel mee bezig eigenlijk...kleuren benoemen van auto's die voorbij rijden, stoplicht, etc, Hebben er altijd een spelletje van gemaakt en doen het nu nog. Tellen gaat hier inmiddels tot 15 en dankzij Dora tot 7 in het engels
Nee joh, die is dan juist onwijs trots dat hij dat allemaal al weet, dat merk ik aan Eva nu. Het geeft ze juist heel veel zelfvertrouwen. En ze doen op een dag altijd korte lesjes, dus het is maar een half uur ofzo dat ze het een keer over kleuren hebben, of verpakt in wat anders (de dagen hebben hier kleuren bijvoorbeeld). Eva kende vanaf 2,5 jaar echt alle kleuren wel geloof ik. Ik vond dat best snel. Lisa kent alle kleuren wel, maar herkennen is moeilijk. Laatst in de speeltuin waren er 3 kleuren stangen: blauw, rood en geel. Ze begon er zelf over, blauw noemde ze groen, rood had ze goed en bij geel zei ze: donkerblauw? Ik moest zo lachen! Paars heeft ze altijd goed, want dat is haar lievelingskleur
Ik denk dat het vooral een kwestie van interesse is. Ik zie de verschillen bij onze kinderen heel duidelijk. Eva herkende al snel de kleuren en kon tellen tot 10, Lisa is niet zo serieus, die roept vaak maar wat, als ik haar het dan wil uitleggen heeft ze helemaal geen aandacht. Met tellen ook, ze kent alle cijfers wel, maar heeft echt geen zin om het te leren, ze let gewoon niet op. Net als met televisie kijken, het interesseert haar nog steeds niet echt, ze kijkt als de tv aangaat en daarna niet meer, ja soms met een half oog. Maar ze doet liever wat anders. Wat wel heel grappig is is dat Eva pas op de kleuterschool binnen de lijntjes aan het inkleuren is, voorheen kraste ze maar wat. Ze vond kleuren ook helemaal niet zo leuk, het interesseerde haar gewoon niet. Nu wel wat meer. Lisa kleurt nu vaak al netjes binnen de lijntjes, zo netjes dat ik soms niet kan zien welke tekening van wie is (als ze net begonnen zijn, later gaat Lisa altijd wel krassen ) Eva is best bang aangelegd, die durfde pas met 3,5 jaar ofzo op zo'n touwladder te klimmen. Lisa klimt er nu zonder bij na te denken gewoon in, helemaal naar boven, is totaal niet bang (ik toen wel )
Daar ben ik ook wel een beetje bang voor. Wij horen ook vaak dat de oudste zo wijs is.... Ik bedoel, natuurlijk hebben wij een mega blinde vlek als ouders zijnde...maar er vliegen hier soms uitspraken om onze oren
@snoopy: Jaa, dat herken ik ook! Nu al! Volgens mij valt het ook meer op omdat het 2 meiden zijn. Denk dat als we een jongen en een meisje hadden, dat het misschien niet zo veel was opgevallen, hahaha!
Dat hoorden wij ook en Eva schijnt ook best wel wijs te zijn ook op school, praat echt heel erg goed en doet haar werkjes ook goed. Gaat waarschijnlijk volgend schooljaar naar groep 2. Ik dacht dat ze misschien nog te speels zou zijn, maar dat is thuis, op school doet ze erg goed haar best, waarschijnlijk doordat er meer kinderen zijn waarvan ze graag de beste wil zijn. Ze spelen op school goed in in wat een kind kan, als een kind wat verder is, krijgt die ook meer uitdagingen. Ik zou me daar echt geen zorgen over maken.
Hier ligt haar interesse ook erg bij kleuren en tellen en dergelijke. Heel leuk. Ze was vanochtend bij de open dag op de PSZ ook helemaal in haar nopjes. Kleuren zelf herkennen is nu blauw, groen, wit en roze. Ze is nu vooral veel bezig met aan mama vragen wat dat is en dus ookw elke kleur dat is hihi. Bij elke stoplicht roept ze hard 'Jaaaa! GROENNNN!' als het groen is.
bri, het is zeker een kwestie van interesse. Ik werkte zelf op een kdv dus weet heel goed dit te stimuleren. Dus niet de kleuren aan gaan leren, dat vind ik geen natuurlijke ontwikkeling, maar steeds alles benoemen. Dus als ze duplo pakt: o jij pakt de rode, dat is een mooie. Maar hier wordt alleen groen en soms blauw overgenomen. Maar nu ik dus langer nadenk kan ze rood dus helemaal niet herkennen, ze noemt die kleur ook nooit. Mijn voorbeeld eerder was ook fout, ze noemt eigenlijk altijd groen en soms blauw. Nu las ik dat rood bij kleurenblinden niet te zien is, grappig, ben benieuwd hoe zich dit ontwikkelt.