Kleuren herkennen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Barocky, 13 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Hahaha, leuk en herkenbaar!

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Tjah, ze leren er inderdaad veel van. Ook kleuren in het engels (onze dochter kent denk ik zo'n 10 kleuren in het engels), of vormen. Maar het lijkt me inderdaad een kwestie van interesse. Die van ons kan bijvoorbeeld totaal niet puzzelen, terwijl ze verder behoorlijk wijs is. Op de peutergroep zeiden ze al dat ze al zoveel wist wb kleuren en vormen. De volgende keer gaan ze met haar puzzelen...

Ligt aan je kleurenblindheid.. Voor sommige mensen zijn groen/blauw-tinten moeilijk. Mijn vader moest vroeger altijd een gele tandenborstel (anders pakte hij vlot de verkeerde) en een potje rummicub was niet te doen. Zwart/blauw en groen waren voor hem 1 pot nat. Gaf vaak erg bijzondere situaties, haha..
    De kans dat meisjes kleurenblind zij is trouwens erg klein. Dan moet papa sowieso kleurenblind zijn en mama ook het gen meedragen.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Genetisch gezien is een kleurenblind meisje ook lastiger dan bij een jongetje.
    Meisjes zijn XX en jongetjes XY.
    Maar het gen dat kleurenblindheid veroorzaakt zit op een X-pootje.
    Dus is bij een meisje bij de ene X dat gen defect... Dan heeft ze nog een X.

4. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ow en trouwens de eerste kleur die mijn dochter met zekerheid kon zeggen was......roze :D

@Bubbel: tja, ik vind Dora en Diego echt vreselijk, maar dochter vindt het geweldig. En als ik merk wat ze er van opsteken! Ze was laats tv aan het kijken met opa en er kwam een reclame voorbij van het wnf. Zegt ze: He, dat is een bultrugwalvis! Mijn vader :$
    Dat heeft ze dus van Diego ;)

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@mamavanjuul: dan is het misschien leuk om eens op zoek te gaan naar "mickey mouse in wonderland".
    zelfde idee maar 300x minder irritant :)

6. Barocky

Barocky Actief lid

27 apr 2009
    160
    0
    0
    Wat leuk om zoveel verschillende ervaringen te lezen, dankjulliewel.
    Ik denk dat ik toch wel ga beginnen om het wat meer te stimuleren door de verschillende kleuren zélf wat vaker te benoemen, de bruine broek, de rode trui enz... En ik denk dat jullie gelijk hebben dat het komt doordat haar interesse er gewoon niet ligt. Ze zit momenteel echt in een puzzelfase en legt een puzzel van 15 stukjes wel weer probleemloos neer. Misschien dat de volgende fase wel weer de 'kleurenfase' is haha.

Alhoewel... zo'n magneetbord met cijfers en letters me ook erg leuk lijkt, bedankt voor de tip! Eens even zoeken waar ik die zou kunnen kopen.

7. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

Ik zou mij geen zorgen maken, een kind kan niet overal heel goed in zijn en komt vanzelf. Misschien wel kleuren noemen.
    Die van mij was heel vroeg met kleuren, maar kwam door zijn autootjes die hij wilde benoemen. Dit deed hij eerst met kleur en toen de merken van de auto. (dat was in een keer stuk moeilijker voor mij hihi). Maar komt vanzelf.
    Mijn moeder vertelde dat ze mij en mijn broer pas met 4 jaar de kleuren aan het leren was.

8. tulip

tulip Niet meer actief

haha interessant, dat wist ik niet. Dan zal het wel niet idd.:D

9. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Haha, ja die bultrugwalvis komt hier ook vaak voorbij. En het is niet zomaar een papegaai, maar een geelvleugelara..;)
    Gelukkig kijkt onze dochter meestal Dora/Diego bij oma, die hebben Nick jr..

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    :D Hahaha!
    Zo lag ze hier laatst ook te kronkelen op de grond...dus ik zeg:
    Wat dóe jij? zegt ze: ik ben een anaconda ;):) Die glibbert en glijdt!
    Dan kan je mij bij elkaar vegen!

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Kwestie van interesse denk ik?
    In eerste instantie vroeg ik me direct af of ze uberhaupt in staat is om kleuren te onderscheiden, maar lees dat die vraag al gesteld is en ws ook wel beantwoord?

Thirza heeft enorme interesse in kleuren en kende ze een jaar terug allemaal al een tijd, en inmiddels ook de engelse namen van alle kleuren. Vindt ze erg interessant, maar heeft ze van mij denk ik, ben nogal crea-bea ;)
    En ze leert van alles van TV. Dora en Diego idd, (ook hier grote dierenkennis), Umizoomi (tellen en getallen en vormen).
    Maar ze kan nog niet fietsen, (ook niet op een driewieler dus, die wordt gebruikt als loopfiets). Interesseert 'r ook weinig, buiten zit ze liever te prutsen met bloemetjes en met zand... :D

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

lol

Deel Deze Pagina