Onze dochter heeft nooit veel interesse gehad in kleuren. Als als ik met haar oefende haalde en haalt ze alle kleuren door elkaar. De enige kleur die ze goed heeft is roze en paars. Nu zit ze op school en gaf ook de juf aan dat het opviel dat ze de kleuren niet kent. Ze gaf aan dat ze het wel zou moeten kunnen leren omdat ze pienter genoeg is. Ze kan wel al wat cijfers benoemen en is erg leergierig. Maar waarom lukt het nu niet die kleuren te leren. Herkent iemand dit ?
Zal het niet gewoon zo zijn dat het haar niet heel erg interesseert? Onze dochter kende dan wel met 2 jaar vrijwel alle kleuren, maar zelfs nu (ze is 4jr2mnd) wil ze nog weleens wat door elkaar gooien als ze geen zin heeft, moe is of weet ik wat. En is het echt dat ze geen benul van kleuren heeft, of ze alleen niet kan benoemen? Zit nl. ook nog een groot verschil in. Als jij bijv. vraagt kom laten we een rood hartje tekenen, pakt ze dan wel/niet het rode potlood? Gewoon op speelse wijze blijven oefenen
Ze kent wel alle kleurnamen. De juf gaf aan dat ze aan het buiten een spel aan het doen waren waar de kids een kleur mochten noemen waar ze vervolgends op moesten gaan staan. Een jongetje zei Rood en zei ging op geel staan. Toen de juf vroeg op welke kleur sta jij Julia zei ze op rood. Ook met andere spelletjes haalt ze het door elkaar. Omdat ik aangaf dat ik denk dat ik denk dat het haar niet zo interreseert gaat de juf het op een andere manier proberen. Maar nu twijfel ik toch ook.... ze wil alles doen wat de juf zegt en leert zo snel maar waarom dit dan niet... werd er toch wat onzeker van. Ze loopt wel al bij de orthoptist maar die test natuurlijk niet hierop.
Hm, ik zou zeker kleurenblind wel even laten uitsluiten. Als ze alle namen van de kleuren kent, maar bij geel op rood gaat staan en over het algemeen moeite heeft kleuren te benoemen zou ik dit in jou geval uit laten zoeken. Zal vast niet zo zijn, maar je weet maar nooit. Kan je dat zelf niet op één of andere manier testen? Kan je vast iets over vinden op Google. Als het desinteresse is dan zou ik door de dag heen spelenderwijs gaan vragen welke kleur de lucht heeft, welke kleur die auto heeft en welke kleur de jas van die mevrouw is, enz. Mocht ze dit nou een leuk spelletje vinden maar ze blijft het fout zeggen, ook na correctie van jou kant dan weet je misschien ook meer over kleurenblind wel of niet. Maar denk dat ze het gewoon nog moet leren. Ze is 4, wel een mooie tijd om daar nu mee te beginnen lijkt me. Succes!
Lijkt wel of ze kleurenblind is. Mijn man kwam een keer uit school en vertelde aan zijn moeder, dat er een groen jongetje in de klas zat. Dat vonden mijn schoonouders maar vreemd. Ze hebben toen alle potloden, die ze in huis hadden bij elkaar geraapt en hij moest toen bijv, de rode eruit pakken en toen de gele enz. Aan het einde had hij een stapeltje groene en bruine potloden bij elkaar, rood en geel lagen wel netjes apart. Toen is hij getest op kleurenblindheid en kwam eruit, dat hij groen en bruin door elkaar haalt. Paars en blauw lukt ook niet echt. Zo kan je even heel makkelijk zelf testen of ze de goede kleuren ziet.
Ik denk dat je al goed bezig bent hoor. Het is wel een proces. Ik zou proberen in je dagelijkse communiceren met haar zoveel mogelijk de kleuren te benoemen. Dus niet "pak je jas maar" maar "pak je gele jas maar". En dat zo bij alles. Ze zal het dan onbewust meer oppikken denk ik zomaar... En sja, kleurenblind zou kunnen. Maar kinderen kunnen zo met sprongetjes leren! Heb er nog nooit een in groep 3 gekregen (sta voor groep 3/4) die de kleuren niet kent hoor!
kleurenblind zou kunnen (maar laten we niet van het ergste uit gaan) ik zou spelenderwijs toch nog meer gaan oefenen: een bepaalde kleur bord/kom/appel/jas/trui etc. laten pakken zoek anders eens op google naar testjes om zelf de kleurenblindheid te testen hier een dochter van 2.5jaar die de kleuren blauw/geel/groen/rood/oranje/bruin/roze/rood/paars/zwart/wit al feilloos kent
volgens mij is het bij kleurenblind zo dat je bepaalde kleuren niet kunt onderscheiden , dat is heel wat anders dan niet kunnen benoemen of kennen je gaf zelf al aan dat je dochter geen interesse heeft in kleuren , dan zal ze er ook weinig moeite voor doen er zijn vast dingen waar ze weer op voorloopt, het komt echt wel goed hoor hier een zoontje van 3 die niks van een potje moet weten , niet wil leren fietsen , zelf zijn brood niet wil smeren enz enz ik kan me er niet druk om maken komt vanzelf wel ik bedoel als hij 18 is kan hij echt wel fietsen , plassen op de wc en de kleuren benoemen
kleurenblind komt op zich bij meisjes relatief weinig voor.. genetisch gezien zegmaar Jongetjes die kleurenblind zijn hebben problemen op het Xje van de XY (dat gen zit niet op de Y, enkel op de X.. werkt dat niet goed dan ben je kleurenblind) Meisjes hebben XX dus dubbelkans dat het goed werkt.. en per saldo dus vrij zelden last van kleurenblindheid. maar ik vind die potloodjestest wel slim gevonden het is tenslotte niet onmogelijk.. lijkt me ook heel frustrerend op school als je als enige moeite hebt met kleuren... dus wellicht is dat een extra motivatie om het toch goed te leren. en ik zou inderdaad het ook gewoon een beetje inbakken in je taalgebruik. niet enkel dat ze zelf iets met een bepaalde kleur moet pakken.. want dat is natuurlijk enorm frustrerend als je het ECHT niet weet.... maar bijv 's ochtends "alsjeblieft, jij mag het roze bord, dan neem ik de gele" (werkt goed met van dat plastic ikeaservies) en als ze het dan beetje door begint te hebben kun je altijd nog vragen welke kleur ze wil.. of ze per ongeluk verkeerd om neerzetten met jouw brood op haar kleur bord. Op die manier kende onze dochter echt al heel vroeg spelenderwijs al dr kleurtjes.. wellicht werkt dat bij Julia ook wel.
hoorde vandaag trouwens van klasgenootje van anne.. (nouja van haar moeder dus) dat de juf had gezegd dat het heel knap was dat ze alle kleuren al kende blijkbaar is dat verre van standaard
Dat is niet helemaal waar. Hier gingen ze er toch wel vanuit dat ze bij de kleuters toch echt de meeste kleuren wel moeten kennen. Bij onze jongste waren ze van de zomer op het KDV heel druk met kleuren en vormen. Nu ik er zo overna denk konden de oudste twee dat ookk zeker wel met een jaar of 2,5.