Kleuren niet onderscheiden

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by saju, Sep 28, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Tja ik weet niet of kinderen voorlopen die 'ik weet het niet' zeggen? Moet je denk ik per kind bekijken. Lisa zegt ook geregeld 'dat weet ik niet', maar ik heb niet bepaald het idee dat ze voorloopt.

Lisa heeft nog maar weinig interesse in kleuren, ze kent paars en roze heel goed, dat zijn haar lievelingskleuren (zegt ze ook altijd ;)). Eva wist al wel met 2 jaar heel veel kleuren en ik vond het altijd zo raar als mensen zeiden dat ze op school de kleuren leren, ik had zoiets van, dat weten kinderen dan toch al lang?! Maar nu met Lisa weet ik het niet hoor :), ik denk dat de kans groot is dat ze op school nog wat kleuren leert.

2. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Aha, grappig om te weten van die X en Y chromosomen.
    Af en toe denken wij ook dat onze jongste kleurenblind is voor rood en groen. Die haalt hij regelmatig door elkaar. En aangezien hij verder ontzettend goed praat, alle andere kleuren wel goed herkent en behoorlijk wijs is voor z'n leeftijd, lijkt het zo vreemd dat hij juist de woorden voor die twee kleuren niet uit elkaar kan houden. We doen vaak 'ik zie ik zie wat jij niet ziet' en dan valt het ook op.

3. knap

knap Niet meer actief

Ik lees voor uit het boek je van bumba. cijfer,s een tot tien en daar zitten circus ballen bij. Ik noem de kleuren nu ook op maar maak soms expres een foutje en negen van de tien keer heeft ze het nog niet door. Dat de kleur niet goed is maar al doende leert men. Mijn dochter is wel een half jaartje jonger maar begint de kleur blauw en rood te herkennen.

Dus wat ik zeg een beetje uit testen met voor lezen uitdagen.

Bijvoorbeeld ik zie appels en zeg peren dan zegt ze nee mama het zijn peren en geen appels. Dus dit ook met kleuren. Doen.

Papa heeft een groene kleur auto en oma blauw. Interessanter maken dus.

En weet wel dat ze in de kleuterklas met alle dagen van de week beginnen en alle dagen van de week hebben een andere kleur daar word ook wel wat nadruk op gelegd.

Maandag was blauw de rest weet ik niet meer haha.:(

4. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

Jan 6, 2007
    8,553
    0
    36
    renkum
    dat kan maar ik kan wel drager zijn
    zo zijn de kinderarts dat

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Huh, ik ben kleurenblind en mijn ouders niet hoor!

6. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ja, je kunt natuurlijk altijd drager zijn. Ik ben ook drager, want mijn vader is kleurenblind. Een zoon van mij heeft dan 50% kans om kleurenblind te zijn.

Sorry, het kán inderdaad wel, maar dat is maar zeldzaam..

7. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Kindjes tot een jaar of 6 hebben erg de neiging om het antwoord te geven war ze denken dat jij wilt horen. Dus gooien ze er meestal maar een kleur tegenaan.
    Dat is een belangrijke reden waarom het verhoren van jonge kindjes nogal lastig is. Ze gaan mee in jouw verhaal, maar lijken echt antwoord te geven. Kindjes die 'Ik weet niet zeggen' wijken daarmee af van de norm, wat vaak, op 1 gebied, betekent dat ze wat voorliggen. Het maakt ze zeker niet meteen hoogbegaafd.
    Maar meestal wordt er wat negatief gereageerd als kindjes 'ik weet niet' zeggen. Ik merk dat mijn schoonvader mijn zoontje er ook op 'corrigeert' en dat is een beetje zonde als het eigenlijk een beetje knap is. Vandaar mijn reactie.

Share This Page