Nog een financiële vraag over huishoudgeld

Discussie in 'De lounge' gestart door mol81, 20 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mol81

mol81 Niet meer actief

Hallo dames,

Aangestoken door het topic over wat mensen per maand overhouden heb ik een vraag:
    wij houden na aftrek van de vaste lasten €700 over voor boodschappen, benzine en leuke dingen. Maar dit geld is altijd op! Het lijkt me zoveel maar in de praktijk is het wel voordat we het door hebben.

Ik tank iedere 7 dagen. Dit kost me ong. €60 (benzine).
    Hoe kan ik hierop besparen? Auto is noodzakelijk voor het werk, er gaat helaas geen bus o.i.d. en het is 30 km.

Wat is reeël om uit te geven aan boodschappen per week / maand voor drie personen (2 volw + kind van 2 jaar)?

Ik wil bezuinigen maar weet niet hoe!

Ik lees jullie ideeën graag dames.

2. tulip

tulip Niet meer actief

mol, hier ging het precies hetzelfde. Geen echte noodzaak om te bezuinigen, maar het is gewoon te zot voor woorden dat je niet weet waar je geld bljft.

Ik heb mijzelf een budget gegeven, budget voor extra's per maand, en een boodschappenbudget. Dat is nu 50 euro per week. Wij zijn met zn 3en, ook een dochter van 2 jaar, dus vergelijkbare situatie.
    Ik red het er goed mee. Af en toe zit er een weekje tussen dat ik wat meer uitgeef, maar dat is dan bv omdat er veel goede aanbiedingen zijn.

Ik pin het geld ook van te voren, dat scheelt een hoop. De rest al meteen naar de spaarrekening.

3. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    met een boodschappenlijstje naar de supermarkt gaan, en alleen dingen opschrijven die je echt nodig hebt. De rest, wat je dan ziet in de winkel, koop je niet. Dat heeft ons heel veel geld bespaard!

4. mol81

mol81 Niet meer actief

Is €50 echt te doen voor drie personen per week? Ik geef nu echt véél meer uit (schaam, schaam) aan boodschappen. Maar er kan absoluut op bezuinigd worden.

5. mol81

mol81 Niet meer actief

En wat betreft de benzine? Iemand dé tip? We denken er over om een kleinere auto te kopen (hebben nu een station) maar zijn die zuiniger?

6. marilouise

marilouise Niet meer actief

wij hebben ook 50 euro per week en gaat heel erg goed!
    Houd vaak zelfs over dit gaat in een spaarpotje en is wat extra voor onze vakantie straks

7. shenoby

shenoby Niet meer actief

wij doen het met 75 per week voor boodschappen maar das incl roken voor mijn vriend.
    dus ook ongeveer 50 euro.
    heb ook een dochter van 2.
    wat hier hielp was inderdaad een lijstje maken.
    dingen in de aanbieding die je echt nodig hebt wat groter inslaan
    en ik maak elke zondag avond een lijstje met wat we die week gaan eten.
    zo hoef ik niet elke dag naar de winkel en kom je ook niet zo voor verleidingen te staan.

8. tulip

tulip Niet meer actief

mol, het is echt te doen, wel op aanbiedingen letten. Dus iets wat je veel koopt dan even in de aanbieding inslaan, dan kun je weer ff vooruit.

Over de auto: een kleinere auto kan zuiniger zijn, maar dat hoeft niet. Je kan de site van de consumentenbond checken, die hebben altijd wel van die tests.

9. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Wij proberen ook goedkoper te doen maar 50 euro per week lukt me nog niet helemaal :)
    De tip qua auto is eigenlijk: minder gebruiken
    Als je op gaat letten merk je dat je hem echt vaker gebruikt dan nodig
    Maar ook: als je een nieuwe wilt kopen, let dan op dat hij lichter is qua gewicht
    Dan kost hij minder wegenbelasting en minder benzine
    Verder: gebruik de droger zo min mogelijk en zet geen lampen aan als het niet nodig is, en geen computer en tv tegelijk aan bijvoorbeeld
    Dat scheelt je aan het eind van het jaar op je energie rekening erg veel

10. mol81

mol81 Niet meer actief

Hoe doen jullie het met vleeswaren halen? Ik haal vrijdag boodschappen voor de hele week. Manlief haalt maandag en woensdag nog vleeswaren voor brood + op woensdag brood. Al met al kost dit veel geld.

11. tulip

tulip Niet meer actief

vleeswaren sla ik altijd 1 keer in de zoveel tijd in, die vries ik in porties in.

12. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    vleeswaren haal ik altijd gewoon bij de AH en die zijn (zolang ze dicht zijn) lang houdbaar zeg maar
    dus 1 keer in de week haal ik die

13. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Een kleinere auto zou zuiniger kunnen zijn ja, maar ligt er wel aan wat je weer koopt. Je moet natuurlijk ook goed kijken naar de toekomst en of het überhaupt handig of te doen is.
    Wij hebben een paar weken geleden bewust een grotere auto gekocht gezien de gezinsuitbreiding ;)

Boodschappen proberen wij ook voor 50 euro te doen, we zijn nog met z'n 2en. Goed letten op aanbiedingen, een weekmenu maken en met een lijstje naar de winkel.

Brood en vleeswaren worden hier gewoon bij de supermarkt gehaald. Van de bakker en de slager is superlekker en ook een leuke luxe die je jezelf toekent maar het is mij het geld niet waard...
    (al vind ik het altijd wel heel kneuterig en gezellig klinken als je vleeswaren bij de slager gaat halen, lekkere groentes bij de groenteboer, vers brood van de bakker etc. :D)

Kijken naar abonnementen wil ook nog weleens helpen. Wij zijn nergens lid van maar die tijd heb ik wel gehad, heb het gewoon opgezegd en koop nu af en toe wel wat in de winkel. Boeken leen ik in de bibliotheek. Voorheen kocht ik (hebben hebben hebben!) en dat kost je klauwen met geld, hoe leuk een volle boekenkast ook staat.

14. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Vantevoren een boodschappen lijstje maken, scheelt hier heel veel. En ook naar welke winkel je gaat scheelt. Bij de Jumbo ben ik het goedkoopst, Plus is duurder (aldi en lild even buiten beschouwing gelaten).

En wat hier ook heeft geholpen is een kasboek. Alles opschrijven wat je koopt en je vooraf een budget stellen.

Succes!!

15. Lelymupske

Lelymupske Bekend lid

24 jun 2010
    932
    0
    0
    Lelystad
    hey mol.. samen maar es boodschappen gaan doen dan ??
    ik haal soms voor een hele weeek voor 30 of 40 euro aan boodschappen.. soms minder.. slim shoppen.. ben er aardig goed in geworden..
    idd.. let op de aanbiedingen.. en shop verstandig.. zelfs mij lukt dat aardig :) en wij zijn nu ook met 2 volwassenen en een kleine van 2,5

16. bereke

bereke Niet meer actief

Mag ik ook een vraag stellen over huishoudgeld/besparen? Beetje stom om daar apart een topic over te openen...
    Diegene die hun inkomsten en uitgaven netjes bijhouden: hoe doen jullie dat? In een excelbestand? Of in boek? Ik had graag eens een voorbeeld gezien daarvan. Ik zou dit ook graag eens willen proberen omdat we hier inderdaad ook vaak totaal geen idee hebben waar het geld nou gebleven is ;).

17. tulip

tulip Niet meer actief

wij hebben alles op een rij gezet in een exel bestand. Eerst een kolom met inkomsten: salarissen, evt. toeslagen enz. dan een kolom met uitgaven. Dan kun je zo zien wat je overhoudt.

18. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.114
    1.799
    113
    Kraamverzorgende
    @Bereke; Ik houd alles ouderwets bij in een kasboek :)

Een pagina met inkomsten (salaris, toeslagen, pensioen, etc.) Een pagina met uitgaven van vaste lasten en een pagina met uitgaven van wat we voor de rest gedaan/gekocht hebben.

Werkt super hier!

19. bereke

bereke Niet meer actief

Zou er iemand zo lief willen zijn om een voorbeeldje door te mailen (zonder bedragen uiteraard!!!)? Ik vind het moeilijk om zelf echt aan alles te denken en hoe de lay-out het handigst is enzovoorts... .

20. mol81

mol81 Niet meer actief

Ik heb een excelbestand gemaakt. Dit laat op dit moment duidelijk zien wat er in komt en wat de vaste lasten zijn. Nu de variabelen nog...

Deel Deze Pagina