Kleuter 4.5 Poept alleen in pamper

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door exciting, 6 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Ons zoontje van 4.5 die wil alleen maar in de pamper poepen.

Hij gaat op het toilet zitten (met tegenzin) maar doet dan gewoon helemaal niks..

We hebben van alles geprobeerd!
    - belonen
    - boos worden
    - verdrietig worden
    - accepteren en hem respecteren
    - gat in de pamper knippen
    - pauze ingelast en gewoon weer in de pamper laten poepen
    - filmpjes kijken over poepen op het toilet en waar de poep naar toe gaat

Toen het gat in de pamper zat, was het zo maar klaar.. Hij was apetrots. Maar toen kwam hij er (helaas) achter dat er een gat in zat.. De keer daarna gezegd dat er geen gat in zat maar dit was wel zo. Hij heeft toen weer op het toilet gepoept en was weer trots.

Waarom wil hij niet op de wc poepen? Wat is dat toch.. We krijgen het antwoord er niet uit..

Op school wil hij dus ook niet op het toilet, en de oppas heeft hem al eens op moeten halen. Vorig weekend waren we een dag weg, moest hij ook nodig poepen.. Nou dan zit je lekker aan. Wat moet ik dan doen? Een jongen van 4.5 daar een pamper om gaan doen en hem daar gaan verschonen op de grond??

Wij zat radeloos.. Ik accepteerde het eerst gewoon. Ik denk het komt wel goed.. Maar school begint erover te klagen, als we een dag weg zijn is het een probleem..

Iemand tips ???

2. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Wat gebeurt er als je hem geen pamper aan doet?

Is een potje voor hem wel oké ?

3. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Dan Poept ie gewoon niet...
    Ik heb het nog nooit een hele dag vol gehouden omdat ik ook weer niet wil dat hij verstopt raakt..

Potje wil hij ook niet..

Ben echt radeloos en merk aan mezelf dat ik mij begin te irriteren. Ik weet dat dit niet goed is, maar pff..

4. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Ik zou hem dan toch maar een keer niet laten poepen.

Dan merkt hij wat de consequenties zijn en dat poepen wel belangrijk is.

Ik denk dat als je zo door gaat er niets gaat veranderen. Dit patroon moet doorbroken worden.

Dan maar even niet poepen.
    En zo erg is verstopping niet hé, dat is makkelijk op te lossen. Denk op niet dat hij dat lang vol gaat houden.

Lastig probleem.

MaMa en Tuttebella vinden dit leuk.
  5. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Ja dit hebben wij idd ook al tegen elkaar gezegt..
    Tis idd behoorlijk lastig. En frustrerend!

Dank je voor je bericht

Evanesco vindt dit leuk.
  6. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.484
    3.938
    113
    Vrouw
    Hij geeft dus zelf aan dat hij moet poepen en poept dan vervolgens met luier om op de wc?
    Ik zou dan beginnen met eerst 1 plakkertje van de luier los te doen. Gaat dat een paar dagen goed, beide plakkers los, vervolgens luier in de wc leggen en die kun je vervolgens nog vervangen door een papiertje onderin de wc te leggen.

Ik zou hem wel elke dag laten poepen. Als hij verstopt raakt en het poepen gaat pijn doen, kan het alleen maar erger worden.

7. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Ja hij geeft het zelf aan.. Wil alleen niet op de wc of pot..

Gaan we proberen, dankjewel!

8. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.278
    2.037
    113
    Als er geen medische problemen zijn: zeggen dat hij best in de pamper mag poepen, maar dat hij dan vanaf nu zijn eigen billen gaat schoonmaken. Misschien het proberen waard? Lastig hoor..

9. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Hier hetzelde en hij ging bijna naar school. Ook van alleen geprobeerd.

Ik heb toen geen luier meer aan gegeven en hij heeft het drie dagen op gehouden en toen kon hij het niet meer tegenhouden.

Je moet wel voet bij stuk houden...
    Maar hier hielp het!

10. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Oké, dan toch maar eens proberen

11. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik wilde precies dezelfde topic openen.
    Onze dochter is 3 en sinds ruim een halfjaar plast ze op de wc, maar poepen niet.
    Wij hebben hetzelfde geprobeerd, stimuleren, proberen om te kopen met een cadeau/snoepje, boos worden etc.
    Soms laten we haar inderdaad een dag niet poepen, maar ze eet dan slecht en klaagt veel over buikpijn.

Ik lees dus even mee!

12. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Volgens mij hoeven ze bij 3 jaar ook nog niet poep zindelijk te zijn toch?
    Vindt 3 en 4.5 toch ook wel een verschil.. Maar zou mooi zijn dat hier de gouden tip tussen zit!

13. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wat is hoeven, volgens het internet hebben kinderen tussen de 3 en 8 die niet op de wc willen/durven poepen wel degelijk een zindelijkheidsprobleem.
    Dat mijn dochter een jaar jonger is dan jouw zoon maakt het probleem niet minder vervelend.

14. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Nee dat zeg ik ook niet, ik meende dat het vanaf 4 jaar aangeduid werd als zindelijkheidsprobleem..

Ik snap dat het erg vervelend is hoor, anders had ik dit topic ook niet geopend. Ik vindt 3 jaar zelf persoonlijk nog niet verontrustend.

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Hij voelt goed dat hij moet, hij kan het ophouden, maar op de wc is er dus ergens een drempel. Misschien kun je bv ‘Joep moet poepen’ met hem lezen (google maar eens, gratis boekje). En samen stap voor stap bespreken hoe poepen op de wc gaat, beginnend met voelen dat je moet poepen, naar de wc lopen (hoe doe je dat thuis? en op school? moet je dan bv een wc-kaartje pakken?). Zo stap voor stap is het misschieb minder spannend.

En ik zou dan toch ook uitleggen dat de luier uit gaat en uit blijft, want hij kán het op de wc - dat heeft hij al laten zien en hij was heel trots! Dus hou dat positieve vast, maar afhankelijk van zijn reactie ook niet té jubelend (want dat maakt misschien weer heel zelfbewust).

Evanesco vindt dit leuk.
  16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Als ze feitelijk zindelijk is, maar puur het poepen op de wc te spannend vindt, is het exact hetzelfde probleem lijkt me. Leeftijd maakt daarbij niet uit, maar met 4,5 zit je ook met school en dat maakt het wel wat moeilijker denk ik...

17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.478
    10.395
    113
    Een collega van het werk had precies het zelfde probleem. Het was niet lichamelijk hij wou alleen niet op de wc poepen.

Uiteindelijk zo radeloos dat hij geen tv meer mocht kijken tot hij op de wc ging poepen. Met 1 dag was het over.

Als hij in de luier poept maakt hij dan wel alles schoon? Anders zou ik daar mee beginnen. Tot die dag help ik je en vanaf dan maak je het zelf schoon.
    Misschien extra stimulans. Als dat niet helpt zou ik toch denken aan dan maar geen luiers meernof zelf consequenties

18. Tuttebella

Tuttebella Bekend lid

3 jan 2019
    587
    728
    93
    Vrouw
    Ik ben daar toch wat harder in dan het merendeel hier geloof ik. Ik zou de luiers weggooien en dat ook vertellen, luiers zijn voor baby’s. En dan dus ook geen luiers meer om doen. Dan maar even een paar dagen buikpijn en wat minder goed eten, de cirkel moet toch een keer doorbroken worden. En van een keertje verstopping gaan ze ook heus niet dood..

Evanesco en brocante vinden dit leuk.
  19. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.804
    7.400
    113
    Inderdaad, er toch 'gewoon' mee stoppen. Ik weet niet wat voor wc je hebt, maar mijn zusje vond vroeger poepen op een 'plons' wc doodeng. Dan klotste het water tegen haar billen en dat vond ze verschrikkelijk. Als we ergens waren waar ze plonswc's hadden (thuis hadden we die niet), dan legde mijn moeder een flinke berg toiletpapier onderin de wc, en dan ging ze uiteindelijk wel.
    Ik zou niet meer zeggen dat er geen gat in de luier zit terwijl dat wel zo is, trouwens, dat geeft niet echt vertrouwen. Gewoon geen luiers meer, alles wegdoen. Hij gaat uiteindelijk vast wel.

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Hier waren er ook flink tranen toen ik zei dat er geen luier meer aan ging, en na 1x per ongeluk op de vloer poepen kwam ze er achter dat in de wc toch prettiger is voor alle partijen ;)

Deel Deze Pagina