Kleuter 4 jaar, niet zindelijk, ervaringen gezocht

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Zoe123, Jun 30, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Wat lastig zeg.. Laat je schoonouders lekker kletsen, het is nu eenmaal een heel lieve maar beetje koppige familie ;) mijn vader heeft dat ook :D hier hielp het goed door een aantal keer heel duidelijk te zeggen: ik ben de moeder dus IK beslis.
    Maar iig, Sam heeft een vergelijkbaar probleem. Wij gaan de hele zomer lang zonder luier lopen en hopen hem op die manier te dwingen het toch op de wc te doen. Anders krijgt hij voor en na school wel een luier om zodat hij kan poepen. Hij wil wel graag naar school, dat scheelt.
    Je bent al bekend op school, weet je al welke juf Julius gaat krijgen? Zou haar dan even aanschieten om te overleggen. Hief ook al gedaan omdat Sam wat extra hulp nodig zal hebben in de klas ivm zijn vermoedelijke adhd. Misschien geeft het wat rust als de juf er al van weet en jullie samen afspraken kunnen maken.

2. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

Feb 11, 2010
    11,066
    166
    63
    Ons zoontje was zelfs nog niet plaszindelijk toen hij naar de kleuterschool ging. Waren ze niet blij mee, maar hij mocht met een luierbroekje aan naar school. De juffrouwen hebben ons zelfs nog naar de schoolarts gestuurd voor tips, maar die kwam er ook al snel achter dat wij er echt alles al aan geprobeerd hadden. Wij merkten ook dat teveel er mee bezig zijn, voor hem zo'n stressgevoel gaf, dat dat compleet averechts werkte. We hebben het toen even losgelaten en ineens was hij tijdens een schoolvakantie van de een op de andere dag zindelijk. Poepen deed hij overigens nooit op school in zijn luier. Ook hier wachtte hij altijd tot hij thuis was en hij heeft nooit last van verstopping gehad.

3. PBA

PBA Bekend lid

Feb 22, 2010
    711
    0
    16
    hier hetzelfde probleem gehad. zl was met 3,4 jaar plaszindelijk op de wc. poepen wilde gewoon echt niet lukken. het lukte wel in de luier. voordat hij naar school ging lukte dat met luier op de open wc. het stapje verder lukte echt niet. zelfs niet nadat het een enkele keer per ongeluk wel lukte. alle tips die ik maar kende uitgeprobeerd maar ging echt niet. ging zelfs weer slechter. poepte weer in zijn broek etc. uiteindelijk naar de ha geweest en doorverwezen naar de poeppolie. zl alles uitgelegd en dat vond hij erg fijn. vanaf dat moment ging het erg snel. vreemde ogen dwingen zeg maar. we zijn in twee maanden tijd door de hele problematiek gewandeld en hij poept nu alleen, zelfs op school en veegt zelf zijn billen af.

4. caat

caat Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    1,195
    1
    36
    Die van mijn vriendin is ook met 3,5 naar poeppoli geweest. Ze had ook een angst om te poepen. Meisje heeft ook autisme en sowieso heel veel steun en bevestiging nodig over wat er gaat gebeuren en op dat punt was het poepen op de wc haar veels te wazig. Maar ze heeft alles netjes uitgelegd gekregen hoe het werkt van eten tot aan de drol in de pot. oefeningen gekregen en het lukte al vrij snel. Met beloningssysteem en een duidelijke afspraak over tijd en plaats. Nu poept ze altijd voordat ze naar school gaat. Op school lukte het volgens mij nog niet heel erg goed (wc gaan op school is sowieso een issue voor haar), maar omdat ze het voor school sowieso doet, is de nood er niet zo vaak meer.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Bedankt voor alle verhalen dames.
    De afgelopen dagen ging het echt niet goed. Hij heeft gisteren en vandaag 2x in zijn broek gepoept. Ik blijf me verbazen om zijn laconieke houding.
    Ik rook hem, en mijn reactie was natuurlijk, hopla, verschonen.
    Nou, eigenlijk wou meneer gewoon verder spelen!

Ik begreep van een vriendin dat er in mijn woonplaats een poep poli in het ziekenhuis is, dus die ga ik morgen ook maar eens een bel geven.
    Wie weet.

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    #26 Zoe123, Jul 2, 2015
    Last edited: Jul 2, 2015
    Haha schoonmoeder is lief hoor ;) maar schoonvader...nou ja he, die is nogal van de "huilen is goed voor de longetjes" generatie..
    Heb vandaag nogmaals de juf gesproken, dus ze is volledig op de hoogte nu.

De afgelopen dagen drama, 5 x in zijn broek gepoept.
    Hopelijk volgt hij uiteindelijk Sam zijn voorbeeld!:)

7. happynienja

happynienja Fanatiek lid

Aug 8, 2007
    3,178
    0
    0
    Julianadorp
    Helaas herkenbaar.. Onze zoon is 6 en half en nog steeds niet zindelijk met poepen..
    We hebben alles al gedaan en geprobeerd.
    Al twee jaar fiets ik dagelijks op en neer naar school om hem schoon te maken als hij gepoept heeft, want op school maken ze hem niet schoon.
    Hij gaat na de zomervakantie naar het speciaal basisonderwijs. Vanwege een lager iq, ontwikkelings en leer achterstand, omdat hij nog niet zindelijk is en enorm gepest wordt op school.
    Hij kan niet naar groep 3 na de zomervakantie omdat daar ook niemand hem schoon kan maken.
    In groep 1/2 wel.
    Als hij daar wel zindelijk wordt mag hij tussendoor naar groep 3.
    Ik kan ook niet op en neer naar die school omdat die school te ver weg zit daarvoor.
    Dus ik ben benieuwd hoe het is als hij daar zit.

Geen positief verhaal dus en niet echt hoopvol.
    Maar dan weet je dat je niet de enige bent.
    Als je wat wilt weten pb maar of vraag het hier.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Jeetje, dat is best heel heftig zeg!
    Wat vervelend voor jullie en voor hem. Ik kan me voorstellen dat hij er heel verdrietig van is.Want dit is natuurlijk geen keuze.

Dat hou ik mezelf met ons zoontje wel ook voor: hij doet het niet om vervelend te zijn, het lukt gewoon nog niet om de een of andere reden...

Hopelijk komt er bij jullie binnenkort een stijgende lijn!

9. happynienja

happynienja Fanatiek lid

Aug 8, 2007
    3,178
    0
    0
    Julianadorp
    Het is zeker heftig. Vooral omdat we al 4 en half jaar bezig zijn met zindelijk worden. En met hem op een goed plekje te krijgen op een school. Waar hij zich veilig voelt en waar hij zich rustig kan ontwikkelen.

Ik zit heel vaak met mn handen in mn haar wat ik ermee moet.
    Boos worden, rustig blijven, noem alles maar op, het helpt niet..

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Qua poepzindelijkheid kan ik je weinig tips geven.
    Wel komen er wat vragen in me op: is hij de jongste? Heb jij zelf, misschien heel diep van binnen, moeite dan met het feit dat je jongste kind groot gaat worden en je huis leger gaat worden? Kan hij daar op reageren?
    En als je kritisch kijkt naar je pedagogisch handelen: zitten daar mogelijk aanknopingspunten voor zijn gedrag?

Die vragen komen vooral naar boven vanwege de combi van niet zindelijk en zijn ontwikkelingsniveau. Kan natuurlijk ook totaal andere oorzaken hebben, maar misschien helpen deze vragen toch :)
    (Al was het maar om te constateren dat dat het niet is ;)).

11. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Onze zoon was ook laat met zindelijk zijn, vlak voor zijn 4de verjaardag plaste hij voor het eerst op de wc. Poepen was hij nog later mee.

Je geeft aan dat hij gewoon in zijn broek poept en dan eigenlijk verschonen niet nodig vind. Ik deed dit vroeger ook omdat ik de poep (schijnbaar) zo heerlijk warm vond aanvoelen :).

Voelt hij het wel aankomen (gaat b.v ergens achter staan om te poepen) of overkomt het hem gewoon (herkent de signalen niet)

Wij hadden met onze zoon het eerste geval, onze eerste stap is toen geweest om het uit te leggen dat het niet netjes was om achter een tafel te gaan staan poepen en dat we dat vanaf nu op de wc gingen doen. Hij mocht gewoon zijn luier en kleren aanhouden, hoefde niet op de wc te zitten maar mocht daar gaan staan poepen.

Toen dat goed ging lieten we de luier uit en gaven hem de luier als hij moest poepen, dan moest ook de broek uit en stond hij dus in zijn luier.

De volgende stap zou zijn geweest om zijn potje in de wc te zetten maar dat liep even iets anders. Meneer stond te plassen toen zijn zusje de vingers tussen en la kreeg en ik dus weg spurte. Terwijl ik de vingers aan het koelen was begon zoonlief te schreeuwen (redelijk in paniek) dat hij moest poepen, waarop ik dus terug schreeuwde dat hij zich moest omdraaien en op de wc moest gaan zitten. Dat heeft hij gedaan en toen was hij zijn hele grote drempel over.

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    #32 Zoe123, Jul 18, 2015
    Last edited: Jul 18, 2015
    Dames, nog bedankt voor al jullie reacties!:)

Ondertussen fysio/dok/jeugdverpleegkindige gezien.
    2 conclusies:
    Hij is echt gewoon poepzindelijk,maar wil niet op de wc/potje
    Nog meer fanatiek investeren om hem op de wc te laten gaan, de komende 4 weken, ivm school, heeft geen zin.

Nu dus focussen op wat wél kan lukken. Meneer doet zijn 1e poep na het ontbijt.Dus:meteen na de boterham een luier om, zodat hij zsm een poep doet.
    Hij kan dan zonder luier naar school, hoeft ook niets op te houden.
    We zijn daar nu mee begonnen en het gaat eigenlijk best goed!

De hoop is dat hij, eenmaal naar school, ervaart hoe leuk het is. Dat hij een grote jongen is, en grote jongens gebruiken de wc.
    Ondertussen gaan we er thuis wel verder mee,maar zonder het een big issue te maken.
    Ik heb hier wel een goed gevoel over. We gaan het zien! :)

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Zo gaan we het nu dus ongeveer doen inderdaad!
    De druk van de ketel.
    En er thuis natuurlijk wél verder mee gaan.

14. susy26

susy26 Niet meer actief

mijn zoontje heeft er ook moeite mee gehad. Hij is sinds maart nu zindelijk met poepen.
    Pamper aangedaan en op de wc een aantal keer. en toen ineens ging hij zelf op de wc zitten met verkleiner.

Maar ook op school houd hij het op hoor. Dan komt tie thuis. Mama ik moet poepen! Heb je het opgehouden? Ja.
    Ik zo , dat is niet goed hoor schat. Hopelijk komt dat ook nog op een dag goed.

Share This Page