Iedere zwemschool anders

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Yeuu, 6 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    Ik vind dit toch zo vreemd!

Bij de ene zwemschool is het een half uur, bij de ander 2 uur.
    Bij de ene beginnen ze met bandjes en kurkjes bij de ander alleen kurkjes vanaf les 1.
    En dan nog wel of niet kunnen / mogen meekijken.

Ik word er zelf gewoon onzeker van. Gelukkig houd mn dochter zich staande, maar ze hoort van vriendjes en vriendinnetjes ook andere verhalen over hun zwemles.

2. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Tja er is nu eenmaal niet 1 manier om kinderen te leren zwemmen toch...net als elke school en elke juf haar eigen methode heeft...

Anna009 vindt dit leuk.
  3. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Er is nu eenmaal niet 1 methode of diploma. En er zijn tal van aanbieders. Op zich niet vreemd want op die manier kan jij kijken wat bij jouw kind past.

2 uur zwemmen is heel erg veel. Dat doen ze vaak bij een snelcursus (waar ik niet zo snel voor zou kiezen).

Gemiddeld is het vaak 3 kwartier. En wij hebben bewust voor 2x per week gekozen omdat het dan beter blijft hangen en je ook nog een keer klaar bent (jaren zwemles is niet motiverend en erg duur).

Verder vond ik kleine groepen en een goed volgsysteem (Of contact met ouders) belangrijk. Ook bewust voor een groter zwembad gekozen met een koud wedstrijdbad omdat ik wil dat ze daarin zich ook echt weten te redden (hier zijn ook kleine verwarmde recreatiebaden maar dat is voor mij echt niet hetzelfde).

Tot slot hoef ik niet naast het bad te zitten. Maar wil ik wel kunnen zien wat ze doen (Op een tv scherm, achter glas of door regelmatig kijklessen). Geen geheim of onduidelijk gedoe. Maar een moderne zwemschool die openheid geeft over lesmethode en vorderingen van mijn kind.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.363
    10.316
    113
    Wij heben ook hier 3 verschillende mogelijkheden. 1 viel af omdat ze zelfs niet eens een website hebben die functioneert. Was okk gelijk een stuk verder fietsen.

De 2 andere.
    1: 50min les, geen mogelijkheden om te kijken, ook niet op een scherm, wanneer ze zo ver zijn kunnen ze naar b. Dus ook tussentijds kinderen die net beginnen.
    Pas laat beginnen met oefenen met gat duiken en kleding zwemmen.

Nummer 2. Mag je als ouder bij blijven, klein zwembad wat als voordeel heeft dat onze zoon niet al het andere ziet. (Ziet en hoort alles), nadeel afzwemmen op een andere locatie. 1 uur les. Al heel snel een keer oefenen met kleding en heeft nu net 5 lessen gehad en heeft voor de eerste keer mogen oefenen om door het gat te zwemmen. Sinds de start mogen kinderen tot de 4de les instromen als de groep niet vol is (max8) en daarna niet meer. Je betaald 1 bedrag.

Voor onze zoon is locatie 2 perfect. Voor een vriendin locatie 1.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.874
    113
    Wat is de reden dat je daar onzeker over wordt? Twijfel of je wel de goede zwemschool gekozen hebt of iets anders?

Wat de rest schrijft: de meningen over hoe je het beste leert zwemmen lopen nogal uiteen. Net als dat mensen over van alles van mening verschillen en dingen dus anders aanpakken, geldt dat ook voor zwemles. Ik vind dat juist fijn, omdat je zo kunt kiezen wat het beste bij jou en je kind past. En een kind zelf zal er ws helemaal weinig last van hebben dat het bij een ander anders gaat, die neemt dat vaak gewoon voor waar aan en denkt er verder niet heel diep over na oid.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Waarom is dat vreemd?? Ieder zwembad heeft zn eigen methode en idee. Het zwembad waar onze zoon zwemt doet het weer heel anders dan de meeste zwembaden hier. Maar ik geloof hier heilig in en het maakt mij niks uit hoe ze het ergens anders doen.

Puck1 vindt dit leuk.
  7. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Uiteindelijk kunnen ze allemaal zwemmen:thumup:

Flamingooo, MaMa en jolien 1986 vinden dit leuk.
  8. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Er zijn gewoon meerdere methodes, ik ga binnenkort easy swim clinic volgen (systeem met pakjes en praktijk situaties) ben heel benieuwd want ze schijnen daar direct in het diepe te starten.

Ik werk in de gehandicaptenzorg en pas vooral de halliwick methode toe.
    Ook op mijn 3 jarige dochter. Dat heeft haar heel watervrij gemaakt.

Uiteindelijk leren alle kinderen zwemmen ongeacht de methode. Je kan met proefles wel aftasten wat je het beste past.

En ga niet te veel vergelijken hoe snel een ander kind er doorheen fietst, de een is gewoon sneller dan de ander. (net als met leren lopen of fietsen)

9. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Mijn dochter heeft easy swim gedaan en ik vind het super! 1 groep waar ze in blijven, 1 juf en hetzelfde bad. Direct in het diepe en aanpasbaar aan elk kind en hun huidige vorderingen.

puzzelstukje en jolien 1986 vinden dit leuk.
  10. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Klopt dit doet mijn jongste en oudste heeft t allemaal al gehaald met easyswim. Ik wil niet anders!

jolien 1986 vindt dit leuk.
  11. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    En toch vind ik daar heel verl verschil inzitten en zie ik kids met een a diploma die nog geen diploma zouden mogen hebben!

12. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    klopt, wij kregen een meisje die haar A ergens anders behaald had en kwam bij mijn dochter in het groepje om nog haar techniek oefenen. uiteindelijk heeft ze best veel extra zwemlessen moeten volgen met in het begin ook gewoon kurken en bandjes omdat ze gewoon niet zo goed kon zwemmen.

13. jolien 1986

Ik ken de voorgeschiedenis niet maar zwemmen is iets van doen en blijven doen. Ik ken zat ouders die zwemmen niks vinden. Kind haalt vol trots een zwemdiploma en ziet 9mnd later pas weer een keer een zwembad in de zomervakantie...

14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hier een meisje die bij mijn dochter in de groep kwam. Ze had dr a diploma gehaald, maar ouders waren er helemaal niet zo van overtuigd dat ze kon zwemmen... Ze zwom voor geen meter en was bijna verdronken! Hoe dat ooit haar a heeft gehaald! Nee hoor ik vind een a diploma echt niet standaard dat je kan zwemmen. Ik zie genoeg variaties.

15. jolien 1986

Heel verstandig van de ouders, en persoonlijk vind ik a ook onvoldoende om er van uit te gaan dat een kind kan zwemmen.

Ik bedoel te zeggen ongeacht zwemdiploma moet je wel blijven zwemmen anders gaat de kwaliteit echt wel achteruit als je maanden niet gezwommen hebt.

En kan best dat ene zwemschool meer eist/strenger is dan de andere. Maar als ouder ben je ook bij het afzwemmen of een kijkles neem ik aan?

16. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja daar ben ik het mee eens. Maar wat ik veelal om mij heen zie is dat ouders vaak willen dat hun kinderen snel leren zwemmen. Een snelcursus of turbocursus... daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld.

En ja, ik ken zat ouders die hun kinderen amper laten zwemmen, dat werkt natuurlijk niet mee.

17. jolien 1986

Ik denk dat een turbo cursus prima is als je verder ook consequent blijft zwemmen. Wij gaan haast wekelijks zwemmen met onze dochter.
    Ik ben er nog niet uit wat beste keuze/geschikte periode is. :)

Turbocursus en daarna haast nooit zwemmen zou ik echt niemand aanraden.

18. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Nee maar dat gebeurt vaak. Snel afkopen en dan zijn we klaar met het hele zwemverhaal!

19. jolien 1986

Ja klopt helaas ..
    Hoor het zo vaak, Wauw wat durft jou dochter veel, Wat is ze water vrij. En dan zeg ik dat we ook regelmatig zwemmen. En dan hoor ik inderdaad bah veel gedoe, druk, geen tijd, geen zin. Ja de binnenspeeltuin is makkelijker (daar kan je lekker op je mobieltje prutsen of een boek lezen :|)

puzzelstukje vindt dit leuk.
  20. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Niets aan toe te voegen:rolleyes:

jolien 1986 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina