Dochter slaapt al een tijdje niet geweldig maar sinds een week is ze echt bang in haar kamer. Ze durft niks te pakken, wil er niet spelen en als ze naar bed moet moeten de gordijnen echt dicht zijn voor ze haar kamer in gaat. Als ik vraag waar ze bang voor is wordt ze helemaal hysterisch en begint te gillen dat ik er niet over mag praten en ik mag al helemaal niet gaan kijken. Ook als is zeg dat er niks is begint ze te gillen. Ze raakt gewoon echt helemaal overstuur. Heeft iemand tips? Ik denk zelf dat ze ergens over gedroomd heeft ofzo maar het is zo vervelend dat ze niet wil zeggen wat er is en dat ze zo overstuur raakt. Vindt t zo zielig. Ze heeft altijd op deze kamer geslapen en hoewel ze wel vaker slecht slaapt zo bang als dat ze nu is was ze nooit. Vind het zo zielig.
Je kan eens proberen haar te laten tekenen waarvoor ze bang is. Vaak kunnen ze zich dan net iets beter verwoorden. Of dmv van een knuffel laten vertellen.
Heb je het al eens met haar besproken op een ander moment en een andere plaats, als ze niet angstig is? Dus overdag in de woonkamer ofzo? Of zijn dat de momenten waarop ze op de manier reageert die je beschrijft?
Ik zou eens proberen haar via een knuffel te vragen wat er is. Misschien lukt dat wel. Em eventueel een onzin trucje leren om spoken (of wat haar dan ook kastig valt) weg te jagen. Wij hadden onze zoon eerst geleerd dat zijn knuffel een waakhond is waar spoken bang voor zijn. Dus als de spoken komen, moest hij gewoon zijn hond even laten zien. Dat werkte een tijdje prima. Nu wordt hij lastig gevallen door prikkelmonsters. En voor die prikkelmonster kun je jezelf onzichtbaar maken door zeven keer over je buik te aaien. Zeggen dat het niet echt is, heeft bij peuters en kleuters geen zin. Ze leven in een 'magische wereld' en zijn erg fantasierijk. En die fantasie is voor hun echt. En hoewel ze op bepaalde momenten best wel onderscheid kunnen maken tussen wat echt en wat nep is, is dat bij dromen vaak erg lastig. En sowieso is dat onderscheid in een donkere kamer toch weer lastiger dan wanneer het licht is.