Kleuter bezighouden

Discussie in 'Corona forum' gestart door zonnetje2015, 14 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Wat ook bij kleuters goed kan is ze zelfstandig dingen laten doen. op school leren ze dat ook, bijv. aankleden na het gymen, schoenen aan doen, jassen goed aantrekken en vast maken. goed zelfstandig afvegen bij de wc bezoekjes. dat zijn dingen die niet alle 4 jarige al even goed kunnen, en het helpt de juffen heel erg als dat kunnen.

    verder heb ik ook veel dingen van juf milou voor mijn 5 jarige uitgeprint. we lezen boekjes, maken rekensommetjes, doen spelletjes, maar dat is allemaal wel met input van de ouder...

    voor speelgoed kun je kijken of je iedere 3 dagen een specifiek ding aan bied, zodat ze vooral daarmee gaat spelen. onze kinderen worden gek als ze overal speelgoed zien liggen, terwijl als we specifiek een treinbaan neerleggen, dan kunnen ze daar heerlijk mee spelen. of als we alleen duplo of alleen playmobil, spelen ze daarmee, ipv met een hele hoek met bakken speelgoed, dan is het overzicht kwijt en weten ze zich niet te vermaken.
     
  2. Plopperdeplopperdeplop

    1 feb 2020
    265
    443
    63
    Vrouw
    Het hangt natuurlijk heel erg van het kind af. Mijn kleuter houdt zich veel zelf bezig, lego, andere blokken, vrachtwagens, autotjes.

    Wat we verder samen doen is spelletjes zoals Uno, mens erger je niet, de spellen die ik als kind altijd speelde doen het nog steeds heel goed.

    Qua knutselactiviteiten, een 3d tekening maken. Een boek voorlezen en naar aanleiding van het verhaal tekeningen/ knutselwerkjes maken. (Een zelfgemaakt rupsje nooit genoeg boek?). Strijkkralen. Een huis, trein, auto, .... knutselen van een (of meerdere) kartonnen doos, waar hij zelf inpast. Daarna laten verven.

    Iets moeilijkere opdrachten laten maken kan natuurlijk ook.

    Veel naar buiten!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Bij ons helpt naar buiten gaan altijd heel goed. Wij gaan eigenlijk vaak twee keer per dag naar buiten. Zoek alle verschillende speeltuinen en parken in de verdere omgeving op, ga er eventueel met fiets of auto naartoe. Of doe een mini uitje naar de supermarkt op het fietsje of stepje om alleen maar een pakje koekjes ofzo te halen
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.026
    2.416
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    AB78E98C-9EF2-4B47-9A7D-D2BDE3E0DE4D.jpeg AB78E98C-9EF2-4B47-9A7D-D2BDE3E0DE4D.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Syane, ButterflyPassion, hummeltje5 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.026
    2.416
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Er ging even wat mis. Maar outdoor bingo dus. In park of bos of dorp of stad.
    Ben je zo 1,5u zoet mee.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  6. Venelientje

    Venelientje Niet meer actief

  7. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hebben een hond dus komen meerdere keren naar buiten. Fietsen met een baby gaat natuurlijk ook niet. Speeltuinen in de buurt is dus dagelijkse kost. Hebben al tekeningen etc gemaakt en bij bekenden in de bus gedaan etc
    Naar de supermarkt gaan met kinderen is nu niet handig natuurlijk. Wordt dringend verzocht om dit niet te doen..
    Dat doen we dus niet.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  8. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    We zijn net een uurtje buiten geweest met een magneetje. Super tip! Nu slapen ze allebei even ( en hang ik de vlag uit ;))
    Vanmiddag staan de strijkkralen of een sneeuwpop maken van watten op het programma. Voor de rest mag/ moet ze zelf spelen
     
    Vero0504 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  9. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Super! :thumup: Hopelijk heb je even je momentje (gehad) ;).

    Wij (ik en de jongste 2) zijn aan het pinda’s rijgen (en snoepen natuurlijk:p), ook een succes hier :D
     
  10. Venelientje

    Venelientje Niet meer actief

    Een enorm succes hier! Dank voor de tip! Hij is nu voor de tweede keer op pad, vorige keer anderhalf uur zoet geweest, zelfs zijn vader met wie hij steeds naar buiten gaat vindt het leuk:thumup:. De buurt wordt er opeens veel interessanter door!
     
    Mop81 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  11. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.594
    113
    Mop81, hummeltje5 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Mop81 vindt dit leuk.
  13. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.001
    11.673
    113
    Vrouw
    Heel leuk dit!
    Mijn zoon van 5 heeft ook van school verschillende speurtochten en bingokaarten gekregen.
    Met verkeersborden, huisnummers, kleuren, vormen. Hij is er heel enthousiast aan begonnen.
    Helaas zitten we nu in quarantaine, dus kunnen de speurtochten even niet meer...:(
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Glow in the dark verf pakken, fotorolcontainer, papiertje er in en een klein prul dingetje evt. er aan tegelijk een cache voor geocaching...We zitten nog wel ff rondom huis, gelijk bezigheid nr 2 vast in de maak, plezier voor jong en bijna-oud! :roflmao:
     
  15. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Kun je een foto delen van de kleuren en vormen bingo kaart alsjeblieft? Dat is namelijk het thema voor dochter aankomende week. We moeten 1 dag van alle vormen een voorwerp in huis verzamelen maar ik vind het zelf veel leuker om buiten met haar de vormen te zoeken.
     
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Grote doos (van de nieuwe tv) deurtje en raampje in gemaakt, paar knijpers en een hydrofieldoek, vervolgens aan een stoel vastgezet. Kind had een huisje! ontbijt, lunch én avondeten in dr huisje gedaan. Zij dekte de tafel wel! Dat werd dus een picknick. Kreeg ze OOK nog post binnen (kaarten) en een blauwe envelop (wegenbelasting kwam binnen) rekening gemaakt voor dr. Belastingdienst werd niet gewaardeerd, ze had liever leuke kaarten, zo belangrijkste levensles vast gehad. :roflmao: Papa kwam binnen, papa alsjeblieft post voor jou! (de belastingdienst envelop)

    Helpen in het huishouden vindt ze he-le-maal het einde. Vaatwasser in en uitruimen (ik doe alles wat ze niet mag, scherpe spullen sjees ik er al gelijk uit) met de hand afwassen en afdrogen vindt ze helemaal gaaf. Ookal gooi ik er gewoon wat schone plastic borden in en zo nu en dan porcelein, gebruikte koffiebeker ofzo. Ramen lappen, stoffen, stofzuigen, wasophangen, was opvouwen en sokken sorteren, samen bed opmaken.

    Broodbakken, kruidnoten, zandkoekjes (en versieren uiteraard), appeltaart maken (zij snijdt de appel en we steken dan figuurtjes deeg voor afdekken).

    Samen knippen (ik patronen en zij confetti) gewoon met mn klus op de grond.

    Meisjesdisco, de lampen omruilen voor smartlights van de Lidl die je aan kan sturen met een app. Muziek aan, bank aan de kant en dansen maar! Gestoorder kan je t hier niet maken.

    Samen sporten, zij kan mijn oefeningen voor bekken (squads en lunges, meer is er niet mogelijk) die doet zij op "haar manier" de spek en bonen variant zeg maar. Maar zet mij weer aan het werk, "neeeee mama, nog een keer!".

    Voetballen, knutselen (alles wat op schilderen lijkt, dat is incl lijm...is een hit). Letters boeit dr niet, maar ze zingt nederlandse en engelse liedjes. Ik zie ik zie wat jij niet ziet en de kleur is, vindt ze gaaf. De variant "en het begint met de klank" haakt ze af.

    Voorlezen, vogelvoerballen maken (zaad en vet), pinda's rijgen (wel ff voorprikken want dat krijgen ze met geen mogelijkheid voor elkaar).

    Poppenhuis van de pipoos is hier helemaal t einde (diy, houten bouwwerk zit al in elkaar alleen schilderen/behangen), elektro hebben we (combinatie goed brandt t lampje), loco bambino heeft ze t geduld niet voor, dobbeltoren, knibbel knabbel huisje (zij wint ALTIJD, zonder hulp!), hindernisparcours (gewoon gestoord doen met alle kussens in het huis).

    Vast nog meer dingen maar ook dan kom ik ook aan mn creativiteit...
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  17. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.001
    11.673
    113
    Vrouw
    IMG_20210118_065854477.jpg

    IMG_20210118_065839765.jpg

    IMG_20210118_065828819.jpg
     
  18. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.026
    2.416
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Wat leuk om te horen!! Veel plezier
     
    Venelientje vindt dit leuk.
  19. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Ies speelt zeker 2x per week met haar BFF. Ene keer bij ons. Andere keer bij vriendinnetjes m. Eerlijk? Zonder zou het een stuk lastiger worden.

    Verder kan ze zichzelf super vermaken en heeft ze PomPom boekjes van school waar ze elke dag wel wat in werkt. De tv staat wel vaker aan en de tablet ook, maar ja ik moet ook nog werken hè.
    We bakken koekjes, spelen met verf, maken zoutdeeg, koralen, strijkkralen, fietsen buiten, speeltuintje buiten, bordspelletjes, enz. Nog geen verveeld kind gehad eigenlijk.
     
    GossipGirlxoxo en Syane vinden dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Heb dit vandaag aan de juf van dochter laten zien en die vond het zo leuk dat ze volgende week zelf een speurtocht / bingo kaart gaat maken voor de kinderen in het thema waar ze nu mee bezig zijn (tijdsbesef)
    Dus ook namens de kleuterjuf van mijn dochter, en volgende week vast van 22 andere kleuters bedankt!!
     
    Syane vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina