Peuters en kleuters met ASS

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door KleineLai, 27 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.314
    28.497
    113
    Dag mama's,

In ben opzoek naar mede moeders die ook een dreumes/peuter/kleuter in de vroeghulp hebben (of hadden) zitten. Om te praten over het traject en de ontwikkeling van de kinderen, maar ook over de zorgen, verdriet en soms frustratie van ons ouders. Ik merk dat ik veel behoefte heb om erover te praten. Ik hoop dat er meerdere zijn?

Sinds een tijdje verdenk ik autisme bij mijn zoontje. Hij is nu net 2 en we zijn door de kinderarts doorgestuurd naar een kinderpsychiater. Het eerste gesprek staat geplant op 11 juli a.s..
    Ik heb helemaal geen ervaring met autisme. Maar veel kindjes waar ik dan over lees hebben vooral problemen in de prikkelverwerking. Mijn zoontje heeft daar geen last van. Hij is ook niet boos en nauwelijks gefrustreerd. Hij is niet overgevoelig voor geluiden of aanraking. Enkel een beetje voor structuur en smaak van eten.

Maar waar ik vooral tegenaan loop is zijn taalachterstand en het hele sociale gebeuren. Hij kan namelijk (nog) niet praten, hij kan alleen tellen (1 t/m 11) en doet anderhalf dierengeluid. Sinds kort is hij begonnen met letters 'lezen'. Hij verstaat mij wel, maar weinig. Hij heeft ook geen interesse in woorden als communicatiemiddel dus dat helpt niet in die ontwikkeling denk ik. Ik hoop (en denk) dat we daar zeker mee aan de slag gaan met de psych/logopedie/gebarentaal. En natuurlijk ook de hele sociale ontwikkeling die niet echt aanwezig lijkt te zijn. Hij kijkt je niet aan, reageert niet, zwaait niet, wijst niet, kijkt niet, laat niets zien, houdt niet zo van samen spelen of samen doen, enz. Hij luistert wel heel goed naar korte opdrachtjes als Zitten, Ga er eens af, Niet doen. Ik hoef maar 1x Nee te zeggen en hij stopt. Het is wel een brave jongen, haha.