Kleuter en lezen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Marleen1, 6 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marleen1

    Marleen1 Bekend lid

    23 sep 2014
    545
    456
    63
    Onze kleuter van 5,5 jaar was snel met praten en bezit een grote woordenschat. Ze heeft zichzelf zo'n 2 maanden geleden lezen aangeleerd. Heel leuk om te zien hoe snel ze dingen oppakt, puur omdat ze het zelf leuk vindt. Nu was ik vanmorgen zo verbaasd hoe goed ze het al kan; klanken als; sch/au/oei etc. Gaat gemakkelijk. Ook lange woorden is geen probleem Ik denk overigens niet dat ze hoogbegaafd is o.id. maar met taal gewoon voorloopt.
    Ik vroeg me af hoe wij hier het beste mee om kunnen gaan.Er zit op dat vlak een groot gat met wat ze kan en wat ze aangeboden krijgt in groep 2. Ik wil hier ook in gesprek over gaan met de juf maar wil niet overkomen als een moeder die haar kind ophemelt:|.

    Ben benieuwd naar ervaringen van andere moeders:)
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.979
    8.783
    113
    Ze is mooi op tijd met het lezen, wij vonden dat ook super om te zien hoe die ontwikkeling gaat en in eens letters en woorden ging koppelen. Hij heeft ook een tijdje gehad dat hij geen boeken meer pakte. Inmiddels leest hij weer veel en dan zie je dat het niveau snel omhoog schiet.

    Die van ons liet dat soort dingen juist op school niet snel zien.

    Ik zou wel in gesprek gaan met juf, liever nu alvast in gesprek dan dat ze in groep 3 enthousiast naar school wil en vervolgens enorm teleurgesteld omdat ze het al kent. Vooral de eerste weken draait het om de klanken en de letters er aan koppelen. Toen verloor onze knul zijn interesse.

    Voor thuis als ze plezier heeft met woorden en het lezen gewoon lekker laten doen. Motiveren hoeft niet dus als ze er mee komt hoef je het niet te negeren:)

    Als ze het lezen echt onder de knie heeft is Donald ducks junior super leuk. Informatie boeken zijn ook super leuk!
     
    Marleen1 vindt dit leuk.
  3. Marleen1

    Marleen1 Bekend lid

    23 sep 2014
    545
    456
    63
    Dankjewel voor je leuke reactie!
    Ik denk als ik het niet aangeef de juf er ook geen weet van heeft. Ik kan me dat van jouw zoon zo indenken dat groep 3 dan een beetje tegenvalt en natuurlijk echt begint bij de basis. Wanneer begon hij met lezen? Ik merkte dat het in het begin nog echt een oplezen van woorden was en het nu meer begrijpend lezen wordt. Dus ik vraag ook geregeld: wat heb je nu gelezen?

    En thanks voor die tip van de Donald Duck Junior! Ga eens kijken daarvoor.
     
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    Mijn zoon uit groep één leest ook. School weet het maar wil hem volgend jaar toch nog in groep twee hebben. Ik twijfel nog wat ik ermee ga doen wbt school. Maar thuis geef ik hem vooral de ruimte om te lezen. Hij heeft een lampje in zijn bed en een boeken kastje ernaast. Ik heb inmiddels zo'n vierhonderd kinderboeken, die kan ik wat afwisselen. Van een deel heb ik een audio bestand/Cd. Ik denk eraan om hem een cd speler te geven voor zijn verjaardag zodat hij de moeilijkere boeken mee kan lezen tijdens het luisteren.
     
    hummeltje5 en owly vinden dit leuk.
  5. Marleen1

    Marleen1 Bekend lid

    23 sep 2014
    545
    456
    63
    Wow dat is ook vroeg! Wat is de reden dat hij 'gewoon naar groep 2 gaat? 400 boeken... haha dat moet voorlopig genoeg zijn:D
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.979
    8.783
    113
    Onze zoon begon net voor zijn 4de verjaardag letters te koppelen tot woordjes, in eens had hij het door. Hij kende alle letters en wist hoe het zat maar dat was voor hem voldoende. We hebben het met rust gelaten en daarna begon hij zelf weer. Met 5 las hij gewoon wat woordjes en korte zinnen, met 5/6 jaar zat hij in groep 3 en las hij halverwege groep 3 eind groep 4 niveau, eind groep 3 las hij eind 5.
    Ze hebben laatst weer afgenomen dus ben benieuwd wat hij nu leest.

    Het belangrijkste is zijn enthousiasme. In het weekend leest hij wanneer hij wakker is. Vandaag heeeeel vroeg wakker en had 1.5 uur gelezen zei hij.
     
    Marleen1 vindt dit leuk.
  7. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    Haha ja dat zijn een hoop boeken. Ik heb de Disney boekenclub boeken ooit tweedehands bij elkaar gespaard. Dat vult al een groot deel.

    Ze vinden hem er emotioneel nog niet klaar voor. Ook is zijn spraak voor hun nog niet altijd even duidelijk. Op het gebied van rekenen loopt hij ook voor. Dus ik ben benieuwd wat ze in groep 3 nog kunnen bieden over anderhalf jaar. Maar goed die bal ligt bij hun omdat ik zelf mijn woord al heb gedaan.

    Thuis zorg ik dat de dingen waar hij behoefte aan heeft aanwezig zijn. Daar krijg ik een gelukkig kind van.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  8. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Hier ook een dochter uit groep 1 die leest. Lekker hun belangstelling volgen, en boekjes aanbieden. Er gaat een wereld open voor ze. Hier weet school het en zien ze haar op alle vlakken voorlopen. Waarschijnlijk gaat ze naar groep 3, ze is getest en daar krijgen we volgende week de uitslag van
     
    Marleen1 vindt dit leuk.
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Hier ook een lezende kleuter.
    Hakken en plakken begon voor z’n 4e verjaardag al. Kende alle letters.
    Vorige lockdown ging hij steeds meer woordjes en korte zinnetjes lezen. Daarna een hele tijd weinig gelezen.
    Hij is wel door gegaan naar groep 2, januari jarig, dus eigenlijk soort van versneld.
    Leest nu steeds meer zinnen.
    We lezen samen elke avond even uit een avi start of avi m3 boekje. Neem er regelmatig een mee bij de Kruidvat (voor 1,29 euro).
    Rekenen gaat hij ook als een speer.

    Op school laat hij weinig zien, kiest hij voor makkelijke weg.
    Volgend schooljaar starten ze allemaal gelijk en vlak daarna gaan ze kijken op wat voor niveau hij zit. Hij gaat nu zonder tegenzin naar school (heel enthousiast is hij niet, maar hij lijkt het ook geen probleem te vinden). Dus voor nu doen we verder niks.
     
    Marleen1 vindt dit leuk.
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    @Marleen1
    Als ze t eenmaal door hebben, ga je daar heeeeeeel snel doorheen. En dan verveel je je inderdaad kapot op school waar t taal en lezen betreft.

    Ik was zelf zo'n voorloper. De grootste horror was klassikaal of in groepjes met een hulpouder lezen. Moest helemaal terugbladeren naar waar de rest was en kreeg ook nog op mn donder dat ik niet oplette. Hopelijk is dat nu wel anders. Steevast ruzie in de bibliotheek omdat ik ver boven "mn niveau" boeken leende. Is ook wel raar als een 11 jarige met stukken van shakespear voorbij komt zetten in oud engels en aan de andere kant Stephen King...Menig maal pagina's moeten voorlezen en vertalen omdat ze t niet geloofden. Zoveel was er nou eenmaal niet meer wat ik niet al had gehad...:confused:
     
  11. Marleen1

    Marleen1 Bekend lid

    23 sep 2014
    545
    456
    63
    Zoals ik het hoor dus wel belangrijk om daar goed oog voor te hebben!!
     
  12. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.029
    17.042
    113
    Vrouw
    Ik was zelf ook zo'n voorloper qua taal en lezen.. in groep 3 mocht ik in een apart groepje lezen (met andere kinderen en hetzelfde niveau qua taal) anders was er geen uitdaging en was ik gewoon niet geïnteresseerd in het lezen met de klas.. dat is was ik mij er nog van kan herinneren. Dus denk dat het wel goed is om het bespreekbaar te maken met de juf.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    @Vero0504 hopelijk is dat nu anders en beter. Het is belangrijk om het iig te bespreken, meer dan één keer. Maar als ze er verder niet genoeg mee doen blijft het een lastige vraag hoeveel je mag verwachten van een leerkracht en wanneer je de stap neemt naar een school die er beter mee om zegt te gaan.

    Voor mij blijft het in de kleuter klas nog een beetje bij aangeven. Omdat er ook een hoop andere dingen spelen die belangrijk zijn buiten rekenen en taal om. In groep drie vind ik het veel belangrijker om aan het cognitieve tegemoet te komen.
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    In onze situatie zou ik er geen klas voor overslaan. Maar ik vind die van ons emotioneel gezien nog te veel richting peuter. Laat maar lekker in groep 1 volgend jaar tenzij t ineens heel erg veranderd (wat kan) er wordt nog genoeg van dr verwacht.

    Wij hebben wel afspraken gemaakt t.a.v. extra werk programma als zij zich verveelt omdat ze dan behoorlijk irritant gedrag kan gaan vertonen.Ik was heel rustig, mij hoorde je niet. Zij is dat absoluut niet. Dat zijn werkjes waar de juf geen werk aan heeft en zij leuk vindt en ook niet bijt met curriculum. (sterrenkunde, programmeren voor kinderen (logica en patronen)). Blijkt t een structurele aard te hebben dan kan ze naar een plus klas. Hier krijgen ze wel boekjes net zo veel als ze willen maar geen oefenblaadjes om te leren schrijven bijv.. Hoeft niet ingewikkeld te zijn, stapel boeken kan een kinderhart al vullen.

    Wat je wel ziet is dat die slag kinderen vaak snel zijn met taakjes. Met lezen komt ook een bepaald denkpatroon erbij. Bij ons kon je dan "fijn" gaan tekenen of een "taal takenbak" doorwerken. Als er een leuke collectie boeken is is dat natuurlijk al een super fijne optie. Ik kon geen tekenen meer zien, die kaartenbak kotste ik ook wel snel uit (gruwel aan taal (grappig genoeg)). Dan ga je maar blaadjes tellen aan de boom om niet te snel klaar te zijn en ben je "snel afgeleid" of "dromer" niet dat ze mij wat gevraagd hadden overigens maar dat was HOPELIJK die tijd en is men nu slimmer dan dat.
     
  15. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Mijn groep 1-er kent alle letters en leest korte woordjes. In zijn KIJK rapport loopt hij op alle fronten voor. ( meeste meer dan 6 maanden). Toch wil ik hem echt niet door laten gaan naar groep 3. De kleuterklas is zo enorm belangrijk voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Het aanbieden van leerstof die interessant is voor het individuele kind doen ze op onze school erg goed. Daar hoeft een kind geen klas voor over te slaan.
    Wat ik zie in de bovenbouw ( waar mijn andere kind in zit) is dat de hele jonge leerlingen en degene die een klas hebben overgeslagen weinig aansluiting hebben met de groep omdat ze nog zo jong zijn en daardoor logisch nog andere interesses hebben. Ik zou er dus goed over nadenken of je je kind de rest van zijn basisschool bij oudere kinderen wilt zetten. Want school is zoveel meer als lezen, taal en rekenen.
     
    Sokkie87 vindt dit leuk.
  16. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.695
    1.613
    113
    Vrouw
    Hier ook twee hele vlotte lezers. Gelukkig gingen ze met 5 jaar ook al naar groep 3 dus het duurde niet heel lang dat ze geen leesonderwijs kregen aangeboden.

    Wij zijn thuis heerlijk boekjes gaan lezen in groep 2. In groep 3 konden ze al erg goed lezen, maar ze hebben zich niet verveelt. Het leren schrijven bv hebben wij thuis niet opgepakt. Hier hadden ze ook meer moeite mee, maar daar was ruimte voor omdat hun lezen al op niveau was.

    Ondanks het kunnen lezen in groep 2, hebben ze zich ook daar niet verveelt. Ze hebben heerlijk gespeeld. Ik zou het gewoon vooral thuis dus lekker oppakken met ze.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  17. Marleen1

    Marleen1 Bekend lid

    23 sep 2014
    545
    456
    63
    Ben ik helemaal met je eens! Ik heb het daarom ook niet over een klas overslaan hoor. Denk dat dat in veel gevallen het niet wenselijk is. Hier denk ik dus ook niet overna en ik hoop dat het ook niet hoeft.

    Wel hoop ik dat ze op haar gebied uitgedaagd wordt en vooral dat ze hierin gezien wordt.
    Ze heeft een hele leuke lieve juf maar heb ook echt het idee dat ze dit soort dingen niet door heeft of er misschien bewust (nog) niks mee doet. Ik ga deze week gewoon open het gesprek aan!
     
    Fristi2012 en LisbethSalander vinden dit leuk.
  18. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Wat een fijn topic dit! Onze dochter van net 2 kletst wat af en heeft nu ook al het verschil tussen cijfers en letters ontdekt. Afgelopen week wilde ze ook letters lezen uit mijn boek. Ander boek gepakt en verteld welke letter de letter e is. Nu zoekt ze de letter e steeds op. Ik vermoed dat zij het lezen snel zal oppikken. Ze is vanaf het begin al erg bezig met boekjes en lezen.

    Ik ben erg benieuwd of jullie kinderen ook al zo vroeg bezig waren met taal?
     
  19. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Wat goed dat je het niet groter maakt dan nodig!!
    Onze zoon van net 6 was ook heel vroeg met lezen en heeft ook deels door zijn verjaardag in januari groep 2 overgeslagen (hij zit nu al op avi midden 6). Overigens kregen ze bij ons in groep 1/2 wel alle letters aangeboden, doen ze dat bij jullie niet? Want volgens mij is dat voor kinderen uit groep 2 wel gebruikelijk toch?
    Als dat niet zo is kun je daar best wel navragen hoor, is helemaal niks geks aan
     
  20. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Bij mijn zoon helemaal niet zo, was juist vrij laat met praten en heeft zelfs logopedie gehad haha
     
    Eikeboompje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina