Hier eenzelfde ervaring met zoontje, toen hij 4 was is hij begonnen met lezen en nu een jaar later leest hij E4 boekjes thuis. Hij zit in groep 2 en vermaakt zich volgens mij nog wel. Ik vroeg me ook af wat hij volgend jaar zal gaan doen maar tegelijkertijd denk (of hoop) ik dat het allemaal los loopt. Met rekenen is hij ook heel erg vlot, alleen schrijfschrift boeit hem niet dus dat kan hij volgend jaar gaan ontwikkelen. Ik heb het trouwens wel al aangegeven bij zijn juf en ze zijn van plan om binnenkort een avi toets bij hem af te nemen om te zorgen dat hij straks op het juiste niveau leest. Ik voelde me ook een beetje bezwaard om het aan te geven want wil echt niet opscheppen over mijn zoon maar ze zei zelf dat het juist goed was dat ik het had gezegd want zo kunnen ze er alvast op anticiperen. Daarnaast is er op executief gebied nog genoeg te leren voor hem dus daar is in groep 3 hopelijk ook ruimte voor.
Het kan nog zoveel kanten op. Hier een zoon van ruim 6,5, zit in groep 3 nu. Praatte pas goed rond zn 3e verjaardag, boekjes lezen heeft hij als peuter bijna niet gedaan. Interesse voor letters kwam wel al toen hij ongeveer 2,5 was, net als cijfers en dat pikt hij dus vlot op. Leest nu op groep 5 niveau en rekenen ook minimaal groep 4 niveau, we wachten de uitslagen van de toetsen nog af, dus precies weten doe ik het niet. Maar hier dus geen vlotte prater en boekenwurm (pas sinds de laatste maanden begint hij lezen leuk te vinden). En ergens denk ik, gelukkig maar. Als hij dol was geweest op lezen dan was zn voorsprong nu waarschijnlijk nog groter geweest. Hier past hij verder overigens best prima in groep 3, tussen zn leeftijdsgenootjes, maar hij heeft wel een aangepaste weekkaart en doet sommige dingen met groep 4 mee, zit in een combi 3/4.
In groep 1 bieden ze al letters aan. In groep 2 doen ze dat weer maar de meeste kennen dan de gewone letters (niet de klankgroep au, ui, ou etc) Op is die manier hoeven ze niet in groep te beginnen helemaal bij de start. Ze krijgen dan de letter aangeboden en leren ze het schrijven.
Ik hielp bij de school bieb en ze mochten als ze m3 lezen en al een tijd lezen ook e3 lezen. Nu testen ze de kennis van een kind 2 keer in het jaar dus op school hebben ze daar eigenlijk geen last van. (Tenminste niet op school van onze zoon) Bij de bibliotheek heb je een kinder pas en leen je kinder en jeugd boeken. Ze mogen geen volwassen boeken lenen. Maar weet niet tot welke leeftijd dit is. Onze zoon krijgt voor zijn 7de verjaardag het eerste boek van Harry potter. Ook niet standaard maar als hij het wist zou ik nu het boek moeten pakken en zou het meteen willen lezen
In mijn tijd (dat klinkt ooooud) was t vanaf 12 jaar een "volwassen pas" daarvoor moest je eigenlijk in je eigen leesgroep blijven. Dus de a boeken, b boeken, hoogste was J voor tot 12 jaar. Daar had je natuurlijk geen bal aan als je voorliep. Werkte enorm demotiverend, kreeg op mn 11e uiteindelijk met pijn en moeite een volwassenpas, kon eigenlijk ook niet volgens het systeem. Maar was alleen om de eeuwige discussie op te lossen
Hahaha dan ben ik ook oud gelukkig doen ze het nu anders maar wel heel vervelend dat je met lezen denkt aan het eeuwige gezeur. Dat maakte lezen nou niet bepaald leuker
Het kan zeker nog alle kanten opgaan! En ik laat haar lekker haar gang gaan. Zelf was ik ook een boekenwurm vandaar. Ik liep al snel veel voor met lezen en kende alle leesboeken al die op school werden aangeboden. Wekelijks werden er bij de bibliotheek 10 boeken geleend Erg benieuwd hoe onze dochter zich verder gaat ontwikkelen! De tijd zal het ons leren