Ook fijn om te lezen dat meerdere mama's dit hadden en dat het uiteindelijk toch goed gekomen is. Iemand enig idee of het slim/ verstandig is om een logopediste in te schakelen? Als die iets kan meegeven waarbij het gestimuleerd wordt maak ik graag een afspraak.
Ik weet het eigenlijk niet, hier hebben ze groep 1/2/3. De losse werkjes zijn kindafhankelijk en de kringactiviteiten vaak voor heel 1/2 en dan besteden ze wel veel aandacht aan rijm en klanken benoemen. En in veel boekjes en liedjes zijn ze natuurlijk ook meteen bezig met rijmen... Ik bedoelde meer in het algemeen dat ze nog een heel jaar heeft om hiermee aan de slag te gaan. Vereistes voor groep 3 hoef je niet bij de start van groep 2 al meteen te kunnen toch? Thanks voor je andere toelichting, superinteressant!
Mijn zoon is 6,5 en zit in groep 3 en vind sommige rijmdingen nog steeds lastig. Want soms hoeft alleen de laatste lettergreep te rijmen en soms bijna het hele woord. Over de gehele linie gaat het goed genoeg. Ik vond het wel frustrerend. Wij zaten dan te oefenen met rijm thuis, want coronatijd en ik kreeg het hem ook niet beter uitgelegd. Heb toen ook maar gedacht dat het vanzelf wel wat beter zou worden... En is dus ook echt wel beter geworden
@JupitR bedankt voor je reactie. Ik vind het soms ook wel frustrerend hoor. Heb allerlei rijmboekjes en een rijmdomino gekocht. Helpt allemaal niks. Ze onthoudt alleen de standaard dingen zoals haas rijmt op kaas etc. Maar dan snapt ze de rijm denk ik niet; ze heeft dat gewoon zo geleerd. Het interesseert haar allemaal ook gewoon echt nog niet. Ik hoop echt dat het kwartje binnenkort gaat vallen.
Hoe gaat het hakken en plakken? Dus jij zegt b-o-s wat zei ik? Ik zegt b-oo-m welk woord zeg ik? Als ze dan een compleet ander woord zeggen dan valt er nog wat te oefenen. Lukt het bal dan draai je het om. Dan moetenen ze hakken en ga jij het plakken. Dit is een oefening van eind Gr 1. Heb ik onthouden van onze zoon. Als ze deze kennen is het een stuk makkelijker rijmen omdat ze dan horen welke letters er in zitten. De boeken van letterwinkeltje, kleurenwinkeltje en die serie is alles op rijm. (Misschien staan ze wel op marktplaats)
Ik heb het vandaag nog eens geprobeerd maar hier snapt ze er ook nog niks van. De enige die ze goed had was de koe doet boe. Daarna riep ze gewoon blij van alles door elkaar. Ze zei opeens sok rijmt op schoen
Dat zei de juf vorig jaar inderdaad, dat ze voordat ze naar groep 3 gaan moeten kunnen hakken en plakken. Maar ook dat kan mijn dochter nog niet die nu in groept twee begint.
Mijn dochter van 5 (eind november wordt ze 6) zit in groep 3 maar zij had zeg maar in groep 2 van zomer tot kerstvakantie weinig interesse voor alles wat met groep 3 te maken had en die maakte in een aantal weken zo’n enorme sprong dat de juf echt zag dat ze ineens wel toe was aan groep 3 en heeft dat de laatste maanden van groep 2 echt laten zien. Dus zou je vooral geen zorgen maken, komt echt wel goed. Schooljaar is net begonnen.
In zijn groep hadden meer kinderen daar moeite mee. Allemaal zijn ze uiteindelijk naar gr 3 gegaan. En woorden verdelen. Bomen bestaat uit. Bo- men. Je hakt hem in 2 en plakt hem daarna weer samen. Ze moet dus luisteren hoeveel stukken je hoort. Want je zegt nuet bo- ho- men Boom. Is in 1 keer. Dan hoeft ze nog niet de letters te doen wel het luisteren en hakken.
Hier haalt ze rijmen en dezelfde klanken door elkaar. Dan zegt ze dus bv Boom! Dat rijmt op Doos! Want Ooooo. Ik maak me er nog niet zo druk om, vind het vooral best schattig.