Kleuter groep 2 moeite met rijm

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Mocktail2021, Sep 2, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mocktail2021

Jun 25, 2021
    52
    8
    8
    Female
    Ook fijn om te lezen dat meerdere mama's dit hadden en dat het uiteindelijk toch goed gekomen is. Iemand enig idee of het slim/ verstandig is om een logopediste in te schakelen? Als die iets kan meegeven waarbij het gestimuleerd wordt maak ik graag een afspraak.

2. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

Jul 30, 2014
    3,158
    3,803
    113
    Ik weet het eigenlijk niet, hier hebben ze groep 1/2/3. De losse werkjes zijn kindafhankelijk en de kringactiviteiten vaak voor heel 1/2 en dan besteden ze wel veel aandacht aan rijm en klanken benoemen. En in veel boekjes en liedjes zijn ze natuurlijk ook meteen bezig met rijmen...
    Ik bedoelde meer in het algemeen dat ze nog een heel jaar heeft om hiermee aan de slag te gaan. Vereistes voor groep 3 hoef je niet bij de start van groep 2 al meteen te kunnen toch?

Thanks voor je andere toelichting, superinteressant!

3. JupitR

JupitR VIP lid

May 13, 2020
    6,711
    7,189
    113
    Female
    Mijn zoon is 6,5 en zit in groep 3 en vind sommige rijmdingen nog steeds lastig. Want soms hoeft alleen de laatste lettergreep te rijmen en soms bijna het hele woord. Over de gehele linie gaat het goed genoeg.

Ik vond het wel frustrerend. Wij zaten dan te oefenen met rijm thuis, want coronatijd en ik kreeg het hem ook niet beter uitgelegd. Heb toen ook maar gedacht dat het vanzelf wel wat beter zou worden... En is dus ook echt wel beter geworden :)

4. Mocktail2021

Jun 25, 2021
    52
    8
    8
    Female
    @JupitR bedankt voor je reactie. Ik vind het soms ook wel frustrerend hoor. Heb allerlei rijmboekjes en een rijmdomino gekocht. Helpt allemaal niks. Ze onthoudt alleen de standaard dingen zoals haas rijmt op kaas etc. Maar dan snapt ze de rijm denk ik niet; ze heeft dat gewoon zo geleerd. Het interesseert haar allemaal ook gewoon echt nog niet. Ik hoop echt dat het kwartje binnenkort gaat vallen.

5. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,299
    10,268
    113
    Hoe gaat het hakken en plakken?

Dus jij zegt b-o-s wat zei ik?
    Ik zegt b-oo-m welk woord zeg ik?

Als ze dan een compleet ander woord zeggen dan valt er nog wat te oefenen.
    Lukt het bal dan draai je het om. Dan moetenen ze hakken en ga jij het plakken.

Dit is een oefening van eind Gr 1. Heb ik onthouden van onze zoon.

Als ze deze kennen is het een stuk makkelijker rijmen omdat ze dan horen welke letters er in zitten.

De boeken van letterwinkeltje, kleurenwinkeltje en die serie is alles op rijm. (Misschien staan ze wel op marktplaats)

Neskio likes this.
  6. Neskio

Neskio Fanatiek lid

Mar 5, 2017
    3,310
    2,677
    113
    Female
    NB
    Ik heb het vandaag nog eens geprobeerd maar hier snapt ze er ook nog niks van. De enige die ze goed had was de koe doet boe. Daarna riep ze gewoon blij van alles door elkaar. Ze zei opeens sok rijmt op schoen :roflmao:

7. Neskio

Neskio Fanatiek lid

Mar 5, 2017
    3,310
    2,677
    113
    Female
    NB
    Dat zei de juf vorig jaar inderdaad, dat ze voordat ze naar groep 3 gaan moeten kunnen hakken en plakken. Maar ook dat kan mijn dochter nog niet die nu in groept twee begint.

8. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

Jan 29, 2014
    2,251
    670
    113
    Mijn dochter van 5 (eind november wordt ze 6) zit in groep 3 maar zij had zeg maar in groep 2 van zomer tot kerstvakantie weinig interesse voor alles wat met groep 3 te maken had en die maakte in een aantal weken zo’n enorme sprong dat de juf echt zag dat ze ineens wel toe was aan groep 3 en heeft dat de laatste maanden van groep 2 echt laten zien. Dus zou je vooral geen zorgen maken, komt echt wel goed. Schooljaar is net begonnen.

9. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,299
    10,268
    113
    In zijn groep hadden meer kinderen daar moeite mee. Allemaal zijn ze uiteindelijk naar gr 3 gegaan.

En woorden verdelen. Bomen bestaat uit.
    Bo- men. Je hakt hem in 2 en plakt hem daarna weer samen. Ze moet dus luisteren hoeveel stukken je hoort. Want je zegt nuet bo- ho- men

Boom. Is in 1 keer. Dan hoeft ze nog niet de letters te doen wel het luisteren en hakken.

Neskio likes this.
  10. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,147
    3,174
    113
    Hier haalt ze rijmen en dezelfde klanken door elkaar. Dan zegt ze dus bv Boom! Dat rijmt op Doos! Want Ooooo.

Ik maak me er nog niet zo druk om, vind het vooral best schattig.:|

Share This Page