Onze dochter (4j2m) heeft ineens nachtangsten. De eerste nacht maar 1 x, de afgelopen twee nachten minstens 4x, op de klok af elke 1,5 uur. De diagnose komt van ons zelf, het voldoet precies aan alle omschrijvingen. Kijk bijv ook hier: http://ggd.groningen.nl/jeugd-opvoeding/informatie-en-opvoedings-folders/nachtangst Natuurlijk is het een spannende tijd (geweest), naar school gaan, Sinterklaas, al die (nieuwe) indrukken etc. Ik weet al dat je er niet veel aan kan doen We hebben al een rustig avondritueel, eten ruim daarvoor, ze gaat super braaf slapen, hebben juist weinig strijd met haar op het moment, ze praat ook gewoon over school (met wat moeite) en vindt het volgens mij hartstikke leuk daar, kortom, geen aanknopingspunten. Het enige dat ik kan bedenken van angsten overdag waar je misschien iets mee zou kunnen is dat ze wel heel erg bang is voor huisdieren (honden, katten, cavia etc). Maar niet dat ze daar nou eng over droomt ofzo, ieg nooit iets van gehoord. Dus of dat nou echt invloed heeft op die nachtangsten? Ik ben nu vooral benieuwd hoe lang dit bij jullie duurde, als jullie ook zoiets hebben gehad. Bizar hoe dat van het ene op het andere moment zomaar begint! En natuurlijk ook als je denkt de gouden tip te hebben
Onze dochter (3 jr 11 mnd) heeft het ook een tijdje. Wat wij doen is, zodra ze onrustig wordt, haar optillen en op de WC zetten. Daarmee doorbreken we de cirkel, lijkt het. Want eenmaal op de WC, gaat ze plassen, nog even een paar tellen knuffelen en terugleggen. Werkt prima. Succe
Onze zoon heeft het. Bij hem begon het al met 16 maanden (wisten toen nog niet dat het nachtangst was). Duurde wel even (paar maandjes) en was dagelijks. Paar maanden niet gehad en rond 2,5 begon het weer. Ongeveer een jaar zowat dagelijks aanvallen gehad. Daarna werd het minder frequent. Nu is het nog maar heel sporadisch. Je zou kunnen proberen om ongeveer 15min voor een aanval kort wakker te maken. Dat kan alleen als de aanvallen steeds op ongeveer dezelfde tijd is. Hier wisselde dat enorm. Dan na 1 uur na inslapen, dan na 2 uur etc. Wat wij doen is hem oppakken. Ik hou hem dan vast, aai over zijn hoofd en praat zachtjes tegen hem en dan wachten totdat het over is.
Wij hebben het de afgelopen vier en een half jaar een paar keer mee gemaakt. Meestal rond drukke tijden, en wisselende periodes. Het duurde iedere keer gelukkig maar een paar weken. Wij hebben in die periode wel toegestaan dat ze bij ons in bed kroop. Voor ons gevoel zocht ze gewoon echt een stukje veiligheid temidden van alle veranderingen. Verder dan even met haar gepraat, aangegeven dat we het begrepen, en het verdween daarna natuurlijk.
Dank voor jullie reacties. Onze dochter is echt niet aanspreekbaar of aanraakbaar hoor. Als je dat doet wordt ze alleen hysterischer. Ze kijkt zo met open ogen langs je heen alsof daar iets eng is. Laat staan dat ze naar ons toe zou komen lopen oid. Ze is echt helemaal van de wereld. Dat wakker maken had ik wel gelezen, maar moet je dat dan elke 1,5 uur doen, voordat ze zo'n aanval hebben? Gek genoeg vannacht niks gehoord!! Hopelijk was het iets eenmalig?
Het kan een paar dagen, weken of maanden duren. Dan is het weer weg. Het heeft niets te maken met 'normale' enge dromen bijv. over die dieren. Ik heb het zelf ook. Het is puur een gevoel van duisternis. Geen beelden, geen inhoud. Dan wordt je gillend 'wakker' en is het fijn als iemand je daaruit "sleurt" (mijn man in mijn geval). Kinderen blijven er langer in hangen. Mijn dochter heeft het ook. Vooral in perioden van spanning. Tip: 's avonds de dag doornemen, wat heb je gedaan, wat is er gebeurd, wat was leuk of minder leuk. Tip 2: een uur voor de aanval (een beetje!) wakker maken of anders als je zelf naar bed gaat als het niet op een vaste tijd is.
Als het goed is, is de 1e keer wekken voldoende. Dat ze meerdere aanvallen heeft is waarschijnlijk omdat ze na zo'n aanval wakker wordt? Dan begint haar slaapcyclus weer opnieuw. Hier is zoon ook helemaal van de wereld. Kan ook wel even duren zo'n aanval. Het lijkt een beetje op een driftbui, alleen 2x zo erg, vind ik. Zoon geeft wel ja en nee antwoorden op vragen. Hopelijk hebben jullie vannacht weer een rustige nacht!
Nee, ze wordt helemaal niet wakker maar wordt gewoon ineens weer rustig en slaapt als een blok verder. En wakker maken lukt echt niet, althans, 2x geprobeerd inclusief uit bed halen, badkamer, licht, slokje water proberen, niks hoor. Schoppen en schreeuwen en langs me heen kijken. Raar he. Naar om dat ook als volwassene nog td hebben zeg! So far so good, ze ligt er bijna 2 uur in zonder kik. Pfff
Heftig hè om je kind zo te zien. Mijn dochter heeft het van kleins af aan. Eerst wist ik niet wat het was, het werd steeds heftiger met als hoogte punt toen ze drie jaar was. Schoppen, krijsen, echt enorm krijsen, die lege ogen, aanraken was geen optie want dan werd ze helemaal hysterisch. Ze is nu zeven en heeft het nog steeds, maar het veranderd wel wat. Minder heftig schreeuwen, vaak uiteindelijk toch te bereiken waarna ze kalmeert. Dat is wel een fijne verbetering, vvor haar maar zeker ook voor ons. Nu kan ik tenminste iets voor betekenen. Ook slaapwandelt ze sinds een jaar of twee, soms ook tijdens de nachtangst. Dan is ze opzoek naar iets ofzo. Soms loopt ze wel vijf keer op een nacht haar bed uit. Gelukkig heeft ze het nu vaak twee uur na inslapen, dus dan ben ik nog wakker en snel bij haar, Het is zowieso een intens kind, dus ze zal denk ik altijd wel last van houden maar het lijkt er dus op dat de heftigheid met de leeftijd wel afneemt. Je zal wel geschrokken zijn de eerste keer!
Jeetje wat heftig zeg! Heeft ze het ook in de nacht? Terugkijkend denk ik dat ze het een enkele keer eerder heeft gehad de afgelopen maanden. Het is wel raar ja. Ze lag tussen die aanvallen door ook wel eens met open ogen te slapen! Ik schrok er vooral van dat ze het out of the blue 3 nachten op rij had waarvan de laatste 2 dus echt bijna de hele nacht. Ik zag ons al jaren gaan... Ze sliep pas met anderhalf door en ik ben voor mijn gevoel nooit meer de oude geworden dus een beetje panisch als het op spoken aan komt
Je vraag begrijp ik niet ? Hoe is het vannacht gegaan? Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn voor weer een slapeloos jaar. Nachtangst is echt wel gerelateerd aan spanning bij het kind. Dus soms is het een paar dagen/weken regelmatig raak en dan weer maanden lang niks. Dat december een spannende maand zal misschien de Triggerfinger zijn (hier wel), maar het kunnennatuurlijk ook andere indrukwekkende dingen zijn voor je kind
Ik heb het vermoeden dat onze zoon ook nacht angst heeft weet het niet helemaal zeker omdat hij op het moment ook niet wil gaan slapen. Hij blijft feesten tot hij doodmoe inslaap valt daarna wordt hij boos wakker maar staat wel in zijn bed ligt nog in een ledikant. Als ik hem terug leg wordt hij ontzettend boos en schopt en krijst alles bij elkaar dan neem ik hem mee leg hem bij ons in bed en hij gaat weer slapen maar mijn man en ik krijgen dan wel in de nacht een stomp of een trap in zijn slaap. Ik twijfel dus heel erg of het dromen zijn of nacht angst hij praat nog niet echt dus kan het ook niet achterhalen. Het duurt nu al een paar weken
Ik bedoelde denk ik of ze die nacht angsten ook in de nacht heeft of alleen 2 uur na in bed gaan zoals je schrijft. Maar je had je reactie ook aangepast toen ik net reageerde volgens mij, dus misschien had je net iets verduidelijkt ofzo? @minimuis, helemaal lastig dan he. Ik zie nu wel duidelijk dat ze nog slaapt omdat ze zo raar reageert, maar als ze nog kleiner zijn lijkt me dat idd lastiger. Hier weer gewoon een rustige nacht. Pfieuw. Hopelijk was dit het!
Niks meer gebeurd! Bizar. Ik bereidde me al voor op lange tijd ellende. In totaal dus drie nachten, waarvan de eerste alleen na 1,5 uur.
Hier had J het dagelijks,vanaf dat hij ff ruim 2 was dacht ik. Helaas heeft ie het nog steeds, nu niet meer iedere avond omdat wij hem n lichte dosering melatonine geven. Maar nog wel een paar x per week. Wat kan ik zeggen.. Het went, de andere kids slapen er gelukkig doorheen. Hopelijk groeit ie er nog overheen. Ook heeft ie net als bij Maya, een aantal x geslaapwandeld.