Mijn dochter gaat sinds 4 weken naar school en houdt het ook nog geen hele dagen vol. School raadt ook aan om de eerste 6 weken heel langzaam op te bouwen. Ze hebben een continurooster maar ik haal haar 3 dagen per week al om 12.30 uur op. En dan twee dagen tot 14.00 uur. Dat doen alle moeders van de nieuwe kindjes. Mijn dochter slaapt ook nog 1 of 2 keer per week een uurtje na school, of op zaterdagmiddag na zwemles. Liever een dutje dan een sjagrijnig moe kind.
Ik ken het niet. Mijn dochter is ook actief maar slaapt wel altijd goed. Die vjnd het eerder erg als we haar voor niks thuishouden. Maar lees rn hoor geregeld van kindjes die t niet volhouden hoor
Was meer nog een reactie op Nikki88 die meteen over gezondheid begon. Hier overigens 's nachts slechte slapers, dus zo'n middagdutje heb ik ook liever niet.
Bedankt voor jullie reacties. Maar dat er iets mis met hem zou kunnen zijn, is dus echt niet zo. Hij is kerngezond. Ik probeer hem juist al heel lang te wennen aan het niet slapen overdag. Maar dan valt hij of in de auto in slaap, of op de bank, of hij is echt niet te genieten. Hij slaapt 'snachts prima iegenlijk. Gaat op tijd naar bed, is altijd rond 6 uur wakker. Hij is ook kerngezond en we eten ook gezond. Het is wel een erg actief mannetje. Wil altijd alles doen en overal wat vanaf weten. Hij gaat nu om te wennen 2 halve ochtenden naar school en nog 1 dag kdv (dat is een lange dag). Over 2 weken zou hij in principe hele dagen naar school gaan en op de maandag de bso erbij. Maar ik denk dat ik eens met de juf ga praten hoe het gaat als hij het niet volhoudt. Al denk ik wel dat hij de school prima volhoudt, maar dat hij dan thuis in slaap valt. Dat merk ik nu ook.
Hartstikke normaal hoor. En dat slapen overdag gewenning id geloof ik niks van. En ik zou er lekker aan toegeven, liever een uitgerust dan een dreinend kind. Ik heb er 2, hen altijd laten slapen wanneer ze daar behoefte aan hadden en de 1 sliep veel meer dan de ander. Dat regelen ze prima zelf.
Mijn zoontje is na de vakantie begonnen met school en gaat nu maandag ochtend, dinsdag 2x, woensdag ochtend, donderdag 2x. Op vrijdag zwemmen we samen met peuter zwemmen en op zondag slaapt hij de halve dag bij. Op maandag heeft hij logopedie waar hij erg moe van is. Vorige week heb ik hem op amandag wel 2x gebracht waardoor hij dinsdag nog voor het ontbijt al in peuter hysterie uitbrak...
Hier al vanaf net na haar tweede verjaardag geen middagslaapjes meer. Toen ze net naar school ging lag ze er regelmatig om 17.30 al in. Ze was dan kapot. (hebben continurooster tot 14.00) We hielden er gewoon rekening mee. Heeft ongeveer een week of 6 geduurd en toen begon haar bedtijd weer langzaam naar normaal (19.00) te groeien.
Mijn dochter sliep met 19 maanden niet meer 's middags. Maar nu ze op school zit, heeft ze veel te verwerken en is ze doodop. Ben benieuwd hoe lang het duurt.
Onze dochter ging de eerste weken niet op woensdag naar school. Is ons prima bevallen. Als ons zoontje dit over dik een jaar ook nodig zou hebben, dan mag hij woensdag de eerste weken ook thuis blijven.
Onze dochter wordt 4 in december en zal ba de kerst op school starten in een groep van 32 kleuters iets wat opzich gewoon al heel erg overweldigend zal zijn. Gelukkig hebben ze hier op de woensdag de hele dag vrij maar desondanks gaan we binnenkort met school om tafel om aan te geven dat we een plan van aanpak willen maken om een rustige wenperiode in te plannen. We willen haar eerst alleen de ochtenden laten gaan en dit zo langzaamaan uitbreiden met de middagen. Onze dochter is ook een heel gevoelig meisje, die alles om zich heen oppikt alles in de gaten houdt en 9 van de 10 x nog op de bank in slaap valt thuis. Ze heeft altijd al veel slaap nodig gehad en nog steeds. Ik zou er even met school over hebben. Heel kort door de bocht je kind is nog niet leerplichtig dus jullie kunnen in zekere zin zelf bepalen wat je wilt voor je kind. In overleg met school komen jullie er vast wel uit. Ik.kreeg een beetje het gevoel van onze school dat we een uitzondering waren net deze aanpak maar daar geloof ik echt niks van. Ik kom zelf uit het basisonderwijs dus school maakt mij echt niks wijs haha
Ons zoontje gaat sinds een maand naar school en slaapt ook nog steeds 's middags. Niets elke dag, maar toch wel regelmatig. Ze hebben hier continuerooster tot 14:00 uur (5 dagen hetzelfde). Hij gaat nu woensdag nog niet naar school. De juffen merken wel dat hij na de lunch gewoon echt moe is. Nu hij een paar weken gaat, merk ik langzaamaan dat het iets beter gaat. Als we thuis komen mag hij zelf kiezen. Of hij blijft wakker, of hij gaat 1-1,5 uur slapen. En dat gaat perfect. Zo heeft hij gisteren bijvoorbeeld niet geslapen, maar vandaag wel. De komende weken gaan we gewoon rustig kijken wanneer hij er aan toe is om ook op woensdag naar school te gaan. Ons zoontje is ook erg actief. Als hij wakker is, is hij aan zeg maar. Hij verbruikt dus ook veel energie, en de indrukken op school vergen ook veel energie. Maak je er niet te veel zorgen over en stem gewoon met de juffen af wat het beste bij jullie zoontje past.
Hoi, Ik ben kleuterjuf en in mijn klas gebeurt het regelmatig dat een kind de eerste weken de vrijdag thuis blijft om bij te komen of dat ze eerst een paar weken alleen de middagen naar school gaan. Op ma, di, do en vrij gaan ze van 8.45 tot 15.00u naar school. Eens per 6 weken hebben ze een extra vrijdag vrij. De belangrijkste taal- en rekenlessen en de werklessen plannen we altijd 's morgens. 's Middags spelen we langer buiten en spelen we ook in de hoeken, dat is minder vermoeiend dan de kringactiviteiten en als er kinderen 's middags nog niet naar school gaan missen ze geen belangrijke lessen. Het is wel altijd in overleg met school dat een leerling een dag of de middagen thuis wordt gehouden. Soms adviseer ik het ook, als een kind op donderdag al helemaal op is en veel huilt door moeheid dan zeg ik tegen vader of moeder: misschien is het verstandig om hem/haar morgen eens uit te laten rusten. Pas met 5 jaar moeten ze alle dagen naar school.
Onze oudste is net 4 geworden en gaat vanaf de zomervakantie naar school. In de zomervakantie hebben we hem niet meer laten slapen 's middags, maar daarvoor had hij dat echt nog nodig hoor! Hier bleek ook vrij snel dat hij fulltime school totaal niet trok. Hij gaat nu 2 hele dagen (incl. Bso), 2 ochtenden en 1 dag thuis. Dit gaat nu prima! Na de herfstvakantie gaan we denk ik 1 ochtend of middag erbij proberen.
Die van mij houdt het ook niet vol hoor. Eind mei gestart met basisschool.Hij heeft toen bijna alleen de ochtenden gedraaid met een paar uitzonderingen. In de zomervakantie wat meer opgebouwd zonder middagslaapje. En nu gaat hij grotendeels hele dagen, met soms een middagje thuis in bed. Komt vanzelf goed, zal hem niet verplichten voor hele dagen maar het per dag een beetje te bekijken.
Hier waren ze al hele dagen kinderdagverblijf gewend en thuis blikven kan alleen als ik vrij ben. Toen mijn oudste net maar school ging aten wij vaak al om 16.30-16.45 en lag ze om 18.30 in bed.
Ja, echt bizar hoe dat in België gaat. Mijn schoonzus zit in de kinderwereld en woont in België. Maar ze deed daar niet aan mee. Vanaf 2 jaar 4 ochtenden, ze werd er raar op aangekeken door de ouders dat het niet meteen voltijd was. Later met 3-3,5 iets opgebouwd en vanaf 4 jaar gewoon vol naar school, zonder verblijven. Wat mij betreft worden de kinderen gedwongen om in het ritme van de ouders mee te gaan, want die willen zo snel mogelijk werken en zo. Maar hier volg ik het ritme van de kinderen en de jongste van 2,5 heeft echt nog middagdutjes nodig. Kan het wel overslaan op zich 1 tot enkele malen per week, maar waarom zou ik als ze er chagrijnig van word. Dan moet er al echt iets leuks op het programma staan wil ze er makkelijk doorheen komen. Mijn kinderen aan 3 x week een ochtend naar de PSZ, in december zal de oudste naar school gaan (nu nog 1 - 2 dutjes per week ook al wil ze dat liever niet meer, heeft het echter wel nodig). Ben benieuwd, maar zal wel kunnen denk ik.
Hier vanaf dat hij vier werd, in juli, eerste twee weken alleen de ochtenden, toen zomervakantie en daarna gewoon hele dagen. Als hij thuis komt eens per week zwemles nog. Verder gaat hij half 8 naar bed en stuitert dan rustige nog een half uur rond. Hij slaapt al niet meer vanaf zijn 2e en een half.