Mijn kind (6 jaar) wordt geslagen door medeleerling

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door DisneyMama, 27 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DisneyMama

    DisneyMama Bekend lid

    7 nov 2013
    723
    371
    63
    Goedeavond,

    Ik wil graag jullie advies over de volgende situatie.

    Mijn zoon van 6 jaar zit in groep 3 (in combinatie met groep 4). Zijn klasje telt 4 jongens en 4 meisjes.
    Vandaag vertelde mijn zoon dat een van de andere jongens hem en de andere jongens in zijn groep elke dag meerdere malen slaat op het hoofd, armen en in de buik. Dit gebeurt zowel met buitenspelen als tijdens de les/in het klaslokaal.
    Mijn lieve (iets wat introverte)zoon geeft dan aan "stop hou op, ik vind het niet leuk" maar daar luistert deze jongen niet naar. Hij geeft het daarna aan bij de juf en dan krijgt de jongen wel straft. Volgens mijn zoon ondergaat hij dit lachend en begint het daarna opnieuw.
    We wisten al wel dat tijdens het buitenspelen er niet altijd gewenst gedrag was vanuit deze jongen (dit hebben we 3 weken geleden al aangekaart samen met mijn zoon) maar dit is echt fysiek geweld. Deze jongen is ook een jaar ouder (in groep 2 blijven zitten) dus fysiek ook echt sterker als mijn zoon. Het verklaart ook de blauwe plekken die mijn zoon heeft op soms wat rare plekken.

    Zojuist heb ik naar beide juffen een mail gestuurd met dit verhaal. Met uiteraard een dringend verzoek tot passende maatregelen.

    Ik heb een van de andere moeders gesproken en zij had wel slechte ervaringen met deze jongen en haar zoon maar niet gehoord van fysiek geweld. Ze gaat dit morgen uitvragen bij haar zoon en dan ook aangeven bij de juf.

    Maar wat kan ik hier zelf nu nog mee doen? (en ja, ik ken die ouders ook en zal ze er ook op aanspreken maar verwacht niet dat dat echt helpt) En wat zijn mijn rechten als ouder?

    We hebben al besloten dat als er niet binnen een week verbetering is we langs de directrice gaan.
    Maar kan ik bepaalde zaken eisen?
     
  2. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    Ik zou ouders niet aanspreken. De aanpak die je nu hanteert lijkt mij het beste.
    Dat je zoon steeds blauwe plekken heeft vindt ik zeker reden voor een stevige inzet.
     
    anica vindt dit leuk.
  3. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Ik zou gesprek met de juf aangaan en desnoods met de directie. Als dit klopt en je kind komt thuis met blauwe plekken dan is er verre van sprake van een veilige situatie en school moet dat gewoon zijn! Lijkt me ook met zo’n kleine klas dat de juf hier bovenop zit? En straf helpt blijkbaar niks, dus moeten er andere passende maatregelen volgen. Eventueel schorsing of professionele begeleiding van dit kind.
     
    anica vindt dit leuk.
  4. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Foto's van de plekken maken voor dossier opbouw.
    En verder denk ik dat je goede stappen onderneemt.
     
  5. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    In een agenda bijhouden wat welke dag is gebeurd, foto’s maken van blauwe plekken, dit ook naar de directrice sturen en als ze nog niet genoeg doen (wat op de vorige school van mijn zoon het geval was), dan staat er als het goed is in je schoolgidsje de naam van de externe vertrouwenspersoon die je hierbij kan helpen. Sterkte!
     
  6. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Zo'n kleine klas/schooltje en dan nog een docent die dit niet ziet?

    Ik zou dit soort zaken overigens altijd persoonlijk met de juf bespreken. En niet per mail. Dan zie je aan haar reactie direct of ze dit al weet en wat ze nu doet.

    Verder is mijn ervaring dat het heel erg afhankelijk is van de kwaliteit van de docent of ze dit goed oppakken.

    Ik leer mijn kinderen altijd dat ze fysiek geweld niet hoeven accepteren. Dus eerst (meermaals zeggen) stop hou op etc, als dat niet helpt naar de juf. En anders een flinke duw om de belager af te schudden. Als niets helpt mogen ze zich ook fysiek verweren. Goed voor jezelf opkomen voorkomt een hoop ellende (ook in de toekomst).
     
    HappyRabbits en dreumesje vinden dit leuk.
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Ik zou persoonlijk een gesprek inplannen met de juf. Wij hebben zelf laatst ook aangegeven dat ze onze zoon schoppen onder de tafel.
    Ze heeft aangegeven dat ze niet alles ziet. Ze nemen het serieus en houden het in de gaten.
     
  8. Luckyme96

    Luckyme96 Bekend lid

    22 mei 2017
    553
    437
    63
    Vrouw
    Goedemorgen,

    Ik ben eigenlijk benieuwd of er al een reactie is geweest?
    Hoe gaat het nu?
     
    owly en HappyRabbits vinden dit leuk.
  9. DisneyMama

    DisneyMama Bekend lid

    7 nov 2013
    723
    371
    63
    Ik heb een update. De juf heeft met mijn zoon en het andere jongetje gelijk de dag erna een gesprek gevoerd en daarna ook samen. Hier hebben ze afspraken gemaakt wat wel en niet mag in de klas en als het wel gebeurd wat ze dan moeten doen. Mijn zoon is daar zelf al blij mee merk ik.

    Ik heb diezelfde dag telefonisch contact met haar gehad en we hebben de situatie besproken. Hierbij de afspraak gemaakt dat wij ook onze zoon goed in de gaten houden omdat hij soms wel eens teruggetrokken is wat betreft dingen zeggen. Maar deze week gaat het goed zegt ie.

    De ouders van het jongetje moeten of zijn wel op gesprek gekomen om het gedrag te bespreken. Dus dat is ook een fijn idee dat ook zijn ouders worden betrokken.

    Vooralsnog lijkt het nu dus opgelost en houdt iedereen het in de gaten. Heb ook geen nieuwe blauwe plekken meer gezien en mijn zoon zegt dat het goed gaat.
    Maar het was wel even schrikken.

    Bedankt allemaal voor jullie adviezen, dat heeft me zeker geholpen om te weten dat we het goed aanpakken en het ook een beetje los te laten!
     
    Jo79 vindt dit leuk.
  10. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    Fijn om te lezen dat het zo adequaat is opgepakt en ook lijkt te helpen!
     
    DisneyMama vindt dit leuk.
  11. DN2017

    DN2017 Fanatiek lid

    1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Fijn dat het nu beter gaat! Wat ik je wel nog echt als tip wil meegeven is: zorg dat je kind weerbaarder wordt. Ik zou hem zsm op een vechtsport zetten, eerlijk waar. Ik ben zelf héél erg gepest als kind zijnde en dat heeft me behoorlijke deuken gegeven.

    Ik was altijd zo bang om wat terug te zeggen of te doen omdat ik het dan in mijn ogen erger zou maken en nog meer getreiterd en mishandeld zou worden. Als ik toen had geweten hoe ik mezelf moest verdedigen omdat ik kon vechten, dan had ik al die shit niet over me heen laten komen. Kunnen vechten en van je af kunnen bijten zijn echt goede skills tegenwoordig die je als kind echt nodig zult hebben... vreemd genoeg, maar waar. Als jij niet bang bent voor het fysieke dan durf je ook verbaal sneller van je af te bijten.
     

Deel Deze Pagina