Kleuter/kind weigert avond eten

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Naturel, 23 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.121
    4.336
    113
    Home
    Proeft ie wel ?
    hier zei ik altijd 3 jaar 3 happen en eerder kom je gewoon niet van tafel
     
  2. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.290
    11.983
    113
    Vrouw
    Als hij goed groeit, gezond is, de rest van de dag wel normaal eet zou ik het gewoon loslaten.
    Mijn zoons houden echt niet van de warme maaltijd. Al vanaf baby af aan gaat groente eten slecht. Vlees lusten de oudste 4 jongens wel graag. Dus dat ging er altijd wel in. Maar onze jongste houdt zelfs daar niet van.
    Hier is de regel: vanaf je vierde verjaardag moet je 1 hap proeven. Bij het ene kind konden we iets sneller de hoeveelheid hapjes opvoeren dan bij de ander.
    Jongste zoon is nu bijna 6. Dus al twee jaar lang moet hij alles proeven. Dat ging regelmatig met grote huilbuien en echte braakneigingen gepaard. Tot zelfs 1x kotsen zo vies hij het vond.
    Nu sinds een paar weken gaat het langzaamaan wat beter. Aardappels eet hij altijd wel een paar hapjes van, de meeste groenten eet hij nu een paar hapjes. Van sommige vleessoorten eet hij wel, andere weer niet. Macaroni, nasi etc eet hij nu een opscheplepel vol van op. Wel haal ik daar nog wat groente eruit.
    Wraps eet hij kaal, dus koop ik voor hem wortelwraps. Vind ik zelf ook lekker hoor;)

    Voor hem zijn we juist vaak fruit als toetje gaan eten. Toetje is voor ons onderdeel van de maaltijd. Niet verplicht, maar hij lust graag fruit, dus dan had hij toch iets gezonds gegeten.

    Als hij overdag om iets lekkers vraagt geef ik hem vaak een stuk fruit.
    Als broodbeleg eet hij niks gezonds, dan eet hij het echt niet op. Dan maar gewoon hagelslag, maar dan eet hij wel met gemak 2 of 3 boterhammen.

    Ik maak me niet druk. Het komt vanzelf goed. Maar zou ik merken dat zijn gezondheid niet goed is of hij zou erg mager worden...
    Ja dan zou ik denk ik wel meer dwang uitoefenen.
     
  3. Naturel

    Naturel Fanatiek lid

    5 sep 2013
    1.543
    267
    83
    Noord-Holland
    Dank jullie wel voor alle reacties!! Helaas kreeg ik er geen meldingen van, dus zo juist alles gelezen.

    Kortom, mijn man en ik zullen het moeten loslaten. Onze zoon groeit goed, is actief, slaapt goed, etc. Je merkt daarin geen verschil met andere kindjes.

    We kunnen op onze kop gaan staan, vriendjes uitnodigen, belonen, maar dat heeft geen effect. Nu hebben we dit weekend een klein vreugde moment. Hij heeft 10 happen nasi bij mij zwager gegeten:D:D zo blij mee. De eerste twee happen gingen kokhalzend, maar daarna toch door gegeten. De afgelopen 2 avonden daarna heeft hij 10 happen vlees gegeten. Laten we hopen dat hij nu iig elke avond zijn vlees eet, dan kan ik er misschien nog een groente gehaktbal ofzo door gooien.

    De smoothies gaan we sowieso proberen :thumup:

    Op zijn brood wisselt hij met beleg. Rauwkost raakt hij niet aan. Qua fruit is hij selectief, meestal druiven. Soms verrast hij ons doordat hij opeens een banaan of mandarijn wil.

    Ik vind het echt super fijn om te lezen hoe jullie er mee om gaan en dat dit eigenlijk dus een heel bekend fenomeen is. Nogmaals dank voor jullie input.
     
    hummeltje5, Zxcvb, 2jongensmama en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Wat super fijn dat hij wat extra happen heeft genomen!

    Loslaten is moeilijk. Eerst zaten we er ook boven op en dat werkte averechts aangezien we een heel autonoom persoontje hebben. Je kreeg het effect jij wil dat dan doe ik dat mooi niet.

    Van vla etc zijn we ook afgestapt. Het is standaard kwark of yoghurt met eventueel wat muesli en in de zomer vaak diepvries fruit er bij.

    In het weekend hebben we wel eens vla.

    Ik zou nu ook niet mega overdreven reageren wanneer hij wel wat eet. Dan leg je er nog een focus op. Je zit aan tafel tot we klaar zijn. Eet je wel prima, eet je niet dan kletst je maar over de dag.

    Als hij goed blijft groeien is het goed. Voor ouders waar de kinderen al in de -lijn zitten en niet goed eten snap ik beter dat je op zijn kop gaat staan!
     
    NiVa0230 en Naturel vinden dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Maar ook als je kind op de - lijn zit helpt op je kop staan niet. :roflmao: Mijn jongste dochter heeft heel lang flink ondergewicht gehad. Hoe harder wij aanmoedigden, hoe minder zij at. Dus zorgden we dat we altijd iets hadden wat ze wel lustte/at en verder bleven we wel stimuleren, maar niet teveel, laat staan dat we haar dwongen. Inmiddels is ze 9, heeft ze geen ondergewicht meer en eet ze steeds meer (nog steeds selectief en alles los, maar als je daar rekening mee houdt, dan kan ze goed eten). Vaak komt het vanzelf goed (niet altijd natuurlijk, maar bij mijn dochter heb ik altijd het gevoel gehad dat er geen groter probleem onder zat, zeg maar).
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  6. Naturel

    Naturel Fanatiek lid

    5 sep 2013
    1.543
    267
    83
    Noord-Holland
    Nee idd dat gevoel heb ik hier ook. Ik heb niet het idee dat er meer aan de hand is. Maar van een alles eter naar niks vond ik voor mezelf zo heftig.. en het duurt al meer dan 2 jaar. Als ouder voel ik me dan soms zo machteloos. Om me heen eten kinderen wel. Sommige zeggen zelfs, breng hem maar naar mij dan gaat hij wel eten. Dat vind ik dan zo'n nare opmerking.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Lekker laten kletsen! Die mensen zijn meestal gezegend met makkelijke eters en weten daardoor niet waar ze het over hebben. De fase heeft hier, denk ik, bij allebei een jaar of vijf geduurd. Al aten ze hier wel wat, maar selectief en niet door elkaar ed. Zolang ze groeien, gezond zijn, energie hebben, enz. en brood en lekkers ed wel goed eten, geloof ik dat het meestal wel goed komt. Gewoon aan blijven bieden en blijven stimuleren ed.
     
    Naturel vindt dit leuk.
  8. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.843
    3.619
    113
    Ja lekker laten kletsen. Dat horen wij ook regelmatig en m'n schoonouders proberen dat ook wel eens, met steevast een woede aanval als gevolg en de maanden (!) Daarna eet hij bij hen geen enkele hap meer.

    Ze snappen nu relatie / gevolg en laten het nu ook los (met positief gevolg : want hij proeft meer met hen dan thuis).

    Maar dat loslaten is moeilijk. Een vriendin van mij verklaarde mij ook voor gek dat ik a ochtends z'n manderijn pel en de draadjes weghaal.. tsja.. zo eet hij tenminste manderijn. Mooie afwisseling op z'n lage intake.

    Als je een leuke dieetste hierover wilt volgen: Rolinde Demeyer op insta. (Rolinde_opdegroei) zij heeft ook cursussen maar post ook gewoon super veel. Dankzij haar gekeerd bv over het 'nee dank u ' kommetje, dat werkt bij ons vaak wel. Ze krijgen wat schepjes op hun bord en alles wat ze niet willen stoppen ze in de kommetje. Soms alles, maar soms laten ze wat liggen om te eten. Ook gaf zij aan om altijd wat veiligs te eten te hebben, maar dat vind ik lastig. Zij vergeleek het met : stel je komt bij vrienden en je krijgt alleen een bord meelwormen of je krijgt een bord meelwormen en bv yoghurt , wanneer ben je eerder geneigd wat te proeven? Zij geeft aan dat je eerder geneigd bent te proeven als.je weer als je het niet lust je nog verder kan eten. Maar ja dat vind ik wel lastig om te realiseren. Aangezien hij nauwelijks wat eet en ga niet elke dag pizza klaar zetten. Maar we eten bv wel 1x in de twee weken pizza en maken hem zelf, en we maken zelf onze frieten, daardoor is hij ook andere vormen van aardappelen gaan eten (na 25x frieten maken oid).
     
    Naturel vindt dit leuk.
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    @2jongensmama: Hier eten ze bv. komkommer en inmiddels ook snoetomaatjes. Als we groenten eten die ze niet lusten of waarvan we dat niet weten, zorgen we dat er komkommer of tomaat is. Of we koken voor hen broccoli ofzo, want dat aten/eten ze ook. Zelfde met rijst en kale pasta, dat was/is er dan als wij iets eten wat zij niet aten/eten. Voor ons werkt dat heel goed.
     
    Naturel en 2jongensmama vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina