Dochter vind zichzelf te dik

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Neilia, 19 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    En ze is potverdorrie pas 6 :(

    van de week was ze ineens allemaal oefeningen aan het doen.
    Toen ik vroeg waar ze mee bezig was zei ze dat ze aan het sporten was omdat ze te dik is.
    Ik schrok daar behoorlijk van en heb gelijk gezegd dat ze absoluut niet dik is.
    Ze bleef zeggen dat zij wel vind dat ze te dik is en dat ze dun wilt zijn.
    Ze kwam met een plaatje van een vrouw op de tablet met een figuur wat echt topmodel dun is zeg maar.
    Ik ben met haar gaan zitten en heb uitgelegd dat dat echt niet gezond is, niet realistisch en nogmaals benadrukt dat ze niet dik is.

    maar jeetje ze is 6 hè! 6!
    Hoe serieus moeten we dit verder nemen? Ik wil absoluut geen nadruk er op leggen maar ik wil niet dat ze denkt dat ze dik is want dat is ze echt niet.
    Hoe moeten we hier verder op reageren? Wat kunnen we doen? En pak ik het zo goed aan?
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Dit is overigens geen eenmalig iets.
    Ze zegt nu elke dag wel een keer dat ze dik is en moet sporten.
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    Ik zou er proberen achter te komen hoe ze hierbij komt. Van wie ze iets gehoord heeft zodat je ook weet hoe dat in haar hoofd werkt.
    Zijn jullie zelf aan het lijnen, of oma/opa/andere familie? Is er een vriendinnetje op school die gezegd heeft dat je ergens dik van wordt? Als je daar achter kunt komen kun je ook beredeneren hoe zo'n opmerking een verhaal krijgt in haar hoofd en weet je dus beter hoe je het moet uitleggen.
     
    hummeltje5 en Magnolia29 vinden dit leuk.
  4. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    #4 JupitR, 19 okt 2021
    Laatst bewerkt: 19 okt 2021
    Jeetje, heftig. Is er iets voorgevallen op school of de sportclub? Of met een vriendje of vriendinnetje?

    Hoe is haar groeicurve?
     
  5. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    Kan ze het ergens opgepikt hebben? Kinderen die dat zeggen op school, ben je zelf veel aan het sporten/lijnen of mss oma? Of van filmpjes?
    Op zich is bewegen goed maar op deze leeftijd met deze intentie, nee... sneu eigenlijk. Ik zou mss een klassenfoto erbij halen ofzo, dat ze realistisch kijkt naar andere kinderen van zes.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Poeh, dat is wel heel jong om daar mee te komen. Heeft ze dat zelf bedacht of komt dat van school/BSO? Zijn ze daar bezig geweest met gezond eten thema's ofzo dat ze dat op zichzelf betrokken heeft?

    Is het toevallig geen trucage foto? Met photoshop kan er een heleboel maar een kind geloofd dat niet zo snel tenzij t recht voor hun neus gebeurd.

    Geloof dat we hier ook designers hebben die dat soort trucage foto's kunnen maken allicht sessie met schermdelen dat ze kan zien hoe nep dingen kunnen wezen met een foto van haarzelf of van jou die ze kent en weet dat die echt is en dan met een paar stappen naar slim fit trekken of naar super plus.

    Je hebt ook nog fotoposities die je dikker of dunner doen lijken, dus dat kan voor haar ook enorm vertekend zijn.

    Model er eens bijzoeken en haar lengte/gewicht eens tegen elkaar afzetten hoe ongezond dat is.

    Of als je zelf eens even spiekt bij lengte en gewicht op die kinder BMI? (als zij op bed ligt). Als die dan onder gemiddeld valt of tegen de lage kant, dan kan je die erbij inzetten om t tegendeel te laten zien. Valt die ongunstig dan uiteraard negeren.

    Sporten is op zich geen probleem, oefeningen doen ook niet maar uiteraard niet met gewichten en met een maximum. Overigens is dan dansles als bijv streetdance gewoon beter. Ze wordt er niet slechter van en in haar hoofd is ze met "iets" bezig terwijl je er eigenlijk alleen je motoriek en conditie mee traint en wat spieren mild.

    Boterhammen, fruit en avondeten zijn gewoon nodig voor botten en spieren, daarop zijn geen consessie mogelijk.

    Dat ze evt. siroop inruilt voor water en een snoepje/ijsje voor wat fruit ofzo zou ik dan weer geen aandacht aan besteden. Win some, lose some...op snoepgoed en siroop enzo mag je best verliezen dan denk ik, als de rest dan geen discussie wordt. ;)

    Hier ging mn dochter mij nadoen met mn bekkenoefeningen, lol was er snel vanaf met de squads want mama ging t dr dan wel GOED uitleggen. Vandaag de vraag of je van fruit dik werd...o_O

    Zij roept ook dat ze een dikke buik heeft maar dat komt omdat ik zwanger ben en zij mij na wil doen. (althans daar ga ik vooralsnog maar van uit want als je postuur buiten beschouwing zou laten zou je 23.5kg bij een bijna 5 jarige toch wel visualiseren als een propje terwijl t gewicht hoofdzakelijk in dr beenspieren zit).

    En anders berichtje naar grootouders/vriendin van je en met haar die kant uitgaan en t gaandeweg in een gesprek droppen en dat de tegenpartij t helemaal met jou eens is, dat ze prachtig figuur heeft en niet zo nep als die modellen.

    Of toch cb/huisarts (met voormelding wat er speelt en of ze kunnen helpen).

    Mijn moeder zei altijd: als je teveel sport als je jong bent dan blijf je kleiner want de energie voor lengtegroei gaat dan op aan andere dingen. Met nu 1.63 zou ik t bijna gaan geloven dat t daar aan lag. :roflmao:


    Beetje gokken wat in je straatje past en wat haar kan overtuigen. Misschien zit er wat tussen waar je wat aan hebt, ik heb t hier niet echt nog aan de orde.

    De mijne zou in t lengte argument geloven en de nepfoto's hoe dat gemaakt wordt. Zolang t maar logisch klinkt en ze t kan zien met dr eigen ogen. Gewoon roepen dat iets wel of niet zo is wordt hier niet geaccepteerd zonder onderbouwing.
     
    owly vindt dit leuk.
  7. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Nee wij doen zelf niet aan lijnen.
    We hebben allemaal een gezonde bmi en zijn niet te dik/zwaar.

    ze is best gevoelig voor wat mensen en kinderen zeggen tegen der dus ga is peilen of iemand op school iets heeft gezegd.
    Als dat zo is ga ik even met de juf praten, misschien kan zij het in de klas ook bespreken.

    @JupitR haar groeicurve zit ze op de +1 in lengte vs gewicht.
    Ze is 122 en weegt 25,4kg.
    Volgens de schoolarts was het allemaal prima.

    @Vero0504 ik heb nu uitgelegd dat een gezond lichaam altijd goed is. En dat sporten goed is om je lichaam gezond te houden.
    Dat zulke foto’s vaak echt niet realistisch zijn en dat het ook absoluut niet gezond is wat die meiden moeten doen om er zo uit te zien.
    Het leek wel indruk te maken maar ze is er duidelijk heel druk mee bezig in der koppie.
    Oma en schoonzusje zijn op de hoogte.
    Ze is vooral van het zien voor ze het geloofd dus misschien even met een Photoshop programma laten zien hoe je dat werkt met die foto’s.
    Misschien dat ze dan wel door heeft dat het niet realistisch is.
     
  8. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    @Lotion, ik heb een zoontje van 5,5 die ook rond de +1 op de curve zal zitten. Daarnaast zijn er ook meer -1 kindjes in zijn klas zegmaar. Stel dat dat ervoor zorgt dat klimmen of monkey bar makkelijker gaat of lijkt te gaan voor die kindjes, dan ligt daar misschien voor haar een link tussen iets dat ze niet kan en haar gewicht? Of misschien was het wel op de wip oid en bleef zij omlaag en andere kindje hoog. Op zo'n manier kan ik me bij mijn zoontje in ieder geval wel voorstellen dat hij met zo'n opmerking naar huis zou komen. De vervolgstap: oefeningen gaan doen, vind ik wat minder logisch voor een 6-jarige, tenzij ze dat ergens gehoord of gezien heeft.

    Dat de verschillen er zijn is een feit, maar er zou geen waardeoordeel aan moeten hangen.

    Hoe komt ze trouwens bij zo'n plaatje op de tablet? Via een spel of social media?
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    snapchat had toch ook zo'n "stunning gorgeous" filter optie ofzo? (ben er helemaal niet in thuis) scheelt allicht een photoshop training. Schijnt ook een of andere app te zijn die veel op instagram wordt gebruikt (ook niet in thuis :roflmao:)

    https://mhilarius.nl/dit-is-waarom-iedereen-er-op-instagram-perfect-uit-ziet/

    en youtube wil ook nog wel eens helpen, vooral die makeup tutorials met een voor en na dat je echt denkt dat t een compleet ander persoon is. Dan heb je allerhanden cosmetische ingrepen nog niet eens meegeteld (maar allicht kan je die beter overslaan).

    alle trucen worden uit de kast getrokken met dat soort foto's want als t maar een leuk plaatje is verkoopt t wel. Dat je wordt belazerd waar je bij staat is voor een volwassene soms al heel moeilijk te realiseren, laat staan voor een 6 jarige.
     
    Antje77 vindt dit leuk.
  10. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Dat eerste zou ik ook begrijpen.
    Die oefeningen absoluut niet.
    Op YouTube een filmpje waarin een super slanke vrouw te zien was (filmpje dus geen plaatje, mijn fout)
    Ik ga is verder vissen waar ze dit allemaal vandaan heeft als ze er weer over begint.
     
  11. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.388
    23.005
    113
    Vrouw
    Ik zou ook zeker school informeren en vragen of ze een idee hebben waar dit vandaan kan komen. Wie weet is er iets in de klas besproken? Hebben ze het over een bepaald thema? Ik zelf zou zoiets namelijk wel graag als leerkracht willen weten, om het in de gaten te houden.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  12. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    Ik ben benieuwd naar haar bouw. Ik heb de gegevens ingevuld en als je dan haar bmi berekent zit ze net nog op een gezond gewicht. Wat natuurlijk prima is. Bij 26 kg zou ze overwicht hebben.

    Bmi zegt niet alles hoor en een kind van 6 zou hier idd nog niet mee bezig moeten zijn. Moeilijke tijden zijn dit ook voor die meiden. Ik worstel er ook mee bij mijn dochter soms.
     
  13. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.200
    3.250
    113
    Vrouw

    Bmi is alles behalve betrouwbaar bij een kind dus ik vind het echt niet oke dat je t "even" hebt ingevuld en haar daar op wijst.

    Kind is 6 ! en geen morbide obesitas puber met blikjes redbull en zakken chips.

    o.t.
    Ik zou echt niet weten hoe je dit precies moet aanpakken en heb dus ook geen tips voor je. Ik vind t wel goed dat je dit zo serieus op pakt!
     
    Kolibrie2 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  14. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    BMI is wel betrouwbaar hoor. En je weet niet wat voor kind TS precies heeft. Mijn 5,5 jarige at afgelopen maandag 5 (!) pannekoeken bij de lunch en heeft niet echt een rem. Zou ik daar niets mee doen, zou hij wel richting overgewicht gaan.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    BMI is natuurlijk niet zomaar uit de lucht gegrepen, al vind ik wel dat het zeker bij een kind door een arts gedaan moet worden en niet zomaar online.
    Maar voor de situatie van ts vind ik de vraag ook wel van belang. Om haar dochter te helpen is het namelijk van belang om te weten waar ze dit vandaan heeft. Is het een opmerking die ze ergens heeft opgevangen of is zoiets misschien wel direct tegen het kind gezegd: jij bent dik en moet gaan sporten. Dat laatste is natuurlijk enorm sneu en dan moet ze zeker geholpen worden. En daarbij is het van belang om te achterhalen waarom degene dat gezegd heeft. Zeker als het op school gebeurd is dan kan de leerkracht dat oppakken. Heeft het andere kind dat zomaar geroepen zonder enige reden of is het kind van ts een flinke dame en denkt het andere kind dat je dan direct dik bent en moet gaan sporten.
    Toen ik de cijfers zag leek het mij ook flink, maar wie weet is dat helemaal niet en valt het postuur reuze mee.
    Ik heb daar niets van gezegd omdat ik daar niks vsn kan vinden. Ik heb een 12 jarige met ernstig ondergewicht en een 8 jarige van 1.25 en 19 kilo. Ik "ken" de andere kant dus niet.
    Maar vind het wel een relevante vraag.
     
    JupitR vindt dit leuk.
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    BMI is niet heilig, het is een indicatie maar zonder t hele plaatje erbij te zien trek je al snel de verkeerde conclusie. Plus dat een kinderbouw anders is dan die van een tiener/volwassene.

    Voor TS eerst maar eens achterhalen waar dit vandaan komt.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    Daarom werd er dus ook naar de bouw gevraagd.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  18. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik heb 6 jarige die toevallig ook net een meter 22 is. Hij is wel ietsje lichter en als ik in de curve Kijk dan is 25,5 kg wel wat aan de zware kant maar ook weer niet extreem. Maar kan geen kwaad om nog eens haar eetpatroon te bekijken en misschien iets meer grenzen in aan te geven (bijvoorbeeld het aantal boterhammen of hoeveelheid snoep)
    Maar goed dat was niet gevraagd. Misschien heeft er inderdaad iemand een opmerking gemaakt? Ik zou zeker zorgen dat je wat beter weet wat ze op YouTube bekijkt aangezien ze nog erg jong is. Verder zou ik ook niet al te zwaar tillen aan dat soort opmerkingen. Onze zoon van 6 zegt ook wel eens zo iets van ik moet niet teveel eten maar kinderen maken wel eens dat soort opmerkingen en daar kun je natuurlijk ook vrij luchtig op reageren met wel wat tekst en uitleg erbij
     
  19. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.200
    3.250
    113
    Vrouw
    Ik weet niet hoor iets rijmt hier niet...
    Ts maakt zich zorgen over haar 6 jarige dochter die nu al een negatief zelfbeeld aan het ontwikkelen is omdat ze niet dun genoeg is.
    En wat gebeurt hier ? er word serieus gevoed dat t kindje idd misschien wel iets te zwaar zou zijn...

    Ik krijg hier kriebels van
     
    Queen, Narcisje, chrystel73 en 13 anderen vinden dit leuk.
  20. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Nou precies.
    En ook al zou ze te zwaar zijn, wat volgens mij helemaal niet zo is, dan nog zou ze er zelf niet mee bezig moeten zijn op die manier.
    Dan let je er als ouder misschien wat meer op. Maar echt niet dat je op deze leeftijd een kind daar al bewust van maakt.
     
    Mammavantwee, trulyhappy, Kolibrie2 en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina