Opeens gebroken nachten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boeffie2011, 18 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boeffie2011

Boeffie2011 Bekend lid

4 aug 2011
    864
    0
    0
    Noord Brabant
    Mijn zoontje is nu 3 jaar. Hij is altijd al wel wat bangig geweest en sinds het heel erg snachts heeft geonweerd 2 weken geleden wordt hij elke nacht voortaan wakker.
    Volgens mij droomt hij dan dat het onweert en wordt hij daarvan wakker...vervolgens ziet hij dat het donker op de gang is (voor het slapen gaan is de lamp aan en als wij naar bed gaan doen we die mee uit. de deur van zijn slaapkamer is open en hij heeft een kidssleep nachtlamp dus het is niet pikdonker). Dan trippelt hij naar de gang en doet het licht aan. vervolgens komt hij onze kamer binnen waarna meestal ik hem terug naar zijn bed loods en hem gerust stel dat het niet onweert en dat hij weer lekker moet gaan slapen.
    Probleem is alleen dat ik dan de lamp op de gang niet meer uit hoeft te doen want dan gaat hij huilen.
    Mijn man vind dit dus echt verspilling van energie en geld en heeft vanmorge ook gezegt dat hij als het vannacht weer gebeurd hij boos op zoon gaat worden....dit vind ik dus helemaal niet kunnen en niet goed want ik denk dat het dan nog erger gaat worden omdat je het onveilige gevoel van zoon versterkt hiermee.....
    Maar ik weet dus ook niet goed wat er nu wel mee te doen!!

Is dit een fase? Moet ik hier iets mee?
    Hij slaapt tussen de middag nog wel een uurtje en dat willen we rustig gaan afbouwen omdat hij dan misschien in de nacht wat vaster slaapt maar eigenlijk heeft hij dat uurtje nog wel nodig naar mijn idee

Ik hoop dat jullie ervaring hiermee hebben en tips!! Alles is welkom!!:)

2. Brigit

Brigit Fanatiek lid

26 feb 2009
    1.879
    13
    38
    Vrouw
    Onze dochter is sinds kort ook weer erg bang 's nachts en nu sinds een paar weken ineens weer overdag. Ik mag niet te ver weg gaan ed. Als het ergens een beetje donker is durft ze er niet naartoe.
    Volgens mij hoort het gewoon bij de leeftijd en is het dus een fase, zal wel weer over gaan.
    Mijn dochter heeft een schildpad lampje in haar bed, dat werkt erg goed. Is speciaal lampje voor kinderen die niet warm word. Dus kan bij ze in bed. Misschien is dat iets voor hem?

3. Boeffie2011

Boeffie2011 Bekend lid

4 aug 2011
    864
    0
    0
    Noord Brabant
    We hebben zo'n legopopje lamp. Zal eens kijken of hij daar wat rustiger van wordt... Leggen ook elke keer uit dat hij niet bang hoeft te zijn.

4. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Draai er een LED-lamp in en laat het licht 's nachts gewoon aan, zou ik zeggen.

5. eeneneen isdrie

eeneneen isdrie Actief lid

1 jun 2010
    342
    5
    18
    Ik let ook op dat we niet teveel energie verspillen, maar het gevoel van veiligheid van mijn kinderen gaat daar toch wel boven hoor.

Hier ook een jongetje van 3 dat weer 2 weken bij ons in bed kroop.
    Wij kiezen ervoor om hem bij ons te laten slapen als hij wakker word van nachtmerries.

En 's nachts boos worden op een bang kind.... Ik heb het idee dat dat niets goed doet inderdaad.

kan je niet samen een filmpje ofzo kijken over hoe onweer ontstaat ofzo? Overdag veilig in mama's armen kijken naar de flitsen en donder horen is natuurlijk helemaal niet eng, maar heel mooi!!!

6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Idd draai er een led lamp in en laat de lamp aan

Er zijn ook van die kleine led-lampjes die je in het stopcontact kan doen en reageren op donker en licht, misschien is dat een optie als je een stopcontact in de hal heb

En anders je man een halve hart aanval bezorgen in de nacht... Kijken of hij het leuk vind om bang te zijn :D

7. Boeffie2011

Boeffie2011 Bekend lid

4 aug 2011
    864
    0
    0
    Noord Brabant
    Wij troosten hem ook snachts bij ons natuurlijk en daarna naar zijn eigen bedje weer omdat hij niet bij ons in bed kan slapen.... ligt dan alleen maar te draaien en woelen dus tja.
    Heb vanmorgen ook meteen nog maar eens duidelijk aan man gemaakt dat je echt hier niet boos over kunt worden op zoontje!!
    Goed idee van dat filmpje!!

8. Boeffie2011

Boeffie2011 Bekend lid

4 aug 2011
    864
    0
    0
    Noord Brabant
    Hahahaha tja hij doet aan een vechtsport en zijn reflexen zijn erg goed dus heb dan kans dat ik een optater krijg ;)
    Maar bedankt kon het even visualiseren!!!!

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ledlamp in de gang en licht aan laten :) hier ook perioden dat ze wakker of bang is 's nachts. Helaas, want ik loop weer op apengapen, ze was om 3.45 wakker vanmorgen en heeft niet meer geslapen tot ze naar de speelzaal ging. Jou gevoel lijkt me hartstikke juist; heb het veilige gevoel geven en niet bang en donker en boos 's nachts.

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Advies is al gegeven, ook ik zeg ledlamp en aan laten. Onze dochter slaapt al een jaar 's nacht met licht aan. En als we 'm uit doen, maakt ze 'm 's nachts zelf weer aan.

11. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Inderdaad een ledlamp aan en eigenlijk nog belangrijker: niet benadrukken dat hij terug naar bed moet omdat het niet onweert.
    Dit voedt alleen zijn angst en op die manier suggereer je ook dat je bij onweer niet hoeft te slapen...

12. Boeffie2011

Boeffie2011 Bekend lid

4 aug 2011
    864
    0
    0
    Noord Brabant
    Oke zo had ik er nog niet over nagedacht!
    Eigenlijk ook wel logisch....
    Maar eens kijken hoe het vannacht gaat met een legopopjelamp in zijn bedje en anders gewoon idd de lamp op de gang aan laten...
    Kan in ieder geval lekker bijslapen vanaf morgen want dan gaan manlief en zoontje een lang weekend logeren/kamperen zonder mij!! Heerlijk een keetje ;)

Deel Deze Pagina