Hoe groot is de kans op besmetting?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Zara75, 23 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Vorige week zaterdag heb ik een collega naar huis gebracht, we hebben circa 15 minuten in de auto gezeten. We mochten uit het niets een uur eerder naar huis en haar man kon haar niet op tijd ophalen. Dus heb ik haar meegenomen, we wonen in dezelfde woonplaats.
    Nu krijg ik vanavond opeens een appje van haar dat ze Corona heeft. Afgelopen donderdag werd ze snotterig en had ze keelpijn en ze heeft zich gisteren laten testen en bleek dus positief te zijn.
    Ik ben ook niet klachtenvrij, loop ook te snotteren..
    Maar ik ben heel vaak verkouden, het is bijna chronisch.
    Ik heb net toch maar een afspraak gemaakt en kan morgenochtend een test doen.
    Hoe groot is de kans dat ze afgelopen zaterdag al corona had??
    Ze was btw enorm verbaasd. Eind november hebben haar man en zoon corona gehad en zij heeft het toen niet gekregen, ondanks dat ze naast haar man in bed ligt. En nu is ze alsnog besmet..

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    De kans dat jij besmet bent lijkt me heel klein als ze donderdag pas klachten kreeg.

Je kunt je 5 dagen na het laatste contact met een positief geteste laten testen. Dat ga je ook doen zoals ik lees. Altijd goed, dan weet je waar je aan toe bent.

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Stel dat ze 7 dagen geleden al besmettelijk was, en jij nu verkouden, denk ik dat de kans wel echt bestaat. Maar dan pas donderdag klachten krijgen, lijkt me ook wel laat. Maar hopelijk test je negatief! Als je nu geen klachten zou hebben, zou ik de kans een stuk kleiner achten.

4. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    De kans is zeker aanwezig, aangezien je ook zegt dat je snotterig bent zou het heel goed kunnen. Verstandig dat je je laat testen dan heb je meteen zekerheid.
    En ik zou tot ik de testuitslag heb ook nergens heen gaan.
    Volgens mij is het zo dat je een aantal dagen voordat je klachten krijgt al besmettelijk bent. Dus misschien heeft ze je idd besmet.
    Hopelijk een negatieve uitslag.

5. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik heb 8 uur met een collega samen onderweg in de auto gezeten. Einde werkdag had hij geen smaak en reuk meer. Volgende ochtend meteen getest, Corona. Ik heb nergens last van gekregen.

6. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Dan heb je gewoon vet veel geluk gehad lijkt me.

hummeltje5, sprits, Vero0504 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik ken ook iemand die samen in de auto heeft gezeten met iemand die die avond koorts kreeg en daarna positief had getest. Die andere persoon heeft getest, maar negatief en geen klachten gekregen.

8. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Volgens mij is het soms bijna een roulette of je besmet wordt of niet.
    Maar dat zij vorige week al besmettelijk was en pas donderdag klachten kreeg, lijkt mij niet waarschijnlijk.
    Maar als jij ook snotterig bent (wat gelukkig niet altijd corona hoeft te zijn), zou het dan niet kunnen dat er iemand anders op het werk besmettelijk was?

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  9. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik denk dat de kans niet heel groot is. Aan de andere kant, als jij chronisch klachten hebt, kan ze het ook van jou hebben ;). Ook chronische klachten kunnen namelijk besteen keer wel vanuit een coronavirus komen.
    Maar goed, in principe gaat het virus via deeltjes over die het meeste door hoesten en niezen in de lucht komen. Daarnaast ook via uitgeademde lucht. Deze virusdeeltjes zijn het meest aanwezig in die lucht op het moment dat je zelf klachten hebt. We weten inmiddels dat je ervóór ook al wel besmettelijk kan zijn. Maar die kans is wel kleiner. En ook nog eens hoe verder terug in de tijd, hoe kleiner. Daarnaast zat je 'maar' 15 minuten in de auto.
    Dus ja het kan, gelukkig laat je je testen omdat te controleren. Maar de kans is ook gewoon aanwezig dat je niet besmet bent.

bulakgirl en Zuul vinden dit leuk.
  10. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.458
    8.610
    113
    Vrouw
    Ik acht de kans heel klein. Het was nog lang voordat ze klachten kreeg.

11. MissXray

MissXray Niet meer actief

Wellicht of je hebt het zelf ongemerkt al een keer gehad. Maar ik schreef dit om aan te geven dat je het dus niet hoeft te krijgen als de ander Corona heeft.

12. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Heb jij en zij een mondkapje opgehad? Dan is de kans wel een stuk Kleiner

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.518
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als je het zeker wil weten kan je 5 dagen na het laatste contact met haar je laten testen. Dat besmetten is volgens mij echt roulette. Mijn zoon heeft in december met 2 vrienden in een auto gezeten die allebei positief waren. Hij was negatief en mijn dochter heeft met een corona positieve vriendin in 1 bed gelegen en zij was ook weer negatief. Ik denk sws dat mijn kinderen het allang hebben gehad afgelopen maart en niet meer vatbaar zijn gezien al hun contacten en besmettingen in het VO.

14. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Nee helaas niet, hadden we allebei niet bij ons. Ik wilde haar ook niet zo laten staan. Ik weet dat ze altijd heel voorzichtig is, ze heeft een oude moeder in een verzorgingshuis, dus ik durfde het wel aan. :oops:

15. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Ik heb me inmiddels laten testen, zeker nu die Britse variant rondwaart. Beter save than sorry...
    Bedankt voor jullie reacties!

ButterflyPassion en HappyRabbits vinden dit leuk.
  16. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Hmm ik ben zelf met corona niet super bang of voorzichtig maar samen in een heel kleine, afgesloten ruimte zitten verhoogt wel heel erg de kans op overdracht

Zara75 vindt dit leuk.
  17. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Test was negatief!

jojo85, Biebsje, hummeltje5 en 14 anderen vinden dit leuk.
  18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.518
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mooi!!

Zara75 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina