Bij ons op school starten ze met een combinatieklas groep 2/3. Meerendeel van de ouders heeft hier heel veel moeite mee, om verschillende redenen. Onze dochter gaat daar ook heen, naar groep 3. Zijn er hier ouders die ook kindjes hebben (gehad) in zo'n combinatieklas groep 2/3, en wat zijn jullie ervaringen?
Op de school waar ik werk is een combinatiegroep 1-2-3 en op sommige dagdelen zelfs 1-2-3-4. 2-3 is, mits goed georganiseerd, een ideale combi! De kindjes uit 2 die al wat verder zijn kunnen hier en daar al wat meepikken van groep 3. Kindjes in 3 die nog veel moeite hebben met het werken in groep 3 hebben de mogelijkheid ook nog te spelen en om basisdingetjes te herhalen waar groep 2 mee bezig is. Maar zoals gezegd, valt of staat wel met de organisatie en dus met de leerkracht die voor de groep staat.
Ik heb er zelf wat moeite mee dat mijn dochter nu al te weinig geprikkeld wordt in groep 2, en dat ze straks in groep 3 nog niet de stimulans krijgt lekker te leren, omdat er ook veel jongere kindjes in haar klas zitten.
Ik zie juist vooral voordelen aan een combinatieklas 2/3, mits het goed wordt uitgevoerd. Heel veel kinderen zijn in groep 3 toe aan leren, maar vinden het ook erg prettig om nog regelmatig te spelen. In zo'n combiklas, zou voor allebei ruimte moeten zijn. Ook voor kinderen die 'meer' kunnen dan gemiddeld. (En ook voor de kinderen in groep 2 vind ik het een voordeel, die zien toch al vast het eea van groep 3 en kunnen, als ze daar aan toe zijn, wellicht vast wat dingen mee doen.) Als je er aan twijfelt of de leerkracht dat kan bieden, dan zou ik na de vakantie zsm met hem/haar in gesprek gaan over je zorgen.
Hoi Ik ben leerkracht van groep 2/3 geweest en heb deze combi een aantal jaar gedraaid. Het is een ideale groep, omdat kinderen uit groep 2 mee kunnen doen met groep 3. De kringactiviteiten deden wij gezamenlijk zodat iedereen op zijn of haar niveau mee kon doen. Kinderen die meer wilde mochten de materialen ook gewoon gebruiken en kinderen die er nog niet aan toe waren die deden gewoon groep 2 opdrachten.
Geen ervaring mee, maar klinkt best goed..! Onze kinderen zitten op een montesorrischool...dus ze kunnen sowieso werkjes doen als ze daar aan toe zijn van een hogere klas...onze dochter had dat in groep 2 echt nodig en mocht soms ook in groep 3 een dagdeel zitten... Ik denk wel dat het heel erg afhangt van je kind..die van ons is heel leergierig en leest ook al dus dan is zoiets handig!
Ik ben leerkracht èn ik ben moeder van een groep 2 leerling die volgend jaar naar 2-3 gaat. Ik ben helemaal in mijn nopjes. Dit is de enige combinatieklas waar ik echt uit volle overtuiging voor zou kiezen, ook als het getalsmatig niet nodig is. Voor een paar specifieke groepen is denk ik wel duidelijk wat de voordelen zijn. Vlotte groep 2 leerlingen kunnen al wat oppikken van groep 3 als ze daaraan toe zijn. Kinderen waarbij je twijfelt of ze beter nog langer in 2 kunnen blijven of toch naar 3 kunnen van beiden mee profiteren. Maar goed, dat is 'juffenpraat'. Als je moeder bent van een kind die niet in één van deze categorieën valt, kan ik me voorstellen dat je daar geen boodschap aan hebt. Maar ook voor kinderen voor wie dit niet geldt, zie ik veel voordelen. De overgang van 2 naar 3 wordt wat 'milder'. Bij ons op school doen ze daar toch altijd al veel aan hoor. (Er is nog een speelhoek en een speelkleed, in het begin speelt groep 3 nog wat vaker buiten.) Maar met groep 2 leerlingen erbij, wordt dat alleen maar meer. Verder heb je twee keer per dag een moment dat de kinderen van groep 2 gaan buitenspelen of naar de speelzaal gaan. Op dat moment houd je een half klasje groep 3 leerlingen over waardoor ze veel aandacht krijgen. Ik ben er echt oprecht enthousiast over.
Als groep 2'er die al erg geinteresseerd is in letters e.d. pik je al snel dingen mee...leerkracht kan ook al snel in spelen op een vroege interesse. Als groep 3'er wordt het wellicht op sommige momenten wat speelser omdat dit materiaal toch al aanwezig is. Meer mogelijkheden om even lekker "te spelen". Voor mij echt het beste van 2 werelden.
Ik lees mee. Onze school begint volgend jaar ook met een combinatieklas 2/3 (en heeft ook een klas met groep 1/2). Dochter komt in groep 2/3 (zij is een groep 2 leerling). Zoon komt in groep 1/2 (Start in september op school).
Bij ons hebben ze ook zo'n combinatieklas gemaakt. Mijn zoontje zat toen in groep 2. Inmiddels wordt deze klas na de vakantie een groep 5/6 combinatie, dus ze zitten nog steeds bij elkaar. Voor mijn kind was het ideaal. Sociaal was hij echt nog een kleuter, maar verder liep hij nogal voor en kon daardoor van alles meepikken van groep 3. Toen de juffen een maal doorhadden dat hij daar aan toe was, kreeg hij ook veel mogelijkheden. En nu nog steeds. Hij doet taal, spelling en nieuwsbegrip met de hogere groep mee. De overige vakken wel met zijn eigen klas, maar wel met verdieping (rekentijgers etc.). En vanaf volgend schooljaar gaat hij naar de plusklas. Als je kind toch al een beetje voorloopt en hij zit in de hoogste van de combinatieklas, dan lijkt het me wel wat minder prettig.
Dit is er nu precies aan de hand, onze dochter verveelt zich nu echt vreselijk en dit is niet opgepikt door de juffen.
Dat is natuurlijk helemaal niet gezegd, dat ze dan niet voldoende gestimuleerd gaat worden. Bij een leerkracht die onvoldoende structuur aanbrengt, zou dat een risico kunnen zijn, maar ik zie er eerder het voordeel dan het nadeel van. Bovendien: in groep 3 wordt echt nog veel gespeeld ook Onze oudste heeft dit jaar groep 3 gedaan en heel veel gaat nog in spelvorm.
Hier op de school in het gebouw waar ik werk gaan ze er ook komend schooljaar mee aan de slag. En ik ben er wel enthousiast over. Ik denk dat ze met deze combiklas veel beter kunnen aansluiten bij de naaste ontwikkeling van de kinderen. Tevens voor je dochter mocht ze zich gaan vervelen kunnen ze haar nog meer begeleiden tijdens de momenten dat groep 2 nog wat vaker buiten speelt hebben ze echter een klein clubje en kunnen ze haar stimuleren met uitdagend materiaal of werkjes. Dochter gaat nog niet naar school maar in de toekomst gaat ze wel naar deze school dus een mooie ontwikkeling als je het mij vraagt. Denk dat het wel valt of staat met de leerkracht die de groep draait. Maar dit is natuurlijk bij een enkele klas groep drie ook zo. Als de leerkracht niet aansluit bij je dochters ontwikkeling bieden ze haar dan uiteraard ook geen extra uitdaging.