Herkennen van cijfers en kleuren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door xxessiexx, 19 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Hallo,

Ik ben benieuwd wat tegenwoordig ''normaal'' is. Hoe snel waren jullie kinderen met het echt herkennen van cijfers. (bijv 1 t/m 10 in willekeurige volgorde aanwijzen en dan weet hij/zij wat het is)

En het herkennen van kleuren? (zelfde manier als tellen, maar dan met kleuren)

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.950
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Kleuren kent onze zoon al een tjdje. Maandje of twee voor zijn tweede verjaardag ofzo denk ik. Cijfers is wat wisselvallig. De vijf ken hij al heel lang, opa en oma wonen op de vijfde dus hij mag daar altijd in de lift op 5 duwen. Verder herkent hij de 2 3 en 8 vaak ook wel. Maar de rest niet. Ik moet ook zeggen dat we daar niet zo mee bezig zijn. Meer met logo's van auto's als we naar huis lopen. Dat vind hij echt een leuk spelletje. En hij herkent ook een paar letters. Dat vind hij geloof ik ook weer interessanter dan cijfers.

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Kleuren vanaf een jaar of 2.
    Hij kan tot 10 tellen, in het Nederlands en in het Engels, maar herkennen doet hij ze volgens mij nog niet echt.
    En soms is het nog 1, 3, 2, ..... AF.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zoon was erg vlot: voor 2,5 kende hij alle primaire kleuren en afgeleiden hiervan en kon hij cijfers herkennen en willekeurig benoemen tot en met 12

Dochter is nu ruim 2,5 en kent de primaire kleuren en een aantal afgeleiden (licht / donker blauw etc, roze (natuurlijk!), paars, grijs) en herkent 1-5, ook willekeurig. Tellen kan ze tot 10 maar dat is een liedje.

5. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Zoontje bijna 3 kan sinds een kleine twee maanden kleuren herkennen. Hij kan ze ook zelf benoemen, zonder dat ik vraag welke oranje is.
    tellen sinds een maand ongeveer en vanochtend telde hijvoor t eerst door tot 15. Maar t is alleen opnoemen hoor.
    Als ik vraag hoeveel vingers steek ik op zegt ie standaard drie.

6. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Wat een snelle kindjes!
    Ik merk in mijn omgeving dat de meesten toch wel sneller zijn dan wat als ''normaal'' wordt gezien. (namelijk met 4 jaar ermee beginnen)
    Dus vroeg me af of ik nou alleen relatief snelle kindjes kende of dat de meesten toch wel vlotter zijn.

7. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Onze zoon is geobsedeerd door cijfers en letters. Dt is ook het cb en de kinderarts opgevallen. De ka vroeg zelfs of we er niet iets mee willen doen. Hij kent het hele alfabet.. Maakt er woorden van.. Bv o is van olifant etc etc.. Wat betreft cijfers is het nog erger tot 14 komt hij (hij telt een 1 en 4 op dus dat is 14 dus veertien..) en ook in het engels. Hij kan ook al tellen bv hoeveel blokken liggen hier, 5 is dan max (een hand) natuurlijk ben ik super trots. Maar ik herken er ook zo mezelf in. Ik ben geslaagd met een 9,8 voor wiskunde.. En mijn vader toendertijd met een 10.. Het zit dus in de familie.. Maar vraag me niks over frans of latijn.. Dat kon ik echt niet hahaha..
    Ik denk ook echt dat het zo verschilt per kindje.. De ene heeft interesse in diertjes en samen spelen, de andere cijfers en treinen hihi..

Voor mij is het belangrijkste dat hij niet zo als mij wordt en dat hij zichzelf de lat te hoog legt.. Of dat ik dat bij hem zou doen.. Dat is namelijk een struikelblok voor mij..
    Het komt allemaal goed.. Als ze 18 zijn weten ze echt wel hoeveel een biertje kost ;)

8. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Ik bedoel dus eigenlijk, ons zoontje is al vanaf zijn geboorte gefrustreerd.. Hij liep al met 6 mnd aan een hand.. Hij huilde dagen voor alles en nog wat.. Die frustratie zien we nu nog vaak als hem iets niet lukt. Dat is niet fijn om te zien.. Hij lijkt zich zelfs te schamen als hij en foutje maakt.. Terwijl wij heel positief zijn. Het zit echt in hem. En voor ons is het veel belangrijker dat hij zorgeloos kind kan zijn.. Hij heeft al zoveel meegmaakt.. Bah.. Ik word er zelfs emo van...

Dus het maakt echt niet uit tot hoeveel ze kunnen tellen of at ze kunnen.. Als ze maar genieten!

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Kleuren met net 2. En dat ging heel snel van rood, blauw, geel naar zowat alles incl donker/licht, turquoise en dergelijke.

Tellen begon ook rond die leeftijd. Voor 2 alleen 1, 2, 3. Daarna 1-10, in eerste instantie sloeg ze er steeds een paar over. Voor 2,5 tot 20 en ook in t engels.
    Rond 3 jaar ongeveer kon ze de meeste tot 10 wel herkennen en ook dingen tellen tot ong 25.
    Met 3,5 telt ze (met een beetje hulp van de 10 tallen) tot 100, herkent t meeste tot 23 (door de klok) en tot 20 in het frans :p.
    Momenteel vindt ze hele grote getallen wel interessant. 150, 1000 en miljarden. Dat moeten we dan opschrijven. Heeft ze natuurlijk nog geen idee van hoeveel dat dan werkelijk is.

Terug tellen kan ze trouwens alleen vanaf 10 (vindt ze ook niet zo leuk), en een beetje op dr vingers 'rekenen'.
    Gefrustreerd is ze nooit als ze iets niet kan, gelukkig. Dan heeft ze er gewoon geen zin meer in.

10. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    hihi, mijn dochter vertikte het om de kleuren te benoemen... vaker geprobeerd, maar het hielp niet. nu ze naar school gaat kent ze ineens alle kleuren;) (volgens mij kende ze ze wel, maar ging ze ze niet hardop benoemen)
    tellen weet ik niet goed.
    zoontje probeert af en toe te tellen, maar hij praat nog niet heel duidelijk, dus dat is nog lastig. en kleuren benoemen... blauw;) en roze;) haha. hij kent er waarschijnlijk wel meer maar daar ben ik nog niet echt mee bezig.
    (het idee dat mijn dochter ze wel kende maar niet benoemde werd sterker toen ze elke keer vroeg: hoe heten de buurmeisjes.... bijna dagelijks?? toen we op een dag 1 van de 2 tegenkwamen en ze uit zichzelf vroeg: waar is ... (naam van het andere buurmeisje) haha. dus ik zei: hoe weet je hoe ze heten?? toen schrok ze en moest ze zelf ook lachen;))

11. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Tim is 3 jaar en die herkent echt nog geen cijfers.
    Kleuren begint hij nu pas interessant te vinden en vraagt steeds welke kleur iets is, maar benoemd ze zelf nog niet.

12. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje is 3 en herkent wel kleuren inmiddels. Begint er steeds meer te noemen.
    Cijfers, tja, da's niet echt zijn ding. Hij kan wel tellen tot tien (gaat ook nog regelmatig mis hoor) maar tot vier gaat het altijd goed. Blokjes tellen en hij telt bijna elke avond de letters van zijn naam boven zijn bed.
    Letters herkent hij niet, hij is er verder ook niet mee bezig. Wij ook niet.
    Eerst maar zien dat we hem goed aan het praten krijgen. ;)

13. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Hier tellen tot 10 kleuren, rood, blauw, groen, geel , paars, zwart, wit, bruin, grijs, oranje, roze en alfabet.
    De oudste dan he?
    De jongste komt niet verder dan whaaa huh huh eh eh haahaaa.

14. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    zoonlief kan al heel lang de kleuren benoemen, vanaf een jaar of 2 en 3 maand.
    tellen daar in tegen, tis 1, 4,8, 9, 10, 11,12,13, standaart.
    maar op zijn computertje kan hij wel de cijfers 1 tot 5 vinden als er naar gevraagt wordt, en ook oeefent hij nu met letters via een spelletje,
    hij heeft voor zijn verjaardag van ons en deel van de familie een storio 2 gekregen, erg leerzaam, en hij vind het zo leuk, spelletje winnie de poeh is een dikke hit. echt en goed kado geweest.

maar ik pusch niet, ik oeffen wel maar als ik merk dat ie geen zin heeft prma, en gaat het mis prima. hij is net 3, dus het hoeft ook nog niet.

15. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Leuk om al die verschillen te lezen.
    Dochterlief heeft absoluut geen interesse in kleuren. Wel voor cijfers en vormen. Ze maakt met cijfers echt een spelletje, ze gaat dan voor een auto staan en benoemen wat ze ziet.
    Van letters herkent ze de a en de i.

16. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Inderdaad leuk om alle verschillen te zien.

Al zijn alle kindjes met kleuren dus wel vlot. Onze dochter is nu ook net 2 en herkent dus ook al veel kleuren. Ze herkent er meer dan dat ze, ze kan zeggen.

Dat is trouwens net zo met cijfers. Ze kan lang niet alle cijfers zeggen. Maar weet ze wel allemaal aan te wijzen als ik naar een bepaalde cijfer vraag.

17. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Mijn zoontje kende twee maanden voor z'n tweede verjaardag de primaire kleuren en ook oranje, roze, paars.tellen deed hij op z'n eigen manier haha!met twaalf dertien enz maar alles op zijn volgorde.nu kan hij wel tellen tot tien en soms gaat het verder.

Ik ben totaal niet bezig met cijfers.ik bedoel, laten zien.ik vind dat erg vroeg allemaal.ik lees veel voor, hij is erg vroeg en ver met praten.en ik besteed aandacht aan muziek, dansen, verhaaltjes en fantasie.dat sluit aan op zijn leeftijd.cijfers komen vanzelf.en op de peuterschool volgen ze de stappen die kinderen van zijn leeftijd hebben en daar vertrouw ik volledig op.gezien mijn onderwijsachtergrond weet ik dat kindjes van 2 1/2 cijfers nog helemaal niet hoeven te kunnen herkennen.

18. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Precies, hoeft allemaal niet zo vroeg!laat je kindje het ritme aangeven.een kind leert dat waar hij op dat moment aan toe is.eerder gaat het toch niet lukken!

Ik denk weleens tegenwoordig:laten we kinderen vooral lekker kind zijn ipv dat ze al zo jong van alles horen te kunnen... ;)

19. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ons dochtertje os taalkundig heel wijs. Ze kan al even alle kleuren benoemen, denk vanaf 2. En ze telt ook al eventjes tot 20. Op het cb waren ze verbaast hoeveel en hoe goed ze al praat en ze begrijpt ook echt enorm veel. Maar goed, daar loopt ze op vooruit terwijl ze met lopen nog erg onzeker is. Ze loopt vanaf 14 maanden maar ze gebruikt nog veel haar armpjes voor evenwicht en drempels vindt ze eng. Dus ja, dat gaat dan weer minder snel.

20. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Bij ons hetzelfde!vroeg praten en enorme woordenschat en lichamelijk niet achter maar voorzichtiger!heb ik vaker gehoord.loopt blijkbaar niet helemaal synchroon haha!

Ik ken kindjes die zijn echte acrobaatjes maar praten nog nauwelijks ;)

Deel Deze Pagina