Waarschijnlijk maak ik me weer ns druk om niks, misschien niet....we zullen zien. Dochter is eind mei op school begonnen. Ze kwam toen als 33e(!) in de klas....best overweldigend voor haar en ook wel voor ons. Ze heeft vanaf t begin de school erg leuk gevonden en de 2 dagen bso ook. Nu is ze weer 3 dagen begonnen in t nieuwe jaar. Klas is een stuk kleiner nu (23 kk) dus wat overzichtelijker. Alleen...ze speelt nauwelijks met andere kinderen op school. Ze gaat erg haar eigen gang. Juf geeft aan zich geen zorgen te maken; ze is prima op d'r gemak, doet met alles mee en gaat lekker d'r eigen gang. Verstandelijk weet ik dat ik me geen zorgen moet maken; ze moet nog wennen, komt super vrolijk van school en ze geeft zelf aan (keer voorzichtig gepolst) dat ze nog niet met anderen wil spelen omdat ze moet wennen en de kindjes nog niet kent. Gevoelsmatig denk ik; als ze maar vriendjes krijgt, ze moet niet buiten de klas staan, enz. Ze heeft een buurjongetje waar ze heel veel mee speelt en ook 2 andere vriendjes die ze vanaf jongs af aan kent. Het is dus niet zo dat ze sociaal 'uitvalt' alleen op school wil ze dus niet met anderen spelen. Wat vinden jullie van t bovenstaande en wat zijn jullie ervaringen met jullie kleuters?
mja als je echt bang bent dat ze niemand kent en geen vriendjes heeft... zou je natuurlijk zelf af en toe eens met andere ouders uit de klas een bakje koffie of thee kunnen doen 's middags maar ze gaat dit jaar alweer 3 dagen naar school denk ik? dus ik zou me niet nu alvast enorm druk gaan maken er over dat wordt wel beter in de loop van het jaar en je kunt dr altijd subtiel een handje helpen door zelf eens iemand uit te nodigen bij jullie thuis... (of de moeder uit te nodigen voor thee.. dan komt het kindje vanzelf mee tenslotte)
Als ik zo je verhaal lees, denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken, ook de juf ziet er geen probleem in begrijp ik. Mijn zoontje zat al 5 maanden op school voor hij zijn eerste speelafspraakje wilde maken. Hij heeft inmiddels genoeg vriendjes en vriendinnetjes en wordt regelmatig uitgenodigd voor feestjes. Ik laat het altijd maar aan hem zelf over, ik ben niet zo'n moeder die de afspraakjes regelt voor haar kinderen maar wacht tot ze zelf aangeven dit te willen. Het is best nog wel een hele stap voor een 4 jarige om bijv. ergens anders te gaan spelen, vreemde omgeving, vreemde ouders etc.
@anakin: ik ga nog steeds vaak mee hoor vind ik zelf ook wel gezellig pas einde van het jaar ging ze weleens alleen ergens spelen. dan sprak ik vantevoren af met de betreffende ouder en dan ga ik dus ook niet naar shcool. doodeng vind ik dat nog steeds.. altijd bang dat ze vergeten dr mee te nemen dus wissel altijd even mobiel nummer uit en sms dan 's middags even van "joh.. ze ging bij jullie spelen toch vandaag?"
De afspraakjes thuis maakt me ook niet zo uit, daar heeft ze nog echt geen behoefte aan. Maak me meer zorgen dat ze op school zelf nog niet echt met anderen speelt.
maar ze zit echt nog amper school.. ik denk dat je gewoon even geduld moet hebben juf maakt zich geen zorgen, dochterlief vindt het prima en heeft er al het vertrouwen dat het goed komt als ze de kinderen wat beter kent. waarom zou jij er dan geen vertrouwen in hebben?
Omdat ik schijnbaar zo'n moeder ben die zich altijd wel ergens zorgen om maakt...erg hè. Man wordt ook helemaal gek van me
hehehe sorry moeders.. ook allemaal hetzelfde he! maar hier inmiddels wel geleerd naar dochterlief te luisteren die weet best wat ze wel/niet wil
Ik herken het wel hoor. Veel kleuters lopen in het begin verdwaald rond. Gewoon heerlijk alles op hun gemak ontdekken. Vriendjes komen vanzelf mettertijd. Voor moeders is het soms moeilijker dan de kinderen. Loslaten is soms best moeilijk en dat blijft. Maak je niet druk, als ze plezier heeft op school dan moet je haar geloven. Het zal fijn voor je zijn als ze vriendinnetjes krijgt dan valt er een last af maar de volgene last ligt dan alweer op de loer haha. Succes!
Nergens zorgen om maken. Mijn zoontje zit al ruim een jaar op school en spreek zelden af. Hij vindt het allemaal een beetje spannend. Je hoeft je echt niet druk te maken hoor.