Kleuter met autisme corrigeren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door wwrr, 4 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Wow dan hebben jullie al een zwaar jaar gehad! Wat lastig dat het traject zo lang duurde tot jullie een fijne plek konden vinden.:(

    Maar hij heeft de aanmeldingsprocedure wel al gehad? Zou hij dan starten na de zomer?
     
  2. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ja het is wel een heftig jaar geweest inderdaad. Hier in de provincie zijn maar twee scholen met ASS-klassen, en daar was geen plek voor hem. Een gewone klas zou hij niet aankunnen dus de opties waren zeer beperkt. Met heel veel geregel hebben we het uiteindelijk voor elkaar gekregen dat hij na de zomer mag starten, dat is een hele opluchting.
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Is er ook al sprake van begeleiding voor jou/jullie als ouders.
    Naast het wachten op de juiste medicatie lijkt me heel belangrijk voor jullie om te leren hoe jullie er nu mee om kunnen gaan.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  4. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Dat is al geweest. We hebben een online ouder cursus gehad. Ik had vanuit opleiding en werk al wat ervaring met autisme, maar daar heb ik minder aan dan ik van te voren had gedacht. Er komt natuurlijk veel meer bij kijken als je er binnen je gezin goed mee om wilt gaan. De combinatie met een zus die het niet begrijpt (krijgt nu ook online een training) en alles wat een huishouden van je vraagt is gewoon wel een dingetje... Ik heb vaak het gevoel dat als ik mijn zoon goed begeleid, mijn dochter te weinig krijgt wat ze nodig heeft en andersom. En het huishouden... daar praten we maar niet over.
     
  5. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Werk je al met picto’s? Het ligt natuurlijk ook een beetje aan zijn sociaal emotionele leeftijd, bij mijn dochter van 5 zou het volgende nog niet werken, maar over een jaar misschien wel:
    Wat als je op zijn picto schema (als hij die heeft dus) als volgende activiteit “spelen met water” hangt? Dus nadat hij nog de 5 minuten dat je even gaat proberen wat te doen (ik zou echt niet met langer dan dat starten) een andere activiteit heeft. Eventueel kun je dat nog ondersteunen met een time timer. En dan eerst wel stiekem elke minuut gaan checken en niet daadwerkelijk iets gaan doen. Als het mis gaat, hem op zijn schema en de timer wijzen en weer terug aan de andere activiteit zetten. Lange adem nodig wel.
     
  6. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Ik denk dat dit ook echt zo zal zijn. Hij is pas 5 jaar (dat is jong) en je ziet dat bij autisme er bijna altijd een vertraging zit in de ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied en gebied van de zogenoemde executieve functies (google dat anders maar eens, dat zijn vaardigheden zoals impulscontrole, emotieregulatie, planning, aandacht en concentratie, vooruitdenken/anticiperen ed). Maw 'jonger gedragen dan je bent'.

    Hij zal op die gebieden meest waarschijnlijk nog maar 2-3 jaar oud zijn en dan is zijn gedrag volstrekt 'normaal'. Een 2 jarige kun je niet een uur alleen beneden laten en zal de impuls om iets te doen wat niet mag nog niet kunnen bedwingen.

    Het heeft mij altijd enorm geholpen om de 'peuter' in mijn kinderen te blijven zien, zodat je realistisch bent in je verwachtingen.

    Mijn zoon is bijvoorbeeld sociaal-emotioneel ongeveer 3 jaar oud en wilde zo graag plaatjes printen dat hij dit (met zijn eigen tablet) dan toch deed, ook al hadden wij daar heel duidelijke afspraken over dat hij dit niet zelf mocht doen (kosten papier en inktcartridges is al hoog). Hij begrijpt de regel heel duidelijk, wil ook luisteren naar ons want hij vindt het afschuwelijk als wij boos zijn, maar op zo'n moment mist hij de impulscontrole om zijn eigen gedrag in de hand te houden. Het verlangen is dan gewoon te groot. Sinds wij begrijpen dat dit normaal is voor zijn ontwikkelingsniveau, zijn we gestopt met eindeloos herhalen en boos worden: we hebben op de tablet de printfunctie simpelweg uitgeschakeld, zodat hij het niet meer kan.
     
    Roanna vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina