Misschien is hier iemand die meer weet en advies kan geven. M'n dochter van 3 kreeg voor de zomervakantie opeens last van eczeem in haar knieholtes. Ondanks vettig houden verdween het niet. Bij de huisarts geweest 3 weken geleden, hormoonzalf gekregen, in de verwachting dat het binnen een week (2xdaags smeren) zou opknappen. Dat is niet gebeurd, nog een week gesmeerd, lijkt iets minder, maar zeker niet weg. Natuurlijk kan ik weer contact opnemen met de huisarts, maar ikben benieuwd of hier mensen ervaring hebben met plotseling opkomend eczeem. Ze heeft in het verleden nooit eczeem gehad. 2 zussen wel als baby, maar die waren er voor hun 2de vanaf. Het zit ook echt alleen in haar knieholtes, verder nergens. Wel is ze veel moeier als in het voorjaar, lijkt ze meer slaap nodig te hebben.
Onze uk had het als baby al en soms wat het veel erger dan op andere dagen en na smeren niet erger maar ging ook niet weg. Ook na zwaardere cremes met medicatie ging het niet weg. We zijn lannette creme met 50% vaseline gaan smeren voor 4 keer per dag om het onder controle te houden en dat leek te helpen. Regrn de tijd dat het 1.5/ 2 was trok het weg. Weet je trouwens zeker dat het eczeem is en niet wat anders? (Geen idee wat)
Kan het niet zijn dat het warmte plekken zijn? Hier ook heel erg in de zomer, hele rode holtes in de knieën en ellebogen. En in de winter komen echte eczeem plekjes weer terug.
Mijn dochter kregen beide eczeem rond de 2-2,5 jaar. Ik heb zelf altijd gedacht dat iets te maken had met feit dat ik BV stopte met 2 jaar... Als baby hadden ze nergens last van gehad, kwam idd echt 'opeens' opzetten. Mijn oudste van 7 jaar heeft het nog steeds, in knieholtes, in elleboogplooien en soms ook bij schouders en liezen. Ik merk een duidelijke link met pollen, dus ik denk dat het een duidelijk gevalletje constitutioneel eczeem is. Allergieën zitten ook echt in de familie, mijn oudste heeft als baby flink eczeem gehad (als kind niet, hij groeide er over heen ergens tussen 2-3 jaar), heeft nu hooikoorts. Ik had als baby eczeem (als kind niet), en later ook huisstofmijtallergie en nu hooikoorts. Bij haar smeer ik met koelzalf en als het echt vurig is met hormoonzalf. Het zit er al jaren en zolang ze er zelf niet teveel last van heeft, heb ik de stap nog niet gezet om terug te gaan naar huisarts. Ik denk dat je kind wellicht gewoon een andere uitingsvorm heeft van die allergische aanleg, die dus ook zo te lezen in het gezin aanwezig is. Mijn jongste had het afgelopen winter heel heftig, maar niet op de 'typische' plekken van knieholtes en elleboogsplooien. Ik denk dat het bij haar vooral erg droge huid was wat met centrale verwarming erg werd. Ik ben bij haar nog niet overtuigd dat het echt het constitutionele eczeem is, maar kans is natuurlijk aanwezig. Ze heeft nu al geruime tijd geen plekjes meer.
Dank voor jullie reacties. Allergische reactie sluit ik inderdaad niet uit. Maar ze heeft te matig last om naar mijn idee dat echt te moeten onderzoeken. Wel ook energieloos. Al vettig houdend wacht ik nog maar verder af.