Ik vroeg mij dat ineens af gisteren! Onze dochter weigert met helpen op te ruimen. Ook als ze iets op de grond gooit. Nu is ze net twee dus natuurlijk heeft ze dat inzicht niet. Maar ze zegt ook als ik vraag/zeg of ze helpt met opruimen dan zegt ze makkelijk 'nee!' En doet het ook niet. Wanneer kwam dat een beetje bij jullie?
Ik kan me vergissen maar geloof dat er al een soortgelijk topic was. Volgens mij gisteren of eergisteren voorbij zien komen.
Ik denk rond 2,5 ofzo. Maar dan wel samen. Waarbij ik makkelijk 10 blokjes opruimde in de tijd dat hij er eentje in de bak gooide. Stel je er dus miet gelijk te veel van voor, haha. Maar het gaat om het idee dat hij spelenderwijs wat deed. Als hij echt weigerde te helpen, dan mikte ik alles in een zak en mocht hij er een dag niet meer mee spelen. En bepaalde dingen waarvan ik weet dat hij er een hekel aan heeft om het op te ruimen, mocht hij alleen pakken als hij van te voren zei dat hij zou helpen met opruimen. En dan was hij inderdaad ook wel bij mij in de buurt aan het lantefanteren terwijl ik het opruimde. Inmiddels levert onze zoon (3,5 jaar) wel een echte bijdrage hoor. Als we samen opruimen denk ik dat hij 1 auto/blokje in de bak gooi terwijl ik er vijf doe. Hij kan ook wel alleen opruimen, als er niet te veel ligt. Het duurt alleen wat langer. En meestal gaat hij dan toch weer spelen, dus moet ik hem er weer even aan herinneren dat hij aan het opruimen is. Als er wel veel verschillende dingen liggen (die dus in andere bakken moeten) geef ik wel gerichte opdrachten. Bijv. Ruim nu eerst de duplo. (Klaar) even controleren: daar ligt nog wat (klaar) Oké, doe nu alle autootjes in de bak. Onze zoon mag altijd zijn eigen kamer stofzuigen (jaja aanstaande schoonmoeders... Die van mij vindt dat echt een feest, kom maar hier met uw dochters ) Maar voordat hij kan / mag stofzuigen, moet zijn kamer opgeruimd zijn. Je wil miet weten hoe snel hij het dan ineens kan! Een 'beloning' in het vooruitzicht stellen werkt dus ook. Wij ruimen ook vaak op voordat hij naar bed moet. Wel een logisch moment natuurlijk, maar ook een prachtig moment om elke vertragingstechniek die een peuterbrein maar kan verzinnen toe te passen. Vanuit mijn gezichtspunt is de stofzuig-methode dus effectiever, haha. Overigens laat ik onze zoon nooit opruimen terwijl ik op mijn luie krent zit hoor. Ik ben dan zelf ook aan het opruimen / poetsen.
Mijn dochter van nog geen twee moet dat ook al een hele poos hoor. Lastig en grotendeels doe ik het. Ik moet ook echt dingen aanwijzen e.d. maar voor het idee moet ze helpen.
Uh zodra ze konden lopen, liet ik ze meehelpen Eigenlijk daarvoor al, dan kropen ze naar een speeltje, pakte dat op en gooide het in de bak. Ik vind het prima dat ze rotzooi maken en lekker spelen, maar ik wil ook dat ze zelf meehelpen met opruimen. Ik heb alles in bakken, en doe dat steeds terug in dezelfde bak. Zo weten ze waar het moet en waar ze het vandaan kunnen pakken. We hebben 2 opruimmomenten op een dag. Smiddags voor de boterham en savonds voor het slapen gaan. Dan zet ik een opruimliedje op en dan gaan we allemaal opruimen samen. Werkt prima en nooit problemen
Voor het eten ruimt ze op terwijl ik tafel dek. Dan zeg ik bijvoorbeeld dat ze alle poppetjes in de bak moet gooien omdat we gaan eten, en dat doet ze dan ook. Liggen er meerdere dingen die in verschillende bakken moeten, dan begrijpt ze dat niet. Dus ik geef 1 ding aan die ze moet opruimen. Na het eten helpt ze ook altijd met tafel afruimen. Moet altijd 1 ding naar de keuken brengen, maar vaak worden dat er meer want dat vindt ze leuk
Toen ze het kon. Mee helpen speelgoed opruimen. Als ik het maar 1 ding in de mand. Maar we samen doen. Elke avond helpt ze mee afruimen. En vaatwasser leeg halen is ook erg leuk. Spullen in de prullenbak gooien doet ze ook graag. Of haar beker in de keuken zetten. Onze dochter is van januari 2012.
Mijn zoontje is super opruimerig, al vanaf anderhalf hielp hij super goed mee, nu vaak ook, maar soms met iets meer tegen gesputter
Hier doen we het al een hele tijd spelenderwijs, dus gewoon samen speelgoed in de bak doen etc. Gaat prima!
D. zegt ook 'nee', ze is tenslotte ook twee, dus dat hoort er bij. Maar als ik begin en haar terwijl ik bezig ben een opdracht geef of er een beetje een spelletje van maak, dan helpt ze uiteindelijk gewoon mee. Zo gaat het eigenlijk al een aantal maanden.
Vanaf 2 zijn we dat spelenderwijs gaan doen. Nu kan ze goed dr speelgoed zelf opruimen ookal ligt de hele woonkamer vol. Zeker als het met een beloning gaat dat We daarna samen wat lekker gaan eten of de tv aan mag (wat toch al mocht maar eerst ff opruimen)
Hier doet ze het al een tijdje.. Zegt dan opruimen en begint er aan.. Om het vervolgens weer te pakken en dan te vragen of ik wil helpen Dus ruimen we samen op, wat ik al beter vind dan dat ik het alleen moet doen
Vanaf dat ze kan lopen en oprapen? Met 2 jaar moesten ze dat al lang van mij hoor. De jongste heeft er nu regelmatig ook geen zin in, maar ze kan kiezen: opruimen of op de gang - dat is nu een paar keer gebeurd en het gaat nu alweer veel beter. Ze kunnen allebei heel goed opruimen, weten bijna beter waar wat hoort dan ik . We doen het wel meestal met z'n drieen want als er veel ligt raken ze het overzicht kwijt.
Mijn jongste is net 1 en helpt ook mee. Maar die houd er van om spullen in de bak te gooien De oudste is ruim twee en ruimt gewoon speelgoed op. We doen het samen zeg maar. Ik zeg jij pakt de autos ik de blokjes. We zijn begonnen toen hij 1,5 was
Hier doet ze het ook wel, alleen gaat ze er dan vaak weer mee spelen. We doen het ook samen. Maar als ze er mee gaat spelen en ik herinner haar er aan dat we gingen opruimen is het uiteraard nee
Hier ook begonnen toen het nog leuk was om dingen ergens in te doen. Nu ruimen we op voor de lunch en na het avondeten, samen. Het gaat om het meedoen he, ik doe nog wel het meeste maar dochter helpt goed mee, en pakt ook het speelgoed onder de bank, kast en box. Zoontje gaat dan meedoen want die vindt het leuk om duplo in de bak te doen. Voor we weggaan moet er meestal ook nog even worden opgeruimd,, gaat ook prima. Vooruitzicht van weggaan of even tv kijken helpt altijd wel maar opruimen is eigenlijk nooit een probleem. Denk dat het goed helpt om er een gewoonte van te maken. Hetzelfde met tafel dekken/afruimen, dochter helpt meestal en mag dan spullen in de afwasmachine zetten bijvoorbeeld. Maar zo kan je heel veel laten helpen en meteen aanleren dat dat erbij hoort. Was ophangen, opvouwen en wegleggen is ook zoiets, dochter vindt het leuk om te vertellen wat van wie is en dingen in de kast te leggen.
Hier helpt ze ook mee, op haar manier dan, ik 10 blokjes, zij 1 Ze heeft me ook regelmatig een doekje over tafel zien halen, ze doet dat dan na met een snoetenpoetser
Eigenlijk van af dat ze konden lopen kruipen al. En dan waren het simpele dingen bij voorbeeld pak de luierdoekjes of pak een luier. Neem je kleren mee met ouder woorden makkelijk nee handig ja. En gaan ze er weer mee stoppen ja. Gaan ze dwars doen ja. Moet je dan strenger woorden ja. Zoonlief van nu 13 moet regelmatig afwassen. Zijn kamer opruimen. Vind het meer dan logisch. Dochter moet mee helpen rotzooi opruimen en ze dekt uit zich zelf nu de tafel. Of ik stuur haar ook terug naar de koelkast met de mayo of drinken. Om het weg te zetten. Wel alles op een rustige manier. En ik probeer het leuk te brengen.
sinds ze kan lopen helpt ze mee met opruimen. ze was toen 11maanden. madam is gek op opruimen en schoonmaken. vooral vegen is hier een grote hit, ze heeft haar eigen kinderbezem