Kleuter met voorsprong, school, waar op te letten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jo79, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hoe zeg je dat aan je zoon? 'je hoeft niet op deze niveau te lezen'? ik snap niet helemaal wat je zegt. natuurlijk weten zij dat ze wat ze van de juf krijgen moeten kunnen doen. of dat van gr3 is of van gr4 maakt toch niks uit? bij mij zoon zitten er nog steeds beperkingen qua spullen van hogere groepen op school. zelfs van de begeleider mag hij dit jaar bijvoorbeeld niks van rekenen krijgen. maar je zoon krijgt op school steeds hogere niveau toch? je zoons school laat hem toch niet op gr3 zitten qua spullen. anders zou je niet weten op welk leesniveau hij zou zitten. is het zo dat hij op school ook dat te horen krijgt? je hoeft niet verder dan gr3 zitten maar als je wilt mag je verder? zijn er dan kinderen die daar helemaal niks mee willen en steeds gr3 boeken lezen?
    ik snap ook niet wat je zegt. zoon hoort van ons alleen dat hij zijn best moet doen in de dingen die hij van zijn juf krijgt. niks met gr3, gr4 etc.
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.605
    3.493
    113
    Met lezen zitten ze allemaal op een verschillend niveau bij mijn dochter in de klas, zij zit in groep 4. Wordt om de zoveel tijd getest. Mijn dochter ligt een jaar voor, een ander kind zit zelfs op het niveau van groep 6, de meeste kinderen lezen gemiddeld, maar er zitten aardige verschillen tussen. Met mijn dochter hebben we het er nooit zo over gehad, ze doet gewoon haar ding.
     
  3. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hm ik vind dat toch vreemd cygnet...
    Je moet he best doen en iets bijleren.. Op welk niveau dan ook.

    Ze leest niveau groep 6.. Dan hoeft ze niet ineens niet meer te lezen op school omdat ze al voorbij groep 4 is.
    Dat lijkt me prima.

    En is je kind toevallig een slechte lezer en vind het groep 3 boeken al lastig... Verwacht ik exact hetzelfde. Namelijk dat het kind z'n best doet om er wat bij te leren.
    Je kunt wel op je kop gaan staan.. Maar dan kan het niet spontaan wel op niveau van de rest van de klas lezen.

    Jouw redenatie is leuk.. Maar enkel ala je kind minimaal gelijk loopt met de rest van de klas.
     
  4. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Mijn dochter weet ook wel dat ze zon niveau meedoet. Dat doen er 5 in haar klas en dat is gewoon duidelijk. En van welk niveau de boekjes zijn die ze leest.. Of als ze ergens extra of andere stof voor krijgt.
     
  5. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hier is ze letterlijk het verst van de klas qua leesniveau.
    Dat weet ze zelf... En de rest van de klas ook.
    Samen met nog 2 kinderen hoeft ze namelijk 3-4 dagen in de week niet mee te doen met klassikaal leesonderwijs.
    Krijgen ze ander werk dat ze samen moeten maken.
    Leuker ook als ik dochterlief moet geloven :)
     
  6. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Belize, je maakt er meer van dat er staat. Misschien moet je je even verdiepen in Leonardo onderwijs. Wij pushen niet en vinden dat hij minimaal het reguliere curriculum moet doorlopen. Zelf doet hij gewoon wat hem verteld wordt en meer maar de meeste HB ers doen dat niet. Die doen beduidend minder...zijn met compleet andere dingen bezig. Maar er zijn ouders die vinden dat omdat hun kind slim is, de basisschool in 4 of 5 jaar gedaan moet worden... wij niet.
    Er zijn ook ouders die vinden dat hun kind gelukkig moet zojn en dat er niet gepushed moet worden op leerstof...doe lopen dan genadeloos achter...die ouders verwachten wel een VWO advies...not!
     
  7. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief


    Wat is het vreemde punt? Ik snap niet wat je wil zeggen..

    mijn kind zit niet op regulier onderwijs zoals jullie weten. Dan werkt het misschien allemaal een beetje anders.
     
  8. Tamio

    Tamio Niet meer actief


    Maar wat is nou je punt? TS vraagt om adviezen omtrent een voorlopende kleuter en het oudergesprek en dan vermeld jij dat je je kind niet pushed. Is dat wat je wil zeggen? Dat ze haar kind niet moet pushen? Ik heb niet de indruk gekregen dat ze haar kind pushed namelijk.
     
  9. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Het topic is wat langer dan dat. Ik reageerde op je kind slim noemen en dat je kind weet dat hij/zij slim is en dat mogelijk ook etaleert.
    Ik heb ook niet de indruk dat er gepushed wordt. Maar als ik iets zeg over mezelf dan zeg ik niets over een ander (irritante gewoonte dat "omdraaien")
     
  10. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Nee dat bracht je zelf nou juist in. In je eerste reactie waarin je ook schrijft dat je je zoon niet pushed. Niemand had het daar nog over.
    Maar je wou dat dus alleen even vermelden over jezelf. Duidelijk :)
     
  11. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Ik weet niet of jij goed kunt lezen maar in mijn eerste reactie staat er helemaal niets over pushen of wat dan ook en is puur een reactie op hetgeen daarvoor geschreven is.

    Maar als jij zo graag je punt wil maken.. gewoon een rondje kleuren... kom je ook een eind.
     
  12. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Hoi, ik zie dat het gesprek nog niet is geweest dus ik reageer maar even op je openingspost. Onze dochter (juli 5 geworden, groep 2) is ook behoorlijk pienter (cito A1). Ze leest E3, rekent en kent bijv even en oneven getallen.
    Ik ben zelf voor een gesprek naar de juf geweest om aan te geven wat mijn dochter kan, en om te checken of het er wel uit komt op school. Wat bleek, de juf had al lang en breed door wat ze kon en ze kreeg dus al extra werkjes. Er stond al een leesboek speciaal voor haar klaar en ze gaan met alle "A kinderen" van de groepen 2 extra dingen doen. Wat ik uit jouw post haal is dat jij ook zo'n alerte juf hebt, en zij jouw zoontje prima in de gaten heeft. Ik zou dus zeggen, ga gewoon en maak je niet teveel zorgen over voorbereiding.
    Onze dochter is niet druk, maar wel emotioneel jong en kan dus ook niet versnellen omdat ze voor de rest echt tussen de 5 jarigen hoort.

    Wat ik verder lees over je kind vertellen of het slim is; wij zeggen dat zij sommige dingen al geleerd heeft, en anderen nog niet. En dan anderen weer dingen leren die zij nog niet geleerd heeft. Verder niet teveel ophef erover.
     
  13. Tamio

    Tamio Niet meer actief



    Je stuurt daarmee het topic een andere kant op en zie niet waar dat dan een reactie op was.
     
  14. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @tamio: ik ook... En normaal kan ik cygnets gedachtengang toch redelijk volgen.
    Maar d'r uitleg maakt het weinig beter deze keer.
    Echter... We zijn nu dusdanig ver van de originele post dat ik het er maar bij laat :)

    Sorry TS :)
     
  15. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Ik denk inderdaad dat we elkaar verkeerd begrijpen. En meer uitleg maakt het denk ik alleen maar ingewikkelder. Neem maar aan dat ik het niet verkeerd bedoel.
     
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.605
    3.493
    113
    @DeeLight, ja, mijn zoontje is ook van juli, fijn dat je dochtertje ook zo'n opmerkzame juf heeft, dat scheelt veel. De leerkrachten hebben ook een cursus ofzo gehad om daar alert op te zijn.
    De school heeft op dat gebied ook wel een goede naam hier in de woonplaats, ze kunnen ook wat meer bieden om dat te begeleiden dan de meeste scholen hier. Over de kleuterjuf ben ik wat dat betreft ook zeker tevreden, over de juffen in de hogere klassen, tja, een paar hebben er een manier van lesgeven, waarbij ik mijn twijfels heb of dat echt bij mijn zoontje past. Mijn dochter is namelijk wel een heel ander kind, die doet meestal zonder problemen alles wat van haar gevraagd wordt, bij mijn zoontje, die kan nogal eens erg dwars worden als hij het nut er niet van inziet, hij weinig tot geen keuzevrijheid heeft of inspraak over iets.
    Nu is het nog wel een echt kleuter, dat kan ook nog veranderen, maar hij is van de geboorte af aan al een pittig geval ;).

    Ik kwam er dit weekend ook achter dat hij veel beter kan lezen dan ik dacht, stond echt versteld. Misschien laat hij op school daar juist meer van zien dan thuis, dit had ik in ieder geval onderschat.
     
  17. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Saskia: is niet echt moeilijk om te begrijpen wat ze zegt: ze vindt dat je de woorden zoals intelligent of slim etc niet hoeft te gebruiken om je kind duidelijk te maken dat hij beter is in leren dan een doorsnee jongen. ze hekelt een beetje de ouders(die ze kent) die zonder deze termen niet meer over hun eigen kind kunnen praten.
    voor de duidelijkheid:
    bijvrbeeld de zoon van cygnet leest nu E4 en als hij zo door blijft gaan zit hij op 5 aan het eind van gr3. puur didactisch, rechtlijnig beredeneerd, beoordelend. 'verder zijn' is voor haar een hogere avi boek kunnen lezen...(A halen van gr3 merkte ze ook op)

    bij mijn zoon kun je nooit van dat soort voorspellingen maken. hij gaat met sprongen. soms zelfs achteruit, lijkt het! en zonder hij daar methodisch of regelmatig etc bezig is.
    omdat mijn zoon zo is, kijken we niet meer naar zijn didactische ontwikkeling.(er wordt natuurlijk wel rekening gehouden met de didactische ontwikkeling; maar is echt niet meer relevant voor zijn programma) we kijken wel naar zijn cognitieve/emotionele/sociale/motorische ontwikkeling en de integratie van deze zoals in het totale beeld van zijn ontwikkeling; en daarvanuit wordt het bepaald wat hij op school moet krijgen.
    en niet meer naar wat hij bereikt 'didactisch' maar wel naar of wat hij deed de doel bereikt heeft cognitief-emotioneel.
    we weten dus nu niet of hij volgend jaar op gr3 zit of gr4? en is niet echt relevant hoe ver hij is met avi.

    ik keek wel naar Leonardo systeem. of het daar iets anders werkt dan op een gewone school. behalve die topdown leerstijl zie ik geen verschil, ze kijken zelfs meer didactisch naar de leerlingen dan gewone school. en dat ook dus: alle kinderen daar worden HB genoemd. en dat het aangenomen wordt dat topdown leerstijl bij HB kids 'de stijl' is.
    het is hier geen geheim denk ik dat ik Leonardo niks vind.
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.605
    3.493
    113
    We hebben vandaag het gesprek gehad, was een lang gesprek, maar wel positief, ik ben blij dat de juf zo alert is. Zal morgen als ik tijd heb even verslag doen, ben nu erg moe en moet het even laten bezinken.
     
  19. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Wat kort door de bocht. Maar met verder zijn bedoel ik letterlijk 'verder' zijn.. verder dan wat op dat moment gevraagd wordt op het regulier onderwijs. Het didactische is trouwens op onze school (Leonardo) bijzaak. Zo wordt er geen leesonderwijs gegeven. Wel spelling en rekenen.
     
  20. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.605
    3.493
    113
    #60 Jo79, 15 okt 2014
    Laatst bewerkt: 15 okt 2014
    Was een verhelderend gesprek, heel veel besproken. De juf gaf aan dat ze vermoed dat hij een brede ontwikkelingsvoorsprong heeft. Hij is erg geïnteresseerd in dingen, pikt alles zo op en aan wat dingen merkte ze dat een de basisstof te saai of te simpel voor hem is. Zo geeft hij bijv. een diepe zucht als in de kring zit en merkt dat ze iets gaan doen wat hij allang weet en toch alle antwoorden van de andere kinderen af moet wachten en zo had ze wel meer voorbeelden.
    Hij gaat nu samen met ander meisje op zulke momenten met de onderwijsassistente even apart zitten en over hetzelfde onderwerp een moeilijkere opdracht maken.
    Verder leert hij nu lezen, hij mag zelf kinderboeken uitzoeken in de bibliotheek met onderwerpen die hem aanspreken. Het zijn geen standaard Avi-leren lezen boekjes, maar het kan bijv. over planeten of wat dan ook gaan, want zei dat wanneer het zijn interesse heeft, hij er veel serieuzer mee aan de slag gaat om echt te weten te komen wat er staat. Dit doet hij ook samen met de juf.
    Verder gaf ze aan dat hij naast of beter gezegd door de ontwikkelingsvoorsprong een leerachterstand heeft. Gewoon omdat hij niet heeft leren leren. Nu geeft ze hem steeds moeilijkere opdrachten, is bezig hem te leren een stappenplan te maken hoe hij die werkjes aan moet pakken, hem te leren om hulp te vragen en te leren zijn hulpvragen goed te formuleren. Daarnaast is ze ook bezig om hem daarbij goed zijn gevoelens te omschrijven, wanneer iets moeilijk is of iets lukt, dat hij kan zeggen dat hij er verdrietig, boos of gefrustreerd van raakt, dat soort dingen.
    Ook nog besproken waar we hem op het sociale vlak nog als ouders in kunnen begeleiden. In een notendop, heel veel besproken.
    Nu moeten we de basisvragen van het digitaal protocol hoogbegaafdheid invullen, als daar uit naar voren komt dat hij daar wel tekenen van heeft, krijgen we een uitgebreide vragenlijst daarvan en komt er een gesprek met de juf en de IB-er over de verdere invulling van zijn leerprogramma, de aanpak etc. Sowieso krijgen we eerst nog een gesprek met de juf na die korte vragenlijst en we moesten er rekening mee houden dat we nog wel eens veel gesprekken zouden kunnen hebben de komende periode.
    Dat hij een voorsprong had, was haar wel duidelijk, hoe groot die voorsprong was, daar kon en mocht ze niets over zeggen, aangezien ze daar niet bevoegd voor is.
    Ik heb nog wel een paar vragen, maar wel fijn dat de juf zo alert is en meedenkt.
     

Deel Deze Pagina