@jo: je hebt nu officieel een zorgleerling. Klinkt zorgelijk... Maar betekent eigenlijk vooral dat hij een afwijkend lesprogramma heeft en dus extra goed in de gaten wordt gehouden Ik vind dat zijn juf het ook erg leuk (en goed) oppakt door hem zelf de boeken te laten kiezen trouwens.
haha JO; zo had ik ook een verwerkingstijd nodig na het eerste gesprek met de juf. heel goed van haar! ik snap alleen niet wat ze bedoelde met leerachterstand. misschien vertel je meer later een keertje wat ze daarmee precies bedoelt. en ja geen 10 minuten gesprekken meer. de juf van zoontje heeft ook meer tijd nodig met ons. dat is echt heel goed van de school!
De meeste stof gaat hem van een leien dakje af en hij heeft dus weinig ervaring of een soort achterstand t.o.v. de gemiddelde leerlingen met leerprocessen. Zij maken meer fouten, moeten er moeite voor doen, vragen om hulp, weten hoe ze dat aan moeten pakken. Mijn zoontje klapt volledig dicht als hem iets niet lukt, hij heeft weinig ervaring met fouten maken, hij is niet gewend om hulp te moeten vragen, raakt in paniek en weet niet welke stappen hij moet zetten om verder te komen. Hij moet dus in feite leren leren. Dat gaat de juf hem stap voor stap leren.
maar dat is wat mijn zoontje had! faalangst. hij blokkeert zich dus en probeert niet eens. maar is wel nu bijna helemaal weg na 3 maanden. hij probeert nu wel. ze werken inderdaad met boekjes waarin steeds moeilijkere opdrachten staan. dat is geen leerachterstand, achterstand in faalervaringen wat in de toekomst een probleem kan zijn; na basisschool.
als je het dus niet aanpakt kan het faalangst worden zoals bij mijn zoontje het geval was. op een gegeven moment. dus heel goed dat juf daar aan denkt. omdat mijn zoon veel kon laten zien dacht niemand daaraan.
Wat fijn dat het bij jouw zoontje nu zo goed gaat. Ik ben blij dat ze daar aan gaan werken, want ik loop er met hem steeds vaker tegenaan, thuis, op zwemles etc., zou fijn zijn als hij daar beter mee om kan gaan en zelf verder kan werken aan oplossingen. @Saskia, ja, dat van die boeken vond ik ook leuk om te horen. Ben erg blij met deze juf, mijn zoontje kan gelukkig ook goed met haar overweg.
Heb je bericht gelezen en ook hoe het gesprek is gegaan. Klinkt goed hoor,hoe de juf er mee om gaat! Hopelijk is hij vlot af van de blokkades/faalangst. De juf van mijn dochter kan gelukkig heel goed inschatten wat ze emotioneel gezien aankan en geeft haar voldoende uitdaging op niveau, waardoor ze ook wel faalervaring opdoet. Dat zal hopelijk bij jouw zoontje straks ook wel zo zijn, als hij meer werkjes op niveau krijgt.
hier is een link voor de juffen; wat zij leren om op te letten. leuk om te lezen en heeft meerdere links. Voorlezen in meertalige gezinnen, wat is het? | School aan Zet[article]=544&tx_sazcontent_article[action]=show&tx_sazcontent_article[controller]=Article&cHash=b480342c94
Wow! School is echt goed bezig zeg. Wat fijn dat ze zo actief mee denken en zoveel ruimte bieden aan je zoontje.