Hier is mijn meisje 6 januari dit jaar begonnen. Ze is 14 december 4 jaar geworden en gaat ook over naar groep 2. Ze is nu al steeds aan het wennen in groep 2. Ze ligt voor in ontwikkeling en is toe aan lezen en schrijven. Ben benieuwd hoe het gaat lopen
Dit is op veel scholen wel een normale gang van zaken tegenwoordig hoor: tenminste hier in de regio hanteren eigenlijk alle scholen een grens die op 1 januari ligt. Geboren vanaf 1 januari betekent in principe een halfjaar groep '0' en dan twee jaar kleuteren. Augustus, september, oktober, november en december kinderen starten in groep 1 en dan volgt groep 2. Er is dan geen sprake van versnellen, wat bijv wel het geval zou zijn bij een januari, februari, maart kindje zeg maar. Onze middelste van maart kleutert nu bijv 1 jaar en 3 maanden en 'versnelt' daarmee dus, terwijl een kindje van december dit dus niet doet (en ze uiteindelijk maar drie maanden schelen). Ach, uiteindelijk is het belangrijkste dat een kind op een fijne plek naar school gaat, het naar de zin heeft, het onderwijs bij hem of haar past en er meegedacht wordt over eventuele nodige extra verdieping/versnelling of juist ondersteuning of hulp. Hier werd gelukkig erg goed rekening gehouden met hoe onze dochter als persoon is en wat het beste bij haar zou passen. Voor zowel ons als haarzelf heel erg fijn!
Hier op school hanteren ze helaas nog de 1 oktober grens. Ze kijken per kind wat ze aan kunnen. Haar vriendinnetje in de klas die een week ouder is blijft wel in groep 1. Dat vind ze niet leuk omdat zij wel naar groep 2 Door mag. Wel jammer
Hier wordt alles tussen 1 oktober en 1 januari extra bekeken. Officieel is de regel 1 januari, maar de directeur is wel voor langer kleuteren bij twijfel.. Zo te lezen is de twijfel niet om hem naar groep 2 door te laten gaan. Wat je verder tegenkomt tijdens het jaar is dan de vraag. Maar kinderen kunnen een poos stilstaan, of juist versnellen op bepaalde stukken van de ontwikkeling. Dat is ook niet te voorspellen.. Mijn jongste is van december, en ik denk dat hij in groep 1 blijft. Mocht bij het licht nog zien na de zomervakantie kan hij ook van groep 1 naar groep 3 gaan, daar doen ze niet zo moeilijk over. Voor nu is er nog geen werkhouding te vinden, loopt hij met cijfers mooi voor en letters kan hem ook niet schelen. Desnoods gaat hij halverwege groep 2 nog door naar groep 3, als dat echt het beste is voor het kind..
Hier oudste in februari 4 geworden en in januari gestart in groep 1. Zij kleutert lang, blijft na de zomer gewoon in groep 1. Nou hebben wij wel combinatieklassen dus sommige dingen meedraaien met groep 2 is altijd een optie. Qua kennis en niveau zou ze makkelijk mee kunnen naar groep 2 maar dan blijft ze altijd de jongste en de kleinste en sociaal/emotioneel is het nog wel echt een jonge kleuter dus lekker 2,5 jaar kleuteren.
Hier ook voor een spannende keus gestaan..Onze zoon is van augustus 2011. Heeft nu 1 jaar gekleuterd en gaat na de zomer beginnen in groep 3. Cognitief beheerst hij de stof al van midden groep 3, is gebleken uit cito toetsen.Sociaal en emotioneel blijft t spannend omdat de meeste klasgenootjes, met name jongens op onze school vaak verlengd kleuteren en er echt meerdere 1.5 tot 2 jaar ouder zijn dan onze zoon. Met de meeste kinderen in zijn nieuwe klas scheelt hij een 1 tot 1.5 jaar...Op dit moment past hij echter ook niet bij zijn klasgenootjes in groep 1...die snappen zijn manier van communiceren en vragen stellen echt niet.
Wat een moeilijke beslissing moet het toch geweest zijn stokstaartje! Ik vind het bij onze half maart '11 dochter soms best een dingetje haha. Ik weet dat zij meer dan op haar plek zal zijn in groep 3 (en zeer waarschijnlijk erg vlot door de stof zal gaan, leest en rekent ook al op midden 3, woordenschat loopt ook ver voor o.a.), maar toch vind ik het wel spannend hoor!
Haha dat is idd zeker waar. Ik heb weken slecht geslapen en elk forum geraadpleegd...en weet je...De toekomst zal t uitwijzen. Het was nu een keus die eigenlijk niet te maken was.Maar.niet versnellen is ook n keuze. Hij snapt nu bijvoorbeeld niet waarom zijn leeftijdsgenoten hem niet snappen en geen antwoord geven op zijn vragen...ook dat doet iets met een kind zijn eigenwaarde en zelfvertrouwen..
Toch houdt de school de 1 oktober grens aan. Heb het speciaal nog 2 keer na gevraagd. 1 keer aan de juf en 1 keer aan de directeur. Beidden zeggen ze dat ze de 1 oktober grens zelf aanhouden.
Toch is dag eigenlijk niet de bedoeling. Bedoeling is dat je BINNEN 8 jaar door de basisschool heen bent en dat kan dan niet. Ouders online schreef er ooit een mooi stukje over: Wanneer gaat een kind naar groep 3? | Ouders Online
Ja ik kan het zelf niet veranderen. School mag tegenwoordig zijn eigen regels bepalen merkte.ik wel. School had een week geleden 3 weken vakantie gehad terwijl vele scholen maar 2 weken hadden. Na de zomervakantie gaan ze ook de.schooltijden aanpassen van 8.30 tot 14.00 elke dag. Ook een regel die ze zelf mogen bepalen. Al mijn Kids hebben niet eens 8 jaar vol gemaakt Zoon 1 ging met 11 jaar naar de hogere school. Mijn zoon van 8 gaat naar groep 6. Hij is wel terug gezet omdat ik het een te grote stap vond dat hij van groep 1 naar 3 is gegaan. Moest nog 5 jaar worden en ging al ober naar groep 3. Later terug laten zetten met werkjes van klas hoger. Hij krijgt in groep 6 dan werkjes van groep 7. Mijn jongere dame gaat dus met nog geen 4.5 jaar naar groep 2. Ze heeft vandaag weer geoefend en ging super.
Bedankt voor jullie reacties! Onze knul gaat nu gewoon lekker naar groep 2 en dan zien we wel wat de tijd brengt. Er loopt nu ook een hoogbegaafdheids onderzoek en afhankelijk daarvan wordt er sowieso een traject gestart. Belangrijkste is dat zoon gelukkig is en lekker in zijn vel zit.