Niet poepzindelijk.. tips gevraagd

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Ammie1984, Oct 24, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

Nov 12, 2012
    778
    68
    28
    Mijn dochter van net 3 is sinds een maand plaszindelijk. Dat gaat heel erg goed. Ze heeft soms nog wel eens een ongelukje, maar dat is normaal lijkt me.
    Het poepen is een ander verhaal. Ze heeft een paar keer op het potje gepoept en ineens ging ze in haar onderbroek poepen. Eerst laten gaan, toen stickers geprobeerd, mee gaan met poepen, luier aanbieden voor de poep, maar dat maakte allemaal geen indruk.
    Toen maar geaccepteerd en verwacht dat het met de tijd vanzelf komt. Echter nu na een maand nog steeds geen verandering komen die 1 a 3 poepbroeken per dag uitwassen me wel een beetje m'n neus uit. Vanmorgen heb ik haar dan ook een luier broekje aangedaan. Dit was geheel tegen m'n principes in, want ik ben erg bang dat ze daardoor ook weer in haar luier gaat plassen. Ik heb uitgelegd dat het een andere onderbroek is en dat wanneer ze ook op de wc poept ze weer een gewone onderbroek aan mag. En dat de plasjes gewoon op de wc horen.
    Vanmorgen een keer gepoept en dan ruimde toch wat makkelijker op :)
    Ook gewoon de wc geplast.
    Echter was ik net op zolder aan het strijken en m'n dochter was daar aan het spelen en terwijl ze aan het spelen was zei ze dat ze in haar luier had geplast. Dat vond ik dus wat minder. Weet ook niet of ik dit als ongelukje moet beschouwen of dat ze het bewust heeft gedaan...

Ik ben nu dus een beetje in dubio wat ik moet doen. In luierbroekje tot het poepen op de wc gaat lukken? Of weer terug naar de onderbroeken en elke dag de poepbroeken uitwassen.

Wat zouden jullie doen? En hebben jullie evt nog andere tips die het poepen op de wc kunnen bevorderen?

2. Pien120213

Pien120213 Actief lid

Oct 22, 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen tips, want ik ben ook aan het eind van mn latijn mbt poepzindelijk. Ik doe haar geen luierbroekje aan, want zij plast daar ook gewoon in (toch makkelijker in plaats van naar de wc). Heb een stuk of 50 onderbroeken bij de Zeeman gehaald, de goedkoopste die ze hadden. Soms was ik ze uit en soms gooi ik ze weg. Wat ik nu doe is schoonmaken, niks ervan zeggen, schone broek aan en klaar. Als ze op de wc zit (want ze plast ook gewoon op de wc) vraag ik wel steeds of ze ook wil poepen. Ze zegt steeds nee :(

3. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

Nov 12, 2012
    778
    68
    28
    @Pien; vervelend zeg. Gaat het al lang zo bij je dochter? En hoe oud is ze?

M'n dochter heeft uiteindelijk vandaag op 1 plas na, netjes op de wc geplast.
    Dus kijk morgen ook even aan hoe het gaat met luierbroekje.

4. MHV

MHV Actief lid

Feb 10, 2013
    435
    30
    28
    Hoi,

Mijn zoontje poepte ook een tijd in zijn onderbroek.
    Terwijl hij daarvoor op het potje poepte.
    Ook steeds gevraagd als hij op de wc een plas ging doen of hij ook moest poepen.
    Zei dan nee.
    Als hij in zijn onderbroek poepte dan vertelde ik wel dat poepen ook op de wc moet.
    Tijdje gewoon gelaten en maar de onderbroeken weggooien, want uitwassen vind ik echt ranzig.
    Tot hij niet meer naar de wc kon.....ik kreeg forlax voorgeschreven en dat hield hij helemaaal niet op.
    Na een paar dagen ging hij ineens zelf weer aangeven dat hij moest poepen.
    Dus het komt vanzelf als ze er aan toe zijn.

5. Selintje

Selintje Lid

Oct 13, 2016
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Dit heb ik ook meegemaakt met mijn oudste, had ook iedere dag een poepbroek. Plassen op de wc kon ze wel maar poepen ging niet. Ze is inmiddels wel helemaal zindelijk. Er was niks met haar aan de hand, mooie kado's? leuk hoor maar niet interessant, mooie onderbroeken? leuk maar toch lekker in haar broek poepen. De leidsters op kdv waren gelukkig heel geduldig en zeiden heus het komt vanzelf. We zijn positief blijven benaderen (heel moeilijk na de zoveelste poep in haar broek) en de leidsters hebben dit ook gedaan. En toen ineens uit het niets kwam ze om zes uur 's ochtends uit bed en zei ik ga even poepen en sindsdien is zei er helemaal klaar mee.

Succes

6. Mamsma

Mamsma Actief lid

Oct 15, 2013
    129
    0
    16
    Hier ook herkenbaar. Toen mijn dochter net 3 was plaszindelijk maar dat poepen...ggrrrr...het heeft me heel wat frustratie bezorgt.
    Uiteindelijk heeft het gewerkt om stickertjes te gaan plakken en dat ze dan iets kreeg wat ze graag wilde. Het hoeft ook niet in de vorm van een kado te zijn maar je kan het ook doen in een aktiviteit waarvan je weet dat hij/zij het graag doet. Mijn dochter vond het namelijk super om te gaan verven..dit deden we niet zo vaak en dat stelde ik haar dan als beloning in het vooruitzicht. Als je poept op de wc/potje dan mag je daarna verven.

Nou dit ging een hele tijd goed en uiteindelijk liet ze het verven er wat bij zitten maar poepte ze wel regelmatig op de wc en opeens begon ze het toch weer in dr broek te doen. Kon haar dr in laten lopen maar dat maakte dr niks uit..
    Uiteindelijk na een poos (maand/anderhalve maand) denk moet dr toch maar weer gaan belonen en toen was ze net even helemaal weg van oorbelletjes..dus 3 stickertjes en daarna mocht ze zelf oorbelletjes uitzoeken. En uiteindelijk na een week of 2 was het klaar en nu doet ze het altijd op de wc.

Dus mijn conclusie..ze pakken het vanzelf op..het duurt gewoon even. Maar die poep onderbroeken vond ik ook altijd vreselijk! Kon dr wel chagerijnig van worden soms. En ook ik gooide de onderbroeken soms gewoon weg..dat maakte het voor mij wel een minder frustrerend iets..dus goed tip hierboven zou ik opvolgen..stapel goedkope onderbroeken kopen en gewoon weg gooien.
    Daarnaast denk ik als het gebeurd is dat je gewoon (hoeft niet heel boos of streng te zijn) tegen je kind kunt zeggen dat het niet de bedoeling is dat ze in dr broek poept, dat ze dat gewoon op de wc hoort te doen. Verder geen boe of bah van maken maar met niks zeggen keur je het als het waren goed (is mijn mening).

Wens je sterkte met het geduld op brengen maar probeer een manier te zoeken waarop je belonen kan (en denk out of the box)...uiteindelijk gaat ze het een keer leren.;)

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn zoontje is ook helemaal plaszindelijk, maar poepen doet hij op het KDV in zijn luierbroekje, of 's morgens vroeg in zijn luier, of het gaat heel soms fout in de onderbroek. Hij poept dus niet zo vaak. Ook toen hij nog niet zindelijk was, poepte hij altijd op het KDV. Zelfs in de vakantie op zijn KDV-dagen. Hij zegt dat hij niet op de wc kan poepen. Hij denkt gewoon dat hij dat niet kan.
    Ik heb een scriptie over dit onderwerp gevonden op internet. Ik ka het nu even niet vinden, maar zal straks proberen een link te posten.

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
  9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Mijn docher heeft rond haar derde verjaardag wel een maand of drie een luierbroekje gebruikt voor het poepen. Ze gaf zelf altijd aan wanneer ze moest en kreeg dan een broekje aan. Daarna broekje weg en klaar. Ze had nooit de ambitie om er ook in te plassen.

Uiteindelijk gaf ze vanzelf aan dat ze het op de wc wilde proberen. Dat ging de eerste maanden overigens ook niet zonder slag of stoot ;) (heel wat onderbroeken zijn in de prullenbak beland zullen we maar zeggen).

Ik zou dus gewoon nog even dat broekje aanbieden. Kennelijk is poepen op de wc enger dan plassen op de wc. Je hoort dit soort verhalen over poepzindelijkheid namelijk erg vaak. Uiteindelijk komt het vrijwel altijd goed.

Overigens hebben wij toen het op de wc poepen nog redelijk moeilijk ging het boekje van Joep gebuikt (https://issuu.com/amcamsterdam/docs/joep_moet_poepen). Dochter vond het leuk en het hielp!

10. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

Nov 12, 2012
    778
    68
    28
    Vandaag mijn dochter weer een luierbroekje aangedaan. Ze heeft er twee keer in gepoept, maar het plassen ging volgens kdv netjes op de wc. Dat gaf ze gewoon aan.
    Poepen geeft ze ook nog niet aan, dus het luier broekje doen we maar de hele dag aan.

Gaat met luierbroekje dus eigenlijk best goed. Dus we laten het maar even zo. Geeft ook weer een stukje rust en ze gaat het vanzelf wel op de wc doen denk ik zo ☺

11. Kimmy

Kimmy Actief lid

Jun 25, 2010
    315
    0
    0
    Heel herkenbaar! Hier al ruim 9 maanden plaszindelijk maar poepen wil nog steeds niet. Eerst bijna altijd in onderbroek en sinds een half jaar af en toe op de wc maar nog heel vaak mis. Ze is inmiddels bijna 3,5 en ik zit echt met m'n handen in het haar. Soms geeft ze het aan en soms zie ik het op tijd. Dan gaat het een week of 2 goed en daarna weer drama. Ik kom er ook niet precies achter waarom het is. Ze heeft het zelf wel door want als ze het in de broek doet, zondert ze zich meestal af en zegt ze dat ik weg moet. Heb alles geprobeerd belonen, toespreken en helpen met opruimen.

We lopen nu sinds een dikke maand bij een bekkembodemfysio. Helaas nog geen effect. Ze adviseerde ons vaste toiletmomenten in te lassen na het eten. Zettten we haar op wc even met iPad. We merken echter geen verschil. Kan het nu wel wat beter loslaten. Negeer de vieze broeken negeer ik en probeer het enkel positief t benaderen. Hopelijk gaat de knop snel om. Ook omdat de schooltijd eraan komt..

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Afgelopen donderdag zat mijn zoontje in bad en hij zei opeens: "ik moet poepen". Dus ik zei: "oh, dan kun je even op het potje gaan" (wij hebben geen wc in de badkamer maar apart dus dat was niet handig, het potje stond er nog wel). Ik haalde hem uit bad en zette hem op het potje. De poep kwam en hij zei de laatste zin van het boekje: "Joep moet poepen", namelijk: "Joep is klaar. Trots als een pauw".

Ik dacht nog: niet te veel van verwachten, hij zat in bad en zat snel op het potje, maar toen wilde hij zaterdag weer op het potje. En het lukte! Diezelfde dag heeft hij ook nog twee keer op de wc gepoept, waarvan zelfs de eerste keer in een restaurant. Dus het kan zomaar ineens doordringen.

13. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

Nov 12, 2012
    778
    68
    28
    Ik hoop maar dat het snel komt. We hebben de afgelopen dagen een luierbroekje aangedaan, en dat ging best goed. Als dat ze in ieder geval gewoon op de wc plaste.. Maar de laatste dagen werd ze daar ook wat makkelijker in en plaste ze dus ook soms in haar luierbroekje.
    Dat was niet echt de bedoeling, dus gisteren luierbroekje maar weer uitgelaten..
    Maar het poepen in de broek is nog steeds niet over helaas...

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn ervaring met een luierbroekje is inderdaad ook dat er toch in geplast wordt.

Mijn zoontje vroeg regelmatig: "heb ik een onderbroek?" En als je dan ja zei, dan moest je snel met hem naar de wc om te plassen.

Hij heeft vanmorgen en gisteren weer gepoept op de wc resp. het potje. En het is zo fijn!! Hij heeft in 5 dagen 6x gepoept. Terwijl het normaal ongeveer 3x per week was (op het KDV of 's morgens vroeg).

15. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

Nov 12, 2012
    778
    68
    28
    Ja, dat luierbroekje laten we maar uit. Op kdv heb ik afgesproken dat ze het luierbroekje uitlaten zodra ze 1 keer heeft gepoept. Meestal poept ze 1x per dag, heel soms 2x.
    Maar ik zit wel een beetje met m\'n handen in het haar en heb soms doemscenario's dat ze met naar school gaan nog steeds niet poepzindelijk is..

Wat betreft zindelijk worden gaat het hier thuis niet van een leien dakje. Je hoort zo vaak dat de meeste kindjes van de ene op de andere dag zindelijk zijn.
    Oudste is nu 5,5 en heeft heel lang problemen gehad met plassen. Blijkt wel beetje medisch te zijn. En nu eindelijk met medicatie en plashorloge gaat dat goed. Voorheen echt heel veel plasbroeken op een dag gehad.
    En nu gaan we vrolijk verder met de poepbroeken....

16. Selintje

Selintje Lid

Oct 13, 2016
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter heeft ook een tijd gehad dat ze wel plas-zindelijk was, maar nog niet poep-zindelijk. Ze was nog jong. Ze kon niet goed aangeven waarom het niet lukte, maar het leek alsof ze het eng vond om op de wc te poepen. We hebben haar daarom overdag geen luier omgedaan, maar als ze moest poepen lieten we haar kiezen: in een luier poepen, op het potje of op de wc. De eerste tijd koos ze voor de luier. Later legden we een luier in het potje, zo poepte ze èn in de luier, èn op het potje. Steeds vaker konden we de luier weglaten en inmiddels poept ze gewoon op de wc.

Het hielp om mijn dochter de controle terug te geven. Zíj bepaalde waar ze poepte

Share This Page