Kleuter praat met accent

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Citygirl, 21 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Citygirl

    Citygirl Actief lid

    7 jul 2015
    112
    17
    18
    Fulltime kantoorbaan
    Ah sorry voor de verwarrende topic titel.
    Kleuter praat met ander accent inderdaad.

    Waarom willen we dat veranderen? Muah ik vind dat ze ermee buiten de boot valt in haar omgeving. Het is ook niet mooi abn vind ik. Net zo'n G als Georgina Verbaan.

    Maak me er ook niet superdruk om, ben we benieuwd hoe dit is ontstaan. Youtube zou kunnen inderdaad.
     
  2. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Ik zou me er niet druk over maken. Krijg je van de omgeving negatief commentaar erop?
    Als ze straks op haar 18e zou verhuizen naar Amsterdam, valt ze toch ook uit de boot met haar (brabants) accent?
     
  3. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik kom uit Brabant trouwens en bij mij in de klas waren heel veel kinderen zonder Brabants accent. Viel mij toen nooit op. Dit was wel West-Brabant, zijn de accenten al minder dan in Oost.
     
  4. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.527
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    Ik begrijp je wel een beetje hoor. Mijn jongste zoontje kan echt mega-bekakt praten. Met een grote hete aardappel in zn keel. En dan zegt hij iets wijsneuzigs op zo'n toontje en dan denk ik weleens "oef, ik hoop dat ze je hier later niet mee gaan pesten". Mijn brabantse schoonfamilie maakt er ook regelmatig opmerkingen over.

    Maar misschien wordt hij later wel notaris of politicus ofzo en dan komt het nog van pas :)
    Er is geen logopedie voor nodig in elk geval!
     
  5. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    813
    1.050
    93
    Vrouw
    Oh dit is wel "erg" ja :roflmao:
    Waait hopelijk ook wel weer over.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Ik woon juist in de Randstad, maar praat met een zachte g. Dat was 'hier' destijds echt heel raar. :roflmao: Ik heb er vreoger echt gigantisch veel opmerkingen over gekregen, achteraf soms zelfs op het genante af (de schooldirecteur die er een soort van 'bezwaar' tegen had oid, hij vond het in ieder geval niet normaal :rolleyes:). Maar: ik heb er niets aan overgehouden! Toen al niet, ik was er eigenlijk wel trots op. ;) :) Inmiddels lijkt het gewoon geaccepteerd te zijn, denk doordat de variateit van van alles steeds meer toeneemt en krijg ik nog maar een heel enkele keer de vraag waar ik vandaan kom. :D

    Maar de moraal van dit verhaal: lekker laten gaan! En vooral zelf niet teveel de aandacht op vestigen, denk ik.

    (Bij mij is de 'oorzaak' overigens heel duidelijk: mijn ouders komen uit Gelderland. :) Mijn dochters praten overigens ook met een zachte g, de oudste erger dan de jongste.)
     
  7. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Herkenning! Mijn zoontje praat met een harde G :roflmao:
    Altijd al gedaan, zolang als hij kan praten (dus al ruim 2,5 jaar) geen idee hoe het kan. Wij wonen ook in helemaal in het zuiden van het land en spreken bovendien eigenlijk alleen maar dialect waar dus sowieso geen harde G in voorkomt. Hij spreekt vrolijk dialect met een harde G (naast Nederlands).
     
  8. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    In centrum van Zuid-Limburg ;)... en mijn kinderen spreken erg Hollands, vooral mijn zoon kan erg met zijn R rollen.
    Grappige is soms dat ze wel eens Limburgse (dialect) woorden tussendoor gooien, maar dan vrij Hollands uitgesproken.

    (ik ben zelf overigens geen Limburger en spreek zonder duidelijk accent, afgezien van een zachte G, maar mijn man en dus schoonfamilie zijn op en top Limburgs en spreken dialect)
     
  9. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mijn bonusdochter spreekt dubbel'accent'.... wanneer ze fries spreekt heeft ze een harde G en een R "voor in de mond". Spreekt ze Nederlands.... dan spreekt ze met zachte G en een "bekakte" R. Nu ze in Limburg wonen "zingt" ze veel meer :thumup::oops:

    Ach en ik.... ik heb al zoveel "herkomsten" voorbij horen komen, waar ik dan wel niet allemaal vandaan zou komen..... Utrèg (Utrecht), Dalluf (Delft), Nimweeggen (Nijmegen), Arn'em (Arnhem)
    Heb zelfs wel eens de opmerking gekregen "hè, praat jij OOK fries??????" toen ze hoorden dat ik met mijn partner in gesprek was. "Uhm jaahhhaaa....., hoezo??" Nou ja, je spreekt zo mooi Nederlands, helemaal geen Fries accent zoals hij (wijst op partner)

    Naja ik ben zo fries als het maar kan zijn :D
     
  10. AnnemiekHorst

    22 nov 2017
    12
    4
    3
    Vrouw
    Grappig! Als echte Brabander herken ik het probleem. Je wordt toch op een bepaalde manier aangekeken als je zo praat. Ik zou me er echter niet te druk om maken. Je gaat (meestal) zo praten als je omgeving. Ik denk dat het vanzelf wel goedkomt.
     
  11. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn peuter zegt sinds een tijdje overal "Man" voor. Heel apart.

    "Man, de bloemen vind ik mooi." En nee, het is echt geen ma of mam, maar een soort straattaal begin van de zin.

    Waar die vandaan is gekomen? Echt geen idee maar we besteden er expres geen aandacht aan ;)

    Hier geen Brabants accent. We verbeteren hem wel als hij dialect overneemt en daardoor foutief Nederlands spreekt. Zoals hun in plaats van zij. Of langs in plaats van naast. Al is dat lastig omdat de rest van de omgeving het ook vaak fout zeggen als onderdeel van het dialect.
     
  12. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.047
    2.429
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Kan er ook invloed van tv zijn?
    In tekenfilms enzo wordt doorgaans met een harde G gesproken.
     
  13. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Hahaha, bedankt:roflmao:
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  14. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Hier ook een rollende R bij de kids. Die hebben ze niet van mij. Ik spreek zelf het drentse dialect, man alleen AN met een groningse tongval af en toe. Wonen in provincie Groningen.
    Tegen de kinderen spreken we alleen AN. Nou ja, ik doe mijn best! Dochter zegt de laatste tijd steeds vaker dat ze al iets 'probeert' heeft ipv geprobeerd. :|
     
  15. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Hier een brouwende R (achter in de keel). Dat is echt van school, in de Brusselse rand. Mijn oudste van 5 praat soms ook een beetje straattaal: ahjoo, of zoiets.

    Mijn man spreekt Vlaams en ik Hollands.
     
  16. Koningsgezin

    Koningsgezin Fanatiek lid

    24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    En het probleem is?
     
  17. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Mijn schoonzus heeft veel opgepast de eerste 2jr en die woont in West Brabant met hier en daar randstadaccent ertussen. In het begin sprak onze zoon ook meer zoals zij spreekt dan dat hij ons accent (Zuidoost Brabant) overnam. Nu valt me niet echt een accent op. Als hij bij mijn moeder is geweest dan praat hij wel meer echt dialect, maar na een paar uur is dat over.

    Waar ik wel een keer tegenaan liep was dat mijn zoon steeds een bepaalde klank-combinatie bleef herhalen waar ik geen chocola van kon maken. En hij bleef maar volhouden dat het echt een woord was. Wat bleek?
    Hij heeft een paar psz-genootjes uit Eritrea en wat ik voor keelklanken aanzag was gewoon de taal van die kindjes die mijn zoon over had genomen. Oepsssss
     
  18. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Wij wonen in het noorden en de oudste praat met een rollende R. Denk dat hij dat van mij heeft :)

    Lekker boeiend hoe je kind praat, als het maar verstaanbaar is.
     

Deel Deze Pagina