@citta: ik vIND juist 1 keer wel voldoende. Maar van huis uit vierden wij dan ook nooit kerst als met de kerstman. Wellicht dat als ik dat wel altijd had gedaan dan ik het nu ook wel zou doen Maar het voelt niet heel hypocriet wat dat betreft.. 1x alle stress en spanning vind ik wel voldoende maar heel eerlijk is dat geen reden om het wel of niet te doen. Die ligt puur in het feit dat ik het nooit anders gedaan heb en manlief ook niet Gister met dochterlief kadootje voor oma/opa gekocht en ik weet vrij zeker dat daar voor Anne ook wel iets onder de boom ligt. Maar geen hele berg kadootjes dus.. Gewoon eentje "voor het leuk en omdat het kan". Dat is dan meer onze manier
ik zeg niks... maar ze gaat mee om kados te kopen voor anderen en ze ziet me de kados inpakken en onder de boom leggen. Als ze het nu nog niet begrijpt...
Eerlijk gezegd vind ik t juist 'raar' om t allebei te doen, sint en kerstman. Ik bedoel..het is toch dezelfde persoon? Zoals veel anderen vertel ik ook dat Sint in NL komt en Santa in Amerika enzo. En dat is eigenlijk toch gewoon waar? Sinterklaas = Sint Nikolaas Kerstman=Santa Claus= Sint Nikolaas Ze zijn eigenlijk allebei de zelfde figuur, alleen met een andere traditie. Dus voor mijn gevoel kúnnen ze niet allebei bestaan en zo zal ik t ook aan mn kind uitleggen.
Voor mij is het heel simpel: de kerstman bestaat niet en zal in de ogen van Sam ook niet gaan bestaan. Kerst is het feest van Christus en niet het feest van de kerstman. Misschien is dat ook makkelijker als je Kerst als gelovige beleeft. Kerst gaat niet om de boom, de kadootjes en de kerstman, maar om het verhaal dat zich daar in die kerststal afspeelt. Als je daar nu niets mee hebt, kan ik me voorstellen dat de kerstman wel in beeld komt. Maar ook in dat geval zou ik het denk ik meteen duidelijk maken dat pappa en mamma kadootjes kopen. Misschien kan je uitleggen dat het een feest is van met elkaar delen en dus ook samen met je kindje een klein kadootje kopen voor pappa, voor mamma, voor opa's en oma's. Zodat je kindje het gevoel krijgt dat het echt een 'deelfeest' is en niet alleen (zoals bij Sinterklaas) een 'krijgfeest'. Maar goed... het is eerste kerstdag, dus daar heb je nu niet zo veel meer aan . Fijne feestdagen allemaal!
Kerstman voor duitse/amerikaanse kindjes en sinterklaas voor nederlandse. Sorry maar móet hier hartelijk om lachen. Waarom alles hier in nl ook versierd en die poets pats eromheen. Als jullie écht! Sinterklaas willen vieren dan terug naar het origine net als kerst. Of beiden of niets in mijn ogen maar het is altijd al zo geweest 'wat de mens het best uitkomt.......'
sinds wanneer vieren we in nederland dat de kerstman kadootjes legt onder de boom? dat hebben wij echt nooit gedaan. mama en papa legde kadootjes onder de boom en eventueel opa en oma ook en die mochten we dan sochtends geloof ik open maken, of savonds ik herinner met dat niet zo goed.
Hier dus zo met sinterklaas én kerstman. maar goed, ieder mag doen waar die zin in heeft maar ik wilde even een punt maken met mijn reacties nav een topic rond sinttijd.
ik kan me er ook echt niks bij voorstellen dat kinderen in nederland in de kerstman geloven... ik heb nooit geloofd in de kerstman en ik ken ook werkelijkwaar niemand die een kind heeft die dat wel gelooft. Ik snap wel waarom mensen zeggen waarom bij sinterklaas wel en kerstman niet maar de kerstman speelt hier helemaal geen rol bij ons kerstfeest. Ja er staan soms poppen van kerstmannen langs de weg maar verder weet ik het hele verhaal er niet eens van (was het niet iets met elfjes en de noordpool ofzo)
Bedoel je nu, dus met jouw kind(eren)? Of deed jij als kind ook al aan de kerstman? Zoals bericht boven mij, ik heb nog nooit iets meegekregen over 'geloven in de kerstman', niet in mijn eigen kindertijd maar ook nu niet. Dit forum is de eerste (en enige) plek waar ik mensen hoor over 'geloven in de kerstman'. Daarbuiten weet ik niet beter dan dat de kerstman een soort mascotte is en meer niet...
Ook hier cadeautjes onder de boom..Gewoon wat leuks, omdat het kan. Maar wel met de insteek dat kerst is voor familie en mensen waar je van houdt. Daarom kopen we een cadeautje voor elkaar die we onder de boom leggen. Omdat we blij zijn dat we samen zijn. De cadeautjes zijn dus eigelijk een kleine blijk van waardering. De kleine man word er net zo dol van als de cadeautjes met sinterklaas maar we proberen hem wel onze ideeen over mee te geven. Volgend jaar gaat hij naar een christelijke basisschool waar hij alles zal leren over de echte betekenis van kerst. Niks kerstman...
Mijn zoontje van 2, bijna 3, gelooft volgens mij maar beperkt in sinterklaas... :S "Nee dit cadeautje is van oma, niet van sinterklaas... en jij hebt ook mooie cadeaus gekocht!!" Uhhh... :S Maar vanochtend was hij er wel van overtuigd dat de cadeautjes gebracht waren door de kerstman! Terwijl dat helemaal niet mijn bedoeling was. Hij kijkt wel regelmatig dora, diego en phineas&ferbs.. en daar komt echt de kerstman natuurlijk juist in voor. Ik laat het voorlopig maar voor wat het is.. Dan maar geloven in beide.
Volgens mij viert ze Sinterklaas niet ivm de 'leugen'. Dacht ik hoor. Maar dat zou de verbitterde reactie wel verklaren Maar goed, hier wel wat cadeaus onder de boom. Ondanks dat de oudste ziet dat ik ze inpak, gelooft hij in de Kerstman. Ach ja. Maar hij weet ook dat het gevierd wordt omdat babt Jezus geboren is. Dat leert ie dan weer op school. Gewoon lekker luchtig en vrolijk houden, want uiteindelijk is het een feestdag.
Hier is Sinterklaas dus net bijzaak... kleinigheidjes... kerstmis is het feest van de hele familie bij elkaar en kerstkadoos. Dus tja ik ben dan blijkbaar een van de weinigen die wel in de kerstman "geloofde", want bij ons thuis hoorden we boven altijd kabaal (arreslee die op dak landt) en tegen de tijd dat we weer beneden kwamen omdat we boven niets zagen (hij was natuurlijk alweer weg) lag de tafel/kerstboom vol met kadootjes... Kado's worden hier dus ook pas op de dag dat we het met de familie vieren, onder de boom "getoverd"..... Dus hier heb ik liever de magie van de kerstman die misschien wel eens kadootjes zou kunnen brengen omdat kids lief zijn geweest dan de "magie" van Sinterklaas. In Duitsland bij schoonfamilie is het trouwens "das Christkind" dat de kadootjes brengt en ook niet de familie!!!!!! Sinterklaas kennen ze daar idd niet (doen ze aan mee omdat wij op 5 dec iets in schoen doen).....
Bij mijn dochter (5 jaar) op school heeft de juf over Sinterklaas verteld dat er 1 echte is en een heleboel hulpsinterklazen, want Sint kan nooit overal tegelijk zijn. En dat slikken de kleuters allemaal als zoete koek. Natuurlijk zijn er kids tussen die zo hun vraagtekens hebben over het hele Sinterklaasgebeuren, maar die laten dat niet blijken. Voor wat betreft de kerstman heeft de juf verteld dat hij niet bestaat. Want heb je ooit in het echt elanden zien vliegen in de lucht met een slee erachter? Ook dat vinden de kids heel logisch.
@dombo: maar diezelfde kids vinden het doodnormaal dat iemand door de schoorsteen komt (of je die nou hebt of niet) en dat er iemand op een paard over het dak loopt. Vinden ze ook logisch... Het is maar net waarmee ze geconfronteerd worden denk ik dan
Ja weet ik niet, zo ben ik gewoon opgegroeid. Met sinterklaas niet echt veel poespas. Wel zingen natuurlijjk en schoen zetten met wat letters, maar hij bracht alleen chocoladeletter/munten en een kleinigheidje. Hij bestond ook echt hoor.... Kerstmis was het magische gebeuren voor mij. Eerst met zijn allen naar de kerk en bij thuiskomst hoorde we gerommel boven en tegen de tijd dat we beneden kwamen, lag de boom vol met kadootjes... Echt zoals in Amerika zeg maar..... Ik weet gewoon niet beter en heb voor mijn minderen ook nu nog de magie van beiden en daljk vanaf groep 4 ofzo (als ze surprices gaan maken op school) vervalt dus de magie van Sinterklaas. Maar vertellen dat de kerstman niet bestaat, nee dat zal ik niet.... Daarvoor vind ik het zelf veel te wonderlijk...... Moeilijk omschrijven vindt ik, gewoon gevoel en waar je mee opgegroeid bent....
@luckey: het naar de kerk gaan heeft voor mij al zijn eigen charme inderdaad. Wij gingen dan meestal naar de "kindermis" met heel de familie. Daarna geen kadootjes maar allemaal naar oma en opa. Kerstbrood, choco en voor de groten natuurlijk een wijntje. Ging altijd graag en het hoorde er ook echt bij voor mij. Woon nu al jaren in een andere stad en sinds die tijd dus ook niet meer geweest. Want tja.. In je eentje is het toch heel anders Krijg een glimlach op mijn gezicht als ik er aan terug denk