Dreumes en kleuter ALTIJD ruzie

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door baby001, 30 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Hallo allemaal,

We hebben een dreumes van 15 maanden en een kleuter van 4. Ze zijn echt gek op elkaar maar kunnen ook zo ontzettend ruzie maken. En geloof me, dat gebeurd heel veel! Ze vliegen elkaar om alles in de haren. Hij pakt het van haar af, zij pakt het speelgoed van hem etc. Hij is in de leeftijd dat hij ook niet zomaar meer alles toelaat en hij mept gelijk van zich af, met speelgoed of niet. Zij begint gelijk tegen hem te schreeuwen waardoor hij haar dus weer pijn gaat doen. Maarja, hij snapt het nog niet als ik hem ergens op aan spreek. Hij snapt het hele 'ruziemaak-proces'nog niet. En zij snapt niet dat hij het niet snapt.

Haal ik ze uit elkaar dan zitten ze binnen een seconde weer bij elkaar.

Ik voel me een scheidsrechter. Niks lijkt te werken.

Wie heeft er tips?

2. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Het is een fase... Het gaat hier nu steeds beter (maar S is bijna 3,5), soms spelen ze zomaar een paar uur zonder ruzie, soms is alles reden voor geschreeuw, slaan en bijten... Ik probeer ze vaak op die moeilijke momenten af te leiden door met ze samen iets te gaan doen of door 1 van de 2 iets anders aan te bieden..

3. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Hier ook een beetje hetzelfde al beginnen we die fase langzamerhand uit te groeien (maar dan komt over een poosje vast dezelfde fase maar net iets anders weer terug). Ze zijn nu 6,5 en 3,5. Soms kunnen ze heel goed samen spelen en sommige dagen is het alleen maar herrie tussen die 2. Maar het stomme is dat ze dus wel altijd samen willen spelen, ze bedenken nooit wat voor zichzelf. Wat de ene doet, wil de ander ook. Altijd. Dus ja dan heb je ook weleens ruzie.

4. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier idem met mijn 5 en 3-jarige.

5. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Herkenbaar, mijn kinderen zijn nu 3 jr en 21 maanden, en ze hebben een periode gehad dat het echt alleen maar ruzie was met bijten en knijpen. Heel vervelend en vermoeiend. De peuter is een soort irritante 2e moeder en de dreumes pikt niet alles meer. Maar het gaat sinds een paar weken zo veel beter! Natuurlijk maken ze ruzie maar ze worden echt steeds meer maatjes, spelen veel samen en hebben heel veel lol samen.

6. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    HEEL herkenbaar! De oudste is 4,5 en de jongste is net 1. Ze mag nergens aanzitten van hem en zodra hij in de buurt komt begint zij te gillen. En toch zoeken ze elkaar op (om ‘ruzie’ te maken, samen spelen doen ze niet)

Ik hou ze zoveel mogelijk uit elkaar. Als de jongste slaapt speelt de oudste op de vloer. Als ze wakker is zit ze in de box of kinderstoel met een speeltje. En de oudste zet ik vaak aan tafel met een spelletje of om te tekenen of kleien, zodat de jongste ongestoord op de grond kan spelen.

Vorig jaar was dit leeftijdsverschil ideaal. Inmiddels heb ik zo m’n bedenkingen en zal ik blij zijn als school weer begint!

7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Check... bijna 4 en net 5... en het gaat al 3 jaar zo, vooral als ze moe of hongerig zijn en natuurlijk in de auto/bakfiets waar ik met gebonden handen zit. Ik kan zo bij de politie onderhand. Maarrrrr het gaat wel steeds beter. Ze kunnen sinds een half jaartje ook echt samen spelen, spelletjes doen, delen... het moet blijkbaar groeien.

8. Kieki

Kieki Actief lid

20 nov 2011
    128
    29
    28
    Vrouw
    NULL
    Hier lukt uit elkaar houden echt niet. De jongste wil alles doen wat zijn grote broer doet. Dus als grote broer aan de tafel zit dan wil hij ook. Hij doet hem ook altijd na. Hij vindt zijn grote broer helemaal geweldig, maar snapt vaak niet wat grote broer precies wil en geeft nu ook steeds vaker speelgoed niet meer uit handen wat hij eerder wel deed. Lastige fase wel.
    Mijn vierjarige heeft het ook moeilijk op het moment. Erg druk en luisteren ho maar. Of dat nog de drukke decembermaand is?

9. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Hier spelen ze ook veel samen, meestal gezellig, maar ook met regelmaat ruzie. Hier willen ze ook veel samen doen, maar als ze ruzie hebben gehad dan waarschuw ik dat als er nog een keer ruzie is ik ze gaan scheiden en dat ze iets apart moeten doen. (Eentje dan bijvoorbeeld in de woonkamer en ander in de eetkamer af boven of iets dergelijks)
    Verder is je jongste natuurlijk nog erg klein en zal hij moeten leren hoe hij leuk moet samen spelen. Dat is vooral veel investeren in uitleggen welk gedrag wel en niet leuk is.

10. Biggetje100

Biggetje100 Niet meer actief

Heel herkenbaar. Maar, het gaat wel steeds beter. Gelukkig zijn mijn kinderen fan van knutselen en kleuren, en dat kunnen ze beter met zijn allen doen dan samen met de trein spelen. Soms leg ik ook wel eens kleden op de grond. En dan op ieder kleed een bak speelgoed. En dan adhv de timetimer rouleren. Maar met zijn allen met een bak speelgoed is echt vragen om problemen, ze kunnen het gewoon niet.

Deel Deze Pagina