Wij moeten onze dochter over een paar maanden voor de basisschool inschrijven. Ze wordt in mei 2012 vier jaar en zal dus dan ook beginnen op de kleuterschool. (kindjes die na mei jarig zijn beginnen na de schoolvakantie). Dit betekent dus dat zij als 1 van de laatste kindjes instroomt in de klas en dus in een grote groep terecht komt. Dit lijkt me voor haar best heftig. Aan de andere kant, als ik nu haar ontwikkeling zie, zal ze er tegen die tijd zeker aan toe zijn. Wat is jullie ervaring hiermee en is t bv ook een mogelijkheid haar pas in sept in te laten stromen of is dat niet verstandig?
HMm ikzelf ben jarig in juli... NOG later dus En heb dat nooit echt als een probleem ervaren eerlijk gezegd. Vond het altijd wel leuk om de jongste te zijn. weet ook niet hoe dat zit met later instromen eigenlijk dat kun je denk ik beter op de school zelf vragen.. die hebben daar meer ervaring mee.
Aangezien ze nog niet leerplichtig is in mei kun je er voor kiezen om haar pas in september te laten starten. Maar aan de andere kant zal ze rond haar verjardag iedereen over school horen praten en heeft ze er zelf misschien wel heel veel zin in. Zit ze op de psz of kdv? Want daar moet ze gewoon vanaf als ze 4 is en dan zou ze ineens hele dagen thuis zijn. Of ze het trekt in een grote klas met kinderen die al ruim 6 zijn ligt aan je dochter, niet te zeggen dus. En wie weet zijn er wel meer mei-jarige die ook instromen (waarschijnlijk wel hoor!) en een april kindje is ook nog maar net op school.
Eeeeh ze stromen in in een kleuterklas vol met andere 4 jarige en misschien zo af en toe een 5 jarige. De 6 jarigen zitten als het goed is al in groep 3 Kylian en Kinley zijn beiden in augustus jarig en stromen dus in na de vakantie. Bij Kylian op school is het zo geregeld dat tot januari de kinderen bij hem in de klas intromen en daarna gaat de klas op slot. De rest stroomt dan in in een andere combi groep (0/1)
Nou zitten nog zat kinderen met 6 in groep 2 hoor.Hier hebben alleen het geluk dat de meiden 6 sep 2011 4 worden en op 22 aug 2011 naar groep 1 gaan.Dus zij zullen waarschijnlijk de jongste zijn. Als ze in mei jarig zouden zijn,dan zou ik ze meteen laten starten.Ons buurjongentje word ook in mei 4 en gaat dan ook gewoon naar school.Hij zal beginnen in groep "0" en dan vanaf 22 aug gaat hij verder in groep 1.
Ik denk dat je ze beter gelijk mee kan laten stromen zijn dan de eerste dag veel nieuwe kindjes ( van de maand mei, juni en juli en augustus). Hier ging het als het volgt mijn dochter werd toen ik april 4 en is toen nog 6 weken naar school geweest in groep 1. Na de vakantie is zei samen met nog 6 kinderen van april bij alle nieuwe instromers in een klas gestopt, waren er toen 15 is dat weer een groep 1 geworden dus een hele jonge klas. De andere groep 1 waren gewoon oudere kinderen. Maar hier ook een grote school vandaar twee groepen. Voor jezelf ik het een grote stap maar de meeste kinderen pakken het meestal al gauw op!!
Je kunt volgend jaar altijd bekijken of ze er aantoe is of niet. Onze oudste is gelijk met z'n vierde naar school gegaan, die was er zo aan toe! Maar de tweede (geboren in nov) hebben we in januari pas naar school gedaan, en toen ook nog maar halve dagen, omdat hij het thuis nog zo lekker vond. Misschien is het nog maar het beste dat je haar wel opgeeft voor mei. En als blijkt dat ze hoognodig aan school toe is, dan laat je haar gaan. Maar als blijkt dat ze nog lekker thuis speelt, dan hou je haar nog een paar maandjes thuis en bel je de school gewoon op dat ze pas na de zomervakantie komt. Easy, lijkt me.
Sam is ook in mei jarig, en haar heb ik na de vakantie laten instromen. Vond de school ook beter trouwens. Bij het kdv konden we verlenging aanvragen, en dat hebben we dus gedaan. Geen probleem dus.
Ze hebben niet overal instroomgroepen en als ze in en gewone groep 1-2 instromen in mei zijn daar dus echt wel een hoop 6 jarigen!! Die 6-jarigen starten wel na de zomervakantie in groep 3, maar zitten in mei dus wel in groep 2 . Als ze na de zomervakantie begint heb je wel gelijk.
Ik zou haar gewoon laten beginnen hoor. Vanaf mei tot de zomervakantie is wel nog 2 maanden vind ik best lang. Maar het is absoluut niet verplicht je mag je kind zelfs tot zijn vijfde thuishouden (al zou ik dat neit aanraden )
Ik zie het probleem niet zo. Bij een peuterspeelzaal stromen ze toch ook in als ze 2 jaar worden, wat dus niet persee in het begin van het schooljaar is. Kinderen passen zich snel aan.
Kijk dat weet ik dus niet omdat mijn kinderen meteen na de zomervakantie beginnen en ze bij ons op school dus groep 0/1 ,1 en 2 hebben daardoor komen die kleintjes dus niet bij 6 jarigen in de groep te zitten.
denk dat het voornaamste "probleem" is dat ze zich sneller optrekken aan de oudere kleuters. Lijkt mij dus niet echt een probleem. Maarja.. zoals ik al zei.. ik vond het zelf nooit zo'n probleem. en ik zie ook wel dat Anne straks ECHT toe is aan school.. ze gedraagt zich nu al regelmatig als een halve kleuter.. Al denk ik dat ze het kdv wel heel erg zal gaan missen uiteindelijk.. maar dat ligt niet zo aan de leeftijd maar meer aan hoe ze daar omgaan met de kinderen
Esmee word in november 4 en die gaat in november ook naar school toe. op de school waar ze ingeschreven staat zijn de kleuterklassen gemengt, dus 4 en 5 jarige bij elkaar zodat de jongste kleuters kunnen leren van de oudste kleuters en zodat ze elkaar kunnen helpen indien nodig.