Kleuter wilt geen kaka doen op het potje/wc...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door JessicaH, 28 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JessicaH

    JessicaH Lid

    29 jan 2019
    5
    7
    3
    Vrouw
    Winkelbediende
    Genk
    Mijn dochter van 3 jaar weigert stellig om kaka te doen op het potje/wc. Pipi doen is geen probleem, dat geeft ze zelf aan en het loopt nog zelden fout, zelfs op school of in de opvang. Maar kaka doen is dus wel een probleem.

    Het stoort haar ook niet altijd als ze in haar broek gedaan heeft, met blaasontstekingen als gevolg natuurlijk. We hadden al een apart beloningssysteem gemaakt voor kaka (glitterstickers ipv gewone op een ander kleur papier) en als ze kaka in haar broek doet, doe ik dit ook in het potje om te laten zien dat het daarin moet. Ze heeft al een aantal keren toevallig kaka erop gedaan, na het pipi doen of tijdens, dus ze kan het wel. En we reageren ook altijd heel blij als ze het doet. We hebben al boekjes in huis gehaald waarin ze ziet dat kaka op het potje moet, maar toch dringt het blijkbaar niet door.

    Ze weet het goed genoeg, en toch weigert ze. Klinkt dit voor iemand bekend en hoe is dit opgelost geraakt?
     
  2. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Dat is wel bij meer kinderen een probleem, dat vinden ze toch eng dan of zo.
    Wat meestal goed werkt is laten vragen om een luier als ze moet, en die dan daarna meteen weer uit natuurlijk. Dan loop je in ieder geval niet het risico op verstopping.
    Als dat goed gaat kun je haar met luier aan bij het toilet laten staan, dan met luier erop laten zitten, net zolang tot ze het toilet of potje durft.
     
  3. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Poepen is iets wat veel kinderen eng vinden.
    Mijn oudste heeft een lange periode nog om de luier gevraagd als hij drang had om te poepen of poepte in zijn onderbroek.
    Op een gegeven moment was ik er wel een beetje klaar mee en toen heb ik hem laten helpen met schoonmaken, zelf kleding uit trekken etc. Dat vond hij zo vies.

    De jongste plast ook gewoon op het potje, WC vindt hij nog wat te eng, maar poepen doet hij ook niet. We blijven het gewoon proberen, komt vanzelf.
     

Deel Deze Pagina