Kleuter zegt: "ik wil/ga dood"

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by kimsch, May 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

oo lijkt me erg moeilijk hoor. vooral achterhalen waarom hij dat zegt lijkt mij erg lastig. ik heb helaas geen tips voor je.. (mevr die aan het studeren is voor kinderpsychologe *schaam* ben net begonnen)
    het boekje dat je aan hebt voorgelezen was iig wel een goede stap geweest. maar probeer een beetje bij te houden op welke momenten hij het zegt, net zoals anderen hier zeggen dat hun kind iets zei als hij of zei op dat moment geen zin had om iets te doen. dat heeft mijn zoontje ook wel als hij naar bed moet is hij soms plotseling ziek...
    hij zegt ook vaak "ik wordt er moe van" maar dat is altijd als hij zijn jas en schoentjes uit moet trekken of in bad moet

2. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Volgens de hulp die ik jaren geleden heb gehad weet een kind onder de 8e jaar niet precvies wat de dood betekent, wat het is en inhoud.

Ik zou er niet te serieus op in gaan, ik weet niet of er op school oid iets verteld is er over?
    Ik zou er niet al teveel aandacht aan besteden, uiteindelijk kunnen kinderen het ook als machtsmiddel gaan gebruiken.

Kunnen zulke jonge kinderen al depressief worden? Ik dacht altijd dat dat vanaf een jaar of 10/11 zo was?

3. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Ons zoontje heeft het ook weleens gezegd. Ik heb hem toen uitgelegd dat ik daar niet van gediend was omdat ik hem dan vreselijk zou missen en de keren dat hij er weer over begon meteen zonder waarschuwing op de trap gezet. Toen was het meteen over. Ik heb expres niet eerst gewaarschuuwd omdat ik echt wilde dat hij wist dat het menens was.

4. kimsch

kimsch Bekend lid

Feb 13, 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Hoi hoi,

Vandaag heb ik hem niet meer over de dood gehoord dus begin ik er ook niet over. Koen is vandaag wel heel goed in zijn hum. Al een paar keer geknuffeld door hem en zijn zus moest er ook aan geloven (ze vond het niet zo geslaagd).

We hebben wel met ze 3tjes cakejes gebakken (zijn favoriete bezigheid) dus misschien komt het daardoor..

Over het algemeen is Koen altijd wel vrolijk hoor dus ik denk niet dat hij depressief is. Dan zou hij toch altijd somber moeten zijn??

Ik ben in ieder geval gerustgesteld dat er meerdere kinderen rond deze leeftijd ermee bezig zijn.

We zien vanavond of Koen het boekje interessant vindt, want hij mag 's avonds altijd 1 of 2 boekjes zelf uitkiezen.

En het zinnetje "daar word ik zo moe van" wordt hier ook heel vaak gebruikt en vooral bij dingen die hij niet wil doen ;)

Groetjes,

Kim

Share This Page