kleutercito's

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by belize, Apr 26, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb ook gekeken, bizar zeg maar ik sta er wel ambivalent tegenover. Mijn oudste gaat hier in Duitsland nu naar Kindergarten en dat is voor het grootste gedeelte gebaseerd op de filosofie van het spelen. Dat is niet verkeerd maar intelligente kinderen komen wel ernstig te kort naar mijn mening. Nu heb ik van een vriendin de Nederlandse cito toets gekregen
    en daar oefenen we mee.

Binnenkort stappen we vanwege een verhuizing over naar internationaal onderwijs dat gebaseerd is op het Amerikaanse systeem (3 jaar Kindergarten daarna first grade) en alleen in Kindergarten 3 wordt een taaltoets in het Engels afgelegd). Vanaf de eerste klas wordt er dan getoetst en krijgen de kinderen huiswerk mee.

Maar een interessante uitzending was het.

2. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    chebu: ik begrijp wel,denk ik, hoe je je voelt: het is natuurlijk geen onpartijdige filmpje. bijvoorbeeld dat de hoogleraar zegt dat 'formeel leren' tot 6-7 jaar oud niet moet gebeuren. tja dat is dus niet echt de waarheid. het is verschillend per kind om te beginnen. en zijn er nieuw onderzoek uitslagen waarin men wel weer ziet dat vroeg tijdig cognitief stimuleren van kinderen met zaken uit 'het formeel leren' hen wel intelligenter maakt...
    dat is weer een ander onderwerp natuurlijk. want deze gaat niet om 'het leren' maar om 'toetsen'. omdat in het filmpje niet echt een onderscheid gemaakt wordt tussen 'leren' en 'toetsen' dan is het een beetje waag wanneer je een partij moet kiezen in de disscussie.

3. kvinna

kvinna Niet meer actief

Nou ja, ik vind het een beetje flauw dat je zelf wel specificeert dat je zoon minimaal twee standaarddeviaties boven het gemiddelde zit en niet eronder, mochten we dat zijn gaan denken door de term 'speciaal onderwijs' en dan Bri op haar kop geeft omdat ze zegt dat haar zoontje de toets van groep twee heeft gemaakt.

4. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    wat een onzin zeg.
    1) 75% van HB kids (met 2 S.D.) kunnen zonder speciaal onderwijs. je hebt tegenwoordig ook plusklassen etc.
    2) sommige mensen hier hebben een voorbeeld gegeven van zo een toetst, om te zggen dat de vragen wel mee vallen. toen al gaf ik mijn zoontje als voorbeeld. een kind dat wel in staat is om de vragen correct te kunnen beantwoorden,kan nog steeds last hebben van zo een cito kleutertoets.
    3) wel best een grote term voor zo een forum die je gebruikt(standaarddeviatie). maar mijn zoontje is nog geen 3,5 jaar oud.
    4) ik heb bri echt niet op haar kop gegeven. ik merkte het op, omdat zij in haar bericht het over ouders had, die misschien met cito scores in hun handen met elkaar zouden concureren; of zoiets.
    5) als ik alleen zeg 'speciaal onderwijs' dan gaan de mensen vragen wat heeft je kind dan...daarom heb ik die info later met een 'wijziging' aan mijn bericht toegevoegd.

5. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    die zinnen dus. maar BRi heeft het later wel beter uitgelegd wat zij nou hiermee bedoelde.maar goed...
    ik weet wel wat vr n school haar zoon zit. zijn ontwikkeling wordt niet alleen maar goed gevolgd door d school maar het is een school die de ouders zeer uitgebereid toelicht over die ontwikkeling. ze krijgt grafieken te zien, uitleg en veel info. Dat vertelde ze ooit in de forum. ik kon haar reactie daarom niet zo goed plaatsen. maar nu is het duidelijker.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Juf gebruikt het hier echt als controle voor haarzelf. Als een kind anders scoort dan verwacht, dan kijkt ze eerst naar de toets en hoe het kind die maakt. Evt een 2e keer ook.
    Eigenlijk altijd was een kind dan afgeleid, of heeft het moeite met andere dingen dan de toets zelf.

Ik weet dat een kindje met een D score ook meegaat naar groep 3, omdat hij de stof waarschijnlijk eind van het jaar wel beheerst. En het anders wel in groep 3 leert(montessori, dus ieder eigen niveau werk).

Alleen een kind dat continu zo'n D score blijft volhouden in groep 3-4 wordt extra besproken om te kijken wat er kan zijn. Maar vaak heeft de juf dan al ingegrepen omdat ze het allang gesignaleerd hebben..

7. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Ik ben en blijf de moeder ;) En ik blijf van mening dat kleuters testen onnodig is. In vele gevallen (in mijn omgeving) is een cito toets in groep acht al niet veelzeggend, laat staan op zo'n jonge leeftijd.

Ik geloof er gewoon niet in, laat mn dochter gewoon zijn wie ze is en dat is niet met 1 of andere score te bepalen.

8. Zahra2

Zahra2 Actief lid

Oct 24, 2012
    438
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mee eens, werk zelf op een middelbare school en wij gebruiken het echt om ze te volgen, om naast alle andere toetsen (wat ook "maar" meet- /volginstrumenten" zijn, die ze krijgen een extra meetinstrument te hebben. Bij onze leerlingbesprekingen halen we het er alleen bij als een kind een grensgeval is en zelfs dan is het zeker niet doorslaggevend! Als eerste kijk je naar het kind, dan naar de gewone resultaten en dan dus pas, alleen indien twijfel geval, ook naar de citovolgtoetsen. Ook voor de aanname van onze brugklassers wordt er echt veel verder dan de citotoets gekeken!

Maar... dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle scholen dit ook zo doen want weet ook dat er wel degelijk scholen zijn die wel de uitslag van groep 8 citotoets als bepalend meetinstrument gebruiken...

Dus wel verstandig om dit evt. met de bs. te bespreken..

9. Zahra2

Zahra2 Actief lid

Oct 24, 2012
    438
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons op (de middelbare) school zijn er enkele kinderen waarvan de ouders dus niet willen dat zij meedoen aan de citotoetsen. Wel uiteraard contact over geweest, maar hun mening wordt wel gewoon gerespecteerd en die kinderen hebben dus niet meegedaan. En deze kinderen hadden volgens mij (99% zeker) ook geen cito op de bs gedaan hoor. Dus als jij het niet wilt als ouder dan kan je weigeren, zal waarschijnlijk niet "zo maar" kunnen, maar het kan dus wel..

10. Zahra2

Zahra2 Actief lid

Oct 24, 2012
    438
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat spannend dat jouw kindje naar Leonardo Onderwijs gaat! Lijkt me af en toe best lastig maar ook heel bijzonder om een hoogbegaafd kindje te hebben ;) ..

Over wel of niet alle leerlingen toetsen.. Alle toetsen(dus niet alleen cito ) zijn in principe bedoeld voor alle leerlingen, nogmaals als meetinstrument, volginstrument, hulpmiddel voor de docent om een goed totaalbeeld te krijgen over een leerling, natuurlijk zijn er weleens uitzonderingen, maar dit is gewoonweg heel lastig vanwege tijdgebrek en grote leerlingaantallen, men probeert in het onderwijs steeds meer te differentiƫren maar dat is dus in de praktijk behoorlijk moeilijk helaas.

11. Zahra2

Zahra2 Actief lid

Oct 24, 2012
    438
    0
    0
    NULL
    NULL
    +1.. er zijn (middelbare) scholen die hele goede slagingspercentages en doorstroomcijfers hebben, maar het jammere daaraan is dat er dus niet naar gekeken wordt naar wat voor leerlingen er op zitten.. zij nemen vaak de kinderen aan die gemakkelijk zullen doorstromen, maar als je dus een kind met "een gebruiksaanwijzing" hebt of net onder de grens valt dan mag je mooi naar een andere school zoeken.. Terwijl de scholen die die kinderen wel aannemen uiteindelijk hun stinkende best doen om de kinderen een mooi diploma of ander passend traject proberen mee te geven, maar dan kom je er dus in de "cijfers" belabberd uit terwijl ze eigenlijk veel meer passend onderwijs bieden..

12. Zahra2

Zahra2 Actief lid

Oct 24, 2012
    438
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oeps, vond 't een interessant onderwerp maar heb het misschien iets te veel naar mijn eigen werk getrokken :) .. maar goed, nu iets meer ontopic en over KLEUTERcito's gesproken...

mijn zoontje zit nu in gr 2 en de vraag is nu heel erg of het verstandig is om hem door te laten gaan of niet. Hij scoorde eerst laag voor de cito's, maar heeft inmiddels logopedie (vanwege hakken/plakken enz.) gedaan en nu scoort hij wel voldoende.. maar hij is nog best wel speels alleen vraag ik mij zeer af of dit bij hem ooit gaat veranderen ;).. ook de juf twijfelt, maar gaf de laatste keer wel aan dat hij dus, kijkend naar zijn scores wel door kan gaan naar gr 3... omdat ze het erg bij ons liet liggen heb ik nu gevraagd om een duidelijk advies vanuit school want wij twijfelen zelf dus ook (heel erg). Ben erg benieuwd wat ze na de vakantie gaat vertellen..

Ze is trouwens nog vrij jong dus kan me voorstellen dat zij zelf veel houvast heeft aan de citotoetsen, want ja je hebt een opleiding gedaan, maar het zijn allemaal verschillende kinderen, en ze heeft dus nog niet de jaren ervaring die in dit soort gevallen handig zouden zijn... ben blij dat wij op de middelbare school met een heel docententeam deze beslissingen moeten nemen..'

Hier toevallig iemand die hier nog een tip, ervaring over heeft? :)

13. Zahra2

Zahra2 Actief lid

Oct 24, 2012
    438
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nu stop ik hoor! :$ :)

14. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    wat denkt je kindje hierover?ik denk dat ook moet mee geteld worden.

15. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ik zou je eigen gevoel hierin volgen. Als je een kind hebt wat nog liever veel speelt en niet toe is om echt dingen te leren; lekker nog een kee rgroep 2. Als je het idee hebt dat hij toe is aan een volgende stap, of het bijvoorbeeld niet erg zou vinden om na een tijdje toch een stapje terug te doen als het niet zou lukken (sommige kinderen worden dan heel verdrietig, anderen kunnen daar beter mee omgaan); gewoon proberen :)

16. Zahra2

Zahra2 Actief lid

Oct 24, 2012
    438
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wel meerdere keren bij hem geprobeerd te achterhalen waar hij idd aan toe is, maar ook dat is erg wisselend(laatste tijd steeds meer gr 3).. nou ja, na het advies maar eens een knoop gaan doorhakken.

17. Zahra2

Zahra2 Actief lid

Oct 24, 2012
    438
    0
    0
    NULL
    NULL
    We gaan zeker ons gevoel volgen.. :)

Share This Page