Omdat we met de jongste redelijk bezig zijn (geweest) met voorkeurshoudingen etc. schoot deze vraag me laats ineens binnen? Mn oudste van 3,5 slaap áltijd met haar hoofdje naar dezelfde kant. Ze heeft zo'n asymmetrisch IKEA bed en vind het naar de andere kant niet lekker liggen . Ze wil sowieso nooit de kamer inkijken ivm met monsters e.d. en door het hekje aan één zijde van hetbed kan het bed niet omgedraaid worden. Ik kom 's avonds en 's nachts geregeld even bij haar binnen en dan ligt ze altijd met haar hoofdje naar de kant waar ze ook in slaap is gevallen. Als haar hoofdje dus nog zou kunnen vervormen zouden we hier echt iets aan moeten doen. Vooralsnog zie je er niets van, maar dat zegt natuurlijk niet alles. Weet iemand dit?
Nee volgens mij niet. Wij gingen naar de fysio met onze dochter toen ze baby was en zij vertelde dat als kindjes ongeveer 1 jaar zijn het hoofdje niet meer vervormd.
Volgens mij idd ook niet. Ze zei tegen mij dat t hoofdje tot een jaar te corrigeren was. Dus denk dat het daarna ook nieg zomaar meer vervormd. ik lig ook altijd hetzelfde
Heeft het vervormen in het eerste jaar/anderhalf jaar niet te maken met het nog open/niet vergroeid zijn van de schedelnaden ed? De fontanel groeit helemaal dicht rond de leeftijd van 12 tot 18 maanden. Daarna is er geen vervorming meer mogelijk, denk ik?
In het eerste levensjaar is het schedeltje nog zacht, daardoor vervormt het. Met 3,5 jaar zal ze geen afplatting meer krijgen. Beweegt ze haar hoofdje overdag wel goed? Of heb je iets gemerkt dat ze naar een kant niet goed kan draaien?
Onze dochter heeft een redressiehelm gehad. Ons is verteld dat de fontanellen rond de 15 maanden dicht zijn en dat de schedel dat ook dusdanig hard is dat een redressiehelm dan geen zin meer heeft. Schedel is dan al zo goed als uitgehard.
Oke, dat is fijn om te horen! Bedankt voor jullie reacties. Ze beweegt gewoon normaal hoor en heeft verder geen problemen of e.d. Het viel me alleen op dat ze wel heel erg systematisch naar een kant ligt en als ik dit aankaart zegt ze ook dat ze naar de andere kant niet lekker ligt. Maar als het geen kwaad kan dan laat ik het lekker zo en dan mag ze lekker op haar favoriete kant slapen.
Onze dochter heeft ook een redressiehelm gehad. De kinderarts heeft ons verteld dat het hoofdje in de vorm van de hersenen groeit, rond dus. Als volwassen heb je waarschijnlijk ook een voorkeurshouding om in slaap te vallen.