kleutergroepen met meer dan 25 kinderen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door zwangerevrouw, 14 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Ook is er veel van de leerkracht afhankelijk. Er zijn we die draaien een grote groep zonder problemen en er zijn er al hebben ze een maar 10 maken ze er een potje van zonder structuur.
    Ook niet allemaal zijn ze geschikt voor een combi klas dat vergt nu eenmaal veel flexibiliteit en improvisatie vermogen.
     
  2. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Wij hebben onze dochter toen ze net een paar maanden op school zat dus van school laten veranderen. Wij waren totaal verkeerd geïnformeerd. Ze zat in een kleuterklas van 34 kinderen. Ze was thuis alleen maar verdrietig en snachts droomde ze en zei ze vaak: ben ik nu aan de beurt? Aah Ben ik weer niet aan de beurt... en andere dromen in die trant.
    Nu zit ze op een geweldige school, waar ze startte met maar 14 kinderen, nu in totaal 19 kinderen. Ze is weer helemaal opgeleefd en is thuis ook weer vrolijk. De nare dromen zijn ook over sinds de nieuwe school:)
    Sommige kinderen kunnen het prima handelen, maar onze dochter dus niet.
     
    hummeltje5 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  3. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Protesteren heeft niet zoveel zin, maar ik herken wel wat je schrijft. Onze oudste zat twee keer in een kleuterklas die begon met rond de 24 kinderen en eindigde met 38/39 kinderen. Onze jongste zat vorig jaar in een kleuterklas met dezelfde aantallen, is dit jaar begonnen met 12 en ze hebben er nu 18. Wat een genot!
     
  4. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Dit is toch heel normaal? Ik zat destijds ook met 30 kinderen in de klas.
    Misschien moet je op zoek gaan naar een andere school, in een klein dorpje misschien. Denk dat dat de enige manier is om je kind in een kleinere klas te krijgen. Bij ons in t dorp hebben we een heel klein schooltje. Misschien 50 kids in de hele school.. dan heb je een kleuterklas van 10 kindjes. En dan 3/4/5 En 6/7/8 bij elkaar.
     
  5. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.151
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Maar zitten de kleuters dan het hele jaar met zoveel kinderen in de klas? Of wordt het langzaam meer? Hier begonnen ze afgelopen jaar met 18/19 meen ik. En ja- het laatste stukje vanaf april/mei is het wel drukker, tegen de 30 (hoop ik ;) - goed voor de school als er wat meer leerlingen komen) . Maar daar groeien ze allemaal in mee.

    Verder is het hier wel zo- dat er op de gang gespeeld kan worden (wat rust in de klas) . Kinderen die écht al ver zijn, draaien soms al wat uurtjes mee in de groep 3/4/5 klas, en als er ruimte is bij de peuters- kan een beginnende kleuter, ook dáár nog weleens een uurtje meedraaien om wat rust te pakken (zeker als ze uit die peutergroep komen).
    Met goed weer wordt er ook wel een extra momentje buiten gespeeld. Dus er zijn best wat manieren om het allemaal mogelijk te maken.

    Ik vind het niet zo'n drama als het voor een korte periode is. Als ze al stárten op 28/29 en voor de herfst al over de 30 gaan- vind ik het een ander verhaal.
     
  6. Jezz84

    Jezz84 Actief lid

    30 dec 2012
    455
    111
    43
    Is er misschien iets voorgevallen op school waardoor je gefrustreerd bent? Of is het echt het aantal leerlingen?

    Ik ben werkzaam in het onderwijs en helaas zijn grote klassen heel normaal. Dat heeft te maken met formatie, je krijgt op basis van leerlingaantal geld om je leerkrachten van te betalen. 2e punt is het lerarentekort, wij hebben bijv onze groep 7/8 (overigens een plofklas met 33 leerlingen) al een half jaar 2 middagen per week vrij moeten geven, simpelweg omdat er niemand is.

    De meeste scholen zijn al blij als alle posities ingevuld kunnen worden. Het liefst zouden we de klassen iets kleiner willen hebben, maar het is niet anders! En eerlijk gezegd, de kinderen en leerkrachten wennen er ook wel aan.
     
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.914
    113
    Hier starten ze altijd met kleine groepen en groeien ze gedurende het jaar en dat was ook zo op de school waar ik werkte. Mijn zoon is vorige week gestart en zit in een klas van 25 kinderen en daar blijft het bij. Volgend jaar is een groot deel daarvan naar groep 3 en is het weer een klein klasje. Zolang je combinatiegroepen hanteert bij de kleuters vind ik een grotere groep aan het eind van het jaar prima te doen.

    Wat mij wel onmogelijk lijkt is een groep 1 van 33 kinderen, zoals ik hier las (bij @puzzelstukje geloof ik). Dat lijkt mij ook niet werkbaar. Maar sowieso ben ik heel erg voor de combinatiegroepen bij kleuters. Een Instroomgroepje om de groepsgrootte van de reguliere kleutergroepen te ontlasten snap ik nog. Maar standaard groep 1 en 2 apart houden, vind ik helemaal niks.
     
    Athina vindt dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.529
    113
    Klopt niet helemaal. Dat ligt er helemaal aan hoe je de rest van het geld besteedt.
    Want bij ons op school vinden ze zulke klassen dus niet acceptabel en dat gebeurd dus ook niet. Gewoon een reguliere school die het met net zoveel geld moet doen als een andere school.
    Met 28 ll vinden ze hier al dat er continue een leraarondersteuner op moet staan omdat dat te groot is.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  9. Dastoch3

    Dastoch3 Bekend lid

    1 mrt 2020
    582
    513
    93
    Vrouw
    Tuurlijk wordt er geklaagd, maar dan? Alsof de school er iets aan wil of kan doen?!
    We hebben 2 groep 1/2 groepen. Beide zitten nu 25+ kinderen. Volgend jaar worden de groep 2 kinderen samen gevoegd in groep 3, ook dat wordt dan een clubje van 20 a 25.
    Grens hier hebben ze op 30 gezet, meer dan 30 is klas splitsen als het kan.

    Mijn dochter zit nu ook in een klas van 22, ze wordt totaal ondergesneeuwd. Erg jammer.
    We hebben erover nagedacht om een andere school te zoeken maar dat is minstens 20 minuten rijden ipv 2 minuten lopen. Deels gemakzucht dus, deels omdat ze het wel leuk heeft met haar klasgenootjes. En dat laatste is het belangrijkst! Zolang ze maar goed in der vel zit!
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier hebben we nu 2 groepen 1 van 30. En een instroom groep van 16. Maar die is pas na de coronasluiting begonnen, zou anders na meivakantie starten.
    Ze wilden al eerder een instroom groep starten, maar wegens ziekte van de kleuterjuf en gebrek aan ruimte is dat niet gelukt.

    M’n zoon is in januari begonnen en was de 29e in z’n klas. Dus dat rustig in die drukte groeien waar hierboven over gesproken wordt zat er niet in. Hij hield zich niet staande in de klas en voelde zich niet fijn.
    De afgelopen weken met de halve klas gingen zoveel beter, ik had gewild dat hij zo kon starten.
     
  11. Jezz84

    Jezz84 Actief lid

    30 dec 2012
    455
    111
    43
    Dan ben ik oprecht benieuwd hoe dat financieel geregeld is. Heb je daar enig inzicht in? Er zijn natuurlijk werkdrukgelden beschikbaar gekomen, zijn die daar misschien voor ingezet?
    Maar heel fijn dat jullie school dat zo kan regelen!

     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.529
    113
    Het is iig buiten het werkdruk geld om. Dit is hier altijd al zo geweest.
    Ik heb er via mijn man inzicht in inderdaad. Maar om te vergelijken zou je alle financiën naast elkaar moeten leggen, dat is nogal een klus;)
     
    Jezz84 vindt dit leuk.
  13. nora25

    nora25 Actief lid

    18 okt 2013
    340
    91
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Even een ervaring als leerkracht... De grootte van de groep hoeft niets te zeggen hoor! Het is ook echt afhankelijk van de samenstelling van de leerlingen. Ik heb ooit een combinatie-groep van 30 leerlingen gehad. Die waren super zelfstandig en konden prima met uitgestelde aandacht omgaan. Het jaar erna kreeg ik een groepje van 18 kinderen, maar tjonge wat had ik het daar druk mee. Kwamen om elk klein probleempje meteen naar mij. Het is meer dan eens gebeurd dat ik een leerling had gevraagd even een volgende opdracht oid te gaan doen omdat ik nog even met een ander bezig was, dat ik er dan later door een ouder op aangesproken werd dat hun kind het heel moeilijk vond als het niet meteen geholpen werd en of ik de volgende keer toch hun kind meteen wilde helpen. Wat ik bedoel te zeggen is dat grote groepen ook juist voordelen kunnen hebben. Kinderen er ook zelfstandiger door worden, van elkaar leren en elkaar helpen.
     
  14. Jezz84

    Jezz84 Actief lid

    30 dec 2012
    455
    111
    43
    Dat snap ik haha!
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.529
    113
    Ik weet dat er bovenschools door de koepel ook geld beschikbaar is daarvoor. Over de hele stichting vinden ze kleinere klassen belangrijk.
     
    Jezz84 vindt dit leuk.
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Dat maakt wel (veel?) uit, denk ik. Hier boeit het ze voor zo ver ik weet weinig. De klassen wisselen van 19 t/m 34, net hoeveel kinderen er in een bepaalde 'jaarlaag' zitten en hoe het uitkomt qua verdeling ed.
     
    tuc vindt dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.529
    113
    Ik denk inderdaad dat dat veel scheelt. Wat dat betreft heel blij met deze organisatiem
     
  18. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.534
    1.885
    113
    Het ligt ook aan de sfeer, groep, de leerkracht. Eerst met mijn dochter op een vrije school gekeken. Dat was een grote chaos, de juf had totaal geen overzicht en er was nooit rust. Uiteindelijk besloten mijn dochter op een dorpsschool te zetten. De groep is net zo groot maar een stuk georganiseerder en rustiger. De groepsgrootte zegt niet altijd iets.
     
  19. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.424
    1.603
    113
    Onze school wil ook max 25 kinderen per klas. Er worden gewoon niet meer leerlingen aangenomen. Dat is al jaren zo. Er is een muziekjuf, cultuurjuf en een gymleraar. Maar er is maar 1 onderwijsassistente, bij de kleuters. De school is financieel gezond.
    We wonen wel in een grotere stad. Ik hoor van collega's die in een dorp wonen andere verhalen. Want met maar 1 school is er natuurlijk ook geen keuze.
     
  20. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Ik heb zelf mijn tijd doorgebracht in klas van 32-34 kinderen, dus ik vind alles onder de 30 best oké. Ja, je krijgt meer uit een leerling als het meer individuele aandacht krijgt, maar je moet realistisch blijven qua mankracht en financiën. Wat niet kan, kan niet en dan moet je kijken wat wel gaat.

    Persoonlijk lijkt me het aantal leerlingen ook niet perse bepalend voor hoe het gaat in de klas, maar vooral ook de dynamiek, de mate van zorg die nodig is en de handvaten/ondersteuning die leerkracht krijgt om dit vorm te geven.

    Mijn dochter zal eerst op een kleine school, groep 3 was 15 leerlingen. School moest dicht, want te klein, dus in groep 4 kwam ze (op andere school) in groep van 29 leerlingen. En hoewel ze erg gevoelig is voor geluid en drukte, vond ze het veel leuker dan haar oude school want ze had veel meer keus in speelmaatjes!

    Ik heb me in verleden altijd meer aan gestoord dat mijn zoon in het speciaal onderwijs in klassen van 17-19 kinderen zat, wat echt veel is bij kinderen met veel ondersteuningsbehoeften... Maar ja. Ook daar niet genoeg geld en personeel voor kleinere klassen dus tja?
     

Deel Deze Pagina