Hier ook daarom bewust gekozen voor een kleinere school in een dorpje naast ons. (Afstand naar beide scholen scheelt maar weinig) Dochters van 5 en 7 zitten nu in een groep 1/2 van 25 kinderen. Volgend jaar gaan ze beidde naar groep 3/4 en die klas telt dan in totaal maar 16 kinderen. Onze oudste loopt/liep wat achter in haar ontwikkeling dus ben nog steeds heel blij met deze keuze. Ze krijgt alle aandacht die ze nodig heeft en volgend jaar in groep 3 ook. Jongste dochter zelfde verhaal alleen dan omgekeerd.
Vorig jaar dus 34 kleuters tegen het einde van het jaar. Groep 1. Niet de schuld van school maar van de ouders. Wie verzint het ook om je kind enkele weekjes voor zijn/haar vierde verjaardag pas in te schrijven voor de basisschool. Daar is toch niet op te anticiperen als school zijnde. Ik vind het heel erg jammer dat al die onderwijsassistenten weg zijn bezuinigd destijds. Dat scheelt zoveel voor een leerkracht.
hier zitten de kleuters met 1/2 bij elkaar. Ik ben in oktober bevallen en moest dus weten hoeveel kindjes er in de klas zaten. Op dat moment waren het er al 29. Er zijn 3 kleuterklassen, allemaal even groot. Inmiddels zijn het geloof ik 35 kinderen maar het kunnen er best meer zijn. ze lieten overigens alle kleuters tegelijkertijd gymen. Kan je je voorstellen.. 90 kinderen in een gymzaal Dat doen ze nu dus niet meer
klopt ja. Genoeg ouders die hun kind last-minute inschrijven. Als je ruim van te voren weet dat je bv in december volle kleutergroepen hebt, kan je een instroomgroep maken voor de instromerw die daarna nog komen. Dat kan je niet doen voor maar 5 kinderen. en wat betreft de onderwijsassistenten: op een hoop scholen lopen ze inmiddels weer rond hoor! Gelukkig maar...
30 in 1 klas, vind ik best veel. Ik zou daar ook naar informeren voor ik mijn kind ergens inschrijf. Gelukkig bij ons geen sprake van grote klassen. Mijn zoontje staat al ingeschreven voor volgend jaar..
@zwangerevrouw je kan in de jaarverslagen van de school kijken hoe ze het geld besteden en welke keuzes gemaakt worden. Scholen zijn vrij om te kiezen hoe ze geld besteden. Soms wordt voor grote klassen gekozen zodat aan de andere kant meer geld over is voor andere (extra) ondersteuning. 30+ kinderen met een onderwijs assistent of Lio zou ik prima vinden. @Zonnebloem92 wij zijn vorig jaar naar zo’n gehucht verhuisd. De school heeft (had, vanaf komend schooljaar veranderd het) de genoemde samenstelling. In totaal zijn er zo’n 60 leerlingen op school. Hier wordt er goed op gereageerd en er komen steeds meer kinderen op deze school van buiten het gehucht. Kinderen worden erg goed gezien. Voor rekenen en taal zijn wel instructies op niveau buiten de stamklas. Het komende schooljaar wordt het groep 1/2, 3/4/5 en 6/7. Dat heeft met de leerlingaantallen in de verschillende leerjaren te maken.
Hierna hij gestart met een hele grote groep van 32 geloof ik. Dit was kort voor de zomervakantie. Na de zomer gestart met 14 kinderen en dat liep al snel omhoog. Voor dat het schooljaar voorbij was ging hij versneld naar groep 2 en daar zaten 20 kinderen. In groep 1 tegen de 34 dus we vonden het niet erg dat hij door ging. De huidige groep 2 is maar iets van 16 kinderen en daar hebben ze halverwege het jaar kinderboerderij van groep 1 bij gedaan om groep 1 niet te groot gelaten worden. Zo ver ik weet gaan ze volgend jaar die groep niet combineren neus zijn het er 16 in groep 3 en in groep 4 20. Grotere groepen kan wel maar hernia maar net hoe ze begeleid worden. Hier waren ze heel goed in verdelen, uit de bovenbouw komen elke dag een paar kinderen groepjes kleuters ophalen om aan voor te lezen. De juf heeft spel ouders en die mama of papa van de dag komt met 1 groepje een spel spelen, 1 groepje werkt zelfstandig en 1 met juf en de rest met de bovenbouw mee. Per dag wisselen ze en aan het einde van de week is iedereen geweest. Super leuk en werkt goed.
Ik zou daar helemaal niet zo vrolijk van worden. Inzet bovenbouwleerlingen is leuk voor de kleuters, maar kost de bovenbouw leertijd. Hartstikke leuk voorlezen, maar als dat structureel gedaan wordt kost dat best veel tijd. Mama of papa die een spel doet met een groepje is leuk maar vooral bezigheidstherapie, geen onderwijs. Ik zou liever structurele oplossingen zien die echt ten goede komen aan kwalitatief goed onderwijs.
Toch is het spelen van spelletjes ontzettend leerzaam. Zeker als je een kind doelgericht aan het werk zet. Bv synchroon tellen, doortellen, terugtellen, dobbelsteenstructuur, splitsen, sprongen van 2 etc. Maar ook voor de executieve functies van kinderen is het spelen van spelletjes heel goed. Niet dat ik het zo zou aanpakken, maar om nu te zeggen dat het bezigheidstherapie is...
Zeker mee eens, alleen het écht doelgericht aan het werk zetten is wel "leerkrachtwerk" wat als het goed is kwalitatief meer inhoud heeft wanneer een leerkracht dit begeleidt dan wanneer een willekeurige ouder dit doet. Leerkracht heeft inzicht in doelen welke kinderen nog niet beheersen en op welke wijze ze dit aan kunnen bieden. Ouders hebben dat niet en zeker geen zicht op de verschillende niveaus, leerlijnen en didactische aspecten hiervan. Het feit dat spelletjes spelen goed is voor een heleboel zaken staat daar los van.
Het valt wel mee het is in de tijd dat ze anders lezen. Ouders doen spellen en materialen uit de kast en op die manier krijgen de kinderen nog extra uitleg en aandacht.onder begeleiding werken. Zeker geen gewoon bezigheidstherapie.
Lezen is geen leertijd? Ik ben gewoon geen voorstander van structureel ouders in de klas. Niet alle ouders zijn daar geschikt voor namelijk en hoe ga je dan onderscheid maken?
Lezen is absoluut leer tijd maar de manier waar op je kan voorlezen is ook zinvol. Net als begeleiden. ze zetten echt geen zwakke lezers in die hun leestijd vol kunnen gebruiken. Ouders die niet in de klas willen zijn, willen helpen op school buiten of in de klas (spelletjes ouder, bieb moeders, overblijf, of etc) gaan toch niet kiezen voor onze school. Het is een school waar je als ouder welkom bent, inzicht krijgt en net zo goed de kinderen hun eigen taken krijgen zoals begroeter (zodra er visite komt in de klas zoals een nieuw kind met ouder leggen 2 kinderen het uit hoe het werkt) Gelukkig zijn er verschillende scholen die bij verschillende personen en passen
Nou hier nu helaas een negatieve aanvulling op. Gisteren de nieuwe indeling van volgend schooljaar gekregen en ze hebben gekozen voor een combinatie klas groep 3-4-5. Dat zijn dan 32 kinderen. Ben er helemaal niet blij mee. Wij hebben destijds bewust voor deze school gekozen omdat ze kleinere klassen hebben een onze oudste dochter dat nodig heeft. Ben echt heel erg teleurgesteld in school. Volgende week hebben we hierover en ouderavond. Ben benieuwd wat ze te vertellen hebben. Vindt het tijdsverschil een belevingswereld een enorm verschil. Onze jongste is pas 5 en de oudste wordt al 10.