kleutergroepen met meer dan 25 kinderen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door zwangerevrouw, 14 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    plus alle niveau verschillen qua leren in 1 klas! Mijn mening is dat je als
    Leerkracht echt niet goed toekomt om alle kinderen te bedienen van wat ze nodig hebben.

    mijn dochter zit in een groep in de middenbouw van 33 kinderen. En dat is 1 leerjaar maar ook daar vind ik wat van!
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Wij hebben de verdeling voor volgend jaar gisteren ontvangen.
    Groep 1 en 2 samen telt nu al 27 kinderen

    er zijn 3 groepen 1 en 2.
    De andere 2 starten beide met 28 kinderen.
     
  3. MamavanDuncan

    MamavanDuncan Actief lid

    6 sep 2013
    189
    81
    28
    Vrouw
    Waddinxveen
    Wij hebben ook (eindelijk) de indeling voor komend schooljaar gekregen.
    Mijn middelste gaan volgend jaar naar groep 1 en dat wordt een klas van ongeveer 26. Dat valt op zich nog wel mee, maar we hebben wel 6 groepen 1/2 van diezelfde hoeveelheid leerlingen.
    Ik vind de overgang van max 10 kindjes op de psz naar 26 kleuters ook wel een dingetje. Hoop dat ze daar niet ondergesneeuwd raakt en daardoor niet de begeleiding krijgt die ze wel nodig heeft
     
  4. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.848
    3.613
    113
    Vrouw
    Thuis
    Hier start de kleuterklas volgend jaar met 30 leerlingen.

    4 basisscholen in de buurt, één heeft meerdere negatieve beoordelingen gekregen van de inspectie, dus kiezen ouders nu voor de andere 3.
     
  5. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Hier zijn er 3 groepen 1/2, ze starten met 21, 20 en 26 kinderen. Groep 2 zijn in totaal 39 kinderen. In groep 3 zouden ze nog gesplitst worden, want wij hebben 1 groep 3 en een groep 3/4. Maar daarna geen deelklassen meer, al denk ik dat dat nog wel een keer gaat gebeuren.
     
  6. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    hier heb je 2 groepen 3
    De kinderen uit de 3 klassen 2 worden verdeeld over die 2 klassen.
    Er zitten nu in totaal 44 kinderen in groep 2.
    Wij hebben na groep 1-2 geen deelklassen meer.
     
  7. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Mijn zoontje zit volgend jaar in groep 2. Dat wordt dan een groep 2 en 3 combinatie klas. Ik weer niet wat ik hiervan moet vinden. Ik kan me voorstellen dat groep 3 alle aandacht opeist...
     
  8. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Helemaal mee eens. Dat is een van de redenen van de stakingen in het onderwijs. Maar goed, de leerkrachten moeten niet zeuren toch?
     
    rijo, Lisa280887 en tuc vinden dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    Een combiklas is sowieso afhankelijk van wat de leerkracht ervan maakt. Maar een 2/3 combi vind ik zo ontzettend fijn, die heb ik altijd gehoopt voor mijn kinderen.
     
  10. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    de leerkrachten moeten wel ‘zeuren’. Ze hebben lang genoeg hun mond dichtgehouden!

    het is belachelijk op deze manier.
     
  11. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    grappig ik wilde dat juist per se niet.
     
  12. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Vind ik ook!
    Maar moet je de topics hier eens teruglezen over de stakingen......
    Mensen hebben gewoon niet door dat het in het belang van hun kinderen is.
     
    rijo, puzzelstukje en Lisa280887 vinden dit leuk.
  13. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Nee ik ben gestopt met dat soort topics want ik kreeg het aan mijn hart. De reacties van sommige mensen waren schandalig en ze waren zo niet voor rede vatbaar! Totaal geen idee van hoe het eraan toe gaat maar een enorm grote mond hebben... nee klaar met dat soort mensen.
     
    Lisa280887, rijo en ikkie97 vinden dit leuk.
  14. Sammie85

    Sammie85 Bekend lid

    22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    We hebben de informatieavond gehad en ze hebben er wel heel goed over nagedacht. Er is helaas een flinke krimp op school waardoor ze niet anders konden. Ze hebben wel fulltime de onderwijsassistent op de groep die ook al een aantal jaar dezelfde scholing heeft gevolgd.
    Normaal was het een groep 3/4 met 1 leerkracht waardoor kinderen na de uitleg moesten wachten als ze het nog niet snapte. Nu kan de onderwijsassistent meteen inspringen. Ook hebben ze nu de ruimte om kinderen apart nog een keer instructies te geven.
    En de kinderen van groep 3 hebben een extra moment na de lunch om 30 minuten buiten te spelen waar ik ook heel blij mee ben.

    Ik ben al een heel stuk positiever want ze hebben een duidelijk plan gemaakt.
    Voor onze oudste hoop ik dat het werkt want zij heeft al een jaar extra gekleutert (3,5 jaar) dus kan niet nog een jaar overdoen.
     
  15. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    fijn dat ze hun plannen hebben toegelicht. En dat jij positiever bent. Probeer dat ook uit te dragen naar je kind. Ik vind dat zelf soms lastig en dat is echt voor mij een leerpunt.

    En dan lekker vakantie en afwachten hoe t gaat!
     
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Daar komt dochter in komend schooljaar, wij vinden het echt ideaal!
    Komen 24 kinderen in.
     
    tuc vindt dit leuk.
  17. Sammie85

    Sammie85 Bekend lid

    22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Ja dat heb ik inderdaad ook! Vooral de jongste van 5 die ook naar groep 3 gaat voelt dat haarfijn aan met als resultaat een terugval in de zindelijkheid
    Probeer er nu inderdaad niets over te zeggen maar op school zijn ze er ook veel mee bezig helaas. De oudste heeft er ontzettend veel zin in maar zit ook al 3,5 jaar in dezelfde klas en is al ruim 7. De jongste vindt het erg spannend maar is dan ook pas 5.
     
  18. marthajonesb

    1 dec 2013
    48
    8
    8
    Hier hebben ze 4 kleuterklassen, 2 op hoofdlocatie, 2 op de dependance. Op de dependance starten ze met 2 groepen van 15, oplopend tot 18 a 20 tot de kerst. Dochter gaat naar groep 3, ook ca 21 kinderen. Erg fijn, vooral dat groep 3 niet al te groot is.
     
  19. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    #99 MevrouwH, 7 jul 2020
    Laatst bewerkt: 7 jul 2020
    Mijn zoon gaat juist om deze reden naar een school met zo een constructie. 1,2 bij elkaar. 3,4,5 en 6,7,8 bij elkaar. Wij hebben een zoon die niet goed is in grote groepen. Alle scholen in de buurt hebben klassen van meer dan 25 kinderen en ik zag mijn geest al dwalen.

    groep 1,2 start met 12 kinderen oid en loopt op tot ongeveer 18. Wel komen de kinderen van groep 3 het eerste jaar smiddags nog meespelen. Het onderwijs heet unitonderwijs en sprak ons juist enorm aan omdat je als kind dus ook kan kiezen om rustig je werk te maken in het stiltelokaal of in het begeleidingslokaal. Het is een kleinschalige school (+- 100 leerlingen) waar een ontzettend rustige sfeer hangt. De overige scholen waar ik ben geweest waren meer van het type “mierennest”

    Overigens is er niet gekozen voor unitonderwijs ivm lerarentekort. Deze school heeft een bepaalde visie dat jong en oud kan leren van elkaar en streven naar veel zelfstandigheid. Ben heel benieuwd hoe hij het gaat ervaren.
     
    Athina en Paardenbloem vinden dit leuk.
  20. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Hou er bij te kleine scholen wel rekening mee dat die kunnen gaan sluiten. In mijn omgeving al 2x meegemaakt dat scholen werden gesloten of samengevoegd om die reden. En dat er ook te weinig faciliteiten waren omdat zo weinig leerlingen ook minder geld opbrengen.

    Verder wil ik absoluut geen combinatieklassen (behalve misschien bij 1/2). Zelf als kind zeer negatief ervaren. En ook nu zie ik dat lesgeven op 6 niveaus teveel vraagt van een docent. Het geeft veel meer onrust (immers moet docent vaker uitleggen waardoor er op dat moment geen tijd is voor het andere leerjaar). Alleen bij speciale onderwijsvormen waarbij het onderwijs er volledig op af is gestemd zie ik dit als meerwaarde. Anders is het meer een noodgreep.

    Op onze school geven ze onderwijs op verschillende niveaus bij de kernvakken. Kinderen van hetzelfde niveau zitten bij elkaar met een eigen docent.
     

Deel Deze Pagina