kind net 4 slaap problemen, bang voor regen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Dani84, 27 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dani84

Dani84 Niet meer actief

#1 Dani84, 27 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 dec 2012
    Hoi

Onze zoon is net 4 geworden. En al vanaf zn geboorte is hij erg gevoelig en geen goeie slaper ;) nu is het drama! hij komt tig keer per nacht zn bed uit!!

even een korte inleiding: naja korte eigenlijk een hele lange..
    Toen hij 2 jr werd is hij naar zolder gegaan, hier hebben we een dakkapel laten plaatsen en een hele mooie stoere jongens kamer gemaakt voor hem omdat nr 2 er aan kwam.
    We hebben hem helemaal in dit proces betrokken, en hij vond het allemaal prima. net voor hij 2 werd zijn zn keel en neus amandelen verwijderd. hij heeft hier een tijd prima geslapen zonder snachts of soms 1 a 2 keer wakker te worden

Nu sinds een jaar als het regent of waait wat je heel goed hoort, staat hij bovenaan de trap (traphek) hij roept ons dan en verteld dat hij de regen eng vind.
    Wij hebben echt alles al geprobeerd, lief en rustig dit oplossen, boos worden, belonen enz.. hij vind het niet echt eng hebben we het idee want hij slaapt er soms doorheen..

maar nu ook als het niet regent komt hij zo vaak zn bed uit.
    Hij slaapt bijna nie meer en daardoor wij ook niet.
    Het bed ritueel is altijd t zelfde : pyama aan, tanden poetsen, boekje lezen en liedje zingen. normaal viel hij dan in slaap en hoorde wij hem niet meer.. tot s morgens vroeg (als het niet te hard regende ;) )

Nu komt hij savonds tig keer zn bed uit, en er is niks zodra hij in bed ligt roept hij al ik kan niet slapen. als ik hem vraag of hij ergens bang voor is of iets spannend vind zegt ie nee hoor ik ben niet moe..
    hij slaapt overdag al niet meer, en hij gaat zo rond 19:00 a 19:30 naar bed.

Nu heeft hij wel een hele drukke periode achter de rug.. jarig, wennen op school, afscheid kdv. en hier gooit de huisarts het dan ook op..
    Nu gebruiken we al melatonine tabletjes voor t slapen gaan. nu valt hij redelijk snel in slaap, maar hij word snacht gewoon wakker. eerder was het rond een uur of 2 maar het word steeds eerder
    Nu gisteravond was het 22:00 en we krijgen hem dan ook haast zn bed niet meer in.
    Hij zegt dan ik wil bij jullie slapen..
    dit hebben we een tijdje gedaan zodat we allemaal aan onze slaap kwamen en hij de jongste niet wakker zou maken, dit hebben we toen met pijn en heel veel moeite afgebouwd.
    Nu adviseerde de huisarts in deze drukke periode als hij dan wel slaapt het toch te doen.. dus toch bij ons in te leggen zodat we allemaal slapen.. nou ja toch maar weer gedaan want we waren echt op!

zelfs uit logeren oid helpt niet meer.. hielp eerder nog wel eens.. gewoon een nachtje naar opa en oma en het was doorbroken..

nou hier dus het resultaat, hij slaapt elke nacht bij ons in bed en het word steeds eerder.
    Wij slapen hierdoor niet heel goed allebei en willen hier vanaf.
    Eigenlijk willen we van het probleem af dat hij snachts zo vaak wakker word.

wat denken jullie?
    naar de huisarts gaan en probleem opnieuw voorleggen? ook omdat keel en neus amandelen kunnen aangroeien?

het op zn beloop laten? na de feestdagen zal het misschien wel minder worden: wat ik zelf niet echt denk want dan begint hij op school..
    en het is nu al zo`n drama snachts..

p.s. de jongste heeft nergens last van slaapt prima en word snachts niet of nauwelijks wakker..
    we zitten al te denken om de jongste naar zolder te doen en dan de oudste bij ons op de verdieping.
    maar dan denk ik dat hij elke nacht bij ons in kruipt en hij wil niet van zn kamer af. het is zijn stoere kamer..

nou hopelijk hebben jullie na dit lange verhaal tips? ;)
    bedankt alvast!

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Misschien eens operen dat als hij toch nooit in z'n stoere jongenskamer slaapt... Hij best kan ruilen...
    En dat als hij dat. Niet wil, hij beter in z'n eigen bed kan gaan slapen.

Helpt het ook niet als je vantevoren afspreekt dat hij op z'n eigen kamer blijft.. Desnoods dat je zegt "als het echt echt echt... Te eng is kun je hier op een matras op de grond slapen. Maar niet in bed!"
    En het zo soort van afbouwen?
    Dan matras op de overloop... En dan op zolder op z'n eigen kamer ofzo.

Kan me namelijk voorstellen dat je niet elke nacht een kind in je bed wil :)

3. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Bedankt voor je reactie
    Helaas helpt dit ook niet. Ik kan wel zeggen je moet op je kamer blijven hij doet dit niet, laten huilen hebben we ook al geprobeerd. tja t is niet echt huilen tis gewoon zeuren en stampen..
    maar hij maakt de jongste wakker

op een matras bij ons op de kamer is een idee alleen dan in de vorm van een campingbed anders komt hij daar nog vanaf en bij ons in..

Laatst zei ik dat idee al savonds. als je vanacht weer uit bed komt dan moet je maar in t campingbed bij ons.
    snachts werd hij wakker zegt ie mag ik nu in t camping bed?

naja hij slaapt nu das al heel wat ;)
    eens kijken hoe t vanacht gaat!
    die tip van een goed gesprek met hem dat ie dan echt van zn kamer moet evt gaan we nog wel eens proberen!

iemand anders nog tips?

4. Saskia78

Overigens weet ik niet zo goed hoe effectief mijn tips zijn hoor...
    Zelf bijna 4 jaar lang 4-5 keer per nacht naast m'n bed gestaan :)

5. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Jeetje word je ook niet vrolijk van!
    na 1 maand hadden wij zoeits van dan maar er tussen slapen we allemaal nog een beetje ;)
    maar t breekt nu wel op hoor.. we gaan gewoon eens wat proberen..

6. Saskia78

Mja hier was het spontaan over toen ze zindelijk was.
    Van de ene nacht op de andere kon ik ineens slapen.
    Ben denk wel 10 keer wakker geweest omdat ik niks hoorde....

Heeft half jaar geduurd voordat ik weer een beetje doorsliep maar uitslapen doe ik nog steeds niet.

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Als je echt t idee hebt dat t geen angst is, dan zou ik negeren en doorzetten en m niet meer bij jullie laten slapen.
    Niet eens huilen, maar zeuren en stampen; lekker laten gaan dan. Hoe lang heb je dat volgehouden?

8. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Missch is er toch nog iets waar hij bang voor is maar hij wil/durft het niet te zeggen? En over die regen-angst... Als hij aangeeft bang te zijn van de regen dan zou ik dat wel serieus nemen,ook al slaapt hij er doorheen. Onze zoon vindt vuurwerk ineens doodeng. Als er een klap komt kruitp hij ongeveer in me maar als hij eennaal slaapt en er komt een klap slaapt hij er 9 van de 10x doorheen (laten we hopen dat dat ook gebeurd op oudjaarsavond)
    Kun je geen matras voor een van jullie bij hem op zolder leggen?? Dan kan hij in zn bedje blijven maar kun je wel laten zien dat jullie er zijn als het nodig is! X

9. Joy2

Joy2 Niet meer actief

ik denk er net zo over, zeur en stamp maar een eind weg maar ze komt echt mijn bed niet in hoor! ze is bang geweest voor onweer, regen, sneeuw :( , auto's in de straat, en momenteel voor vogels die fluiten ;) :D lekker ding haha, maar bij ons in bed is hoge uitzondering zoals afgelopen maandag dat ze door de jeuk van de waterpokken gillend gek werd en we allemaal niet meer konden slapen maar verder heeft ze zelf een bed ;)

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Echte angst haal ik er echt wel uit hoor en daar ga ik heel anders mee om. Dat vind ik best lastig en laat ik dr écht niet huilen.
    Maar als t puur zeuren is en vooral als t een gewenning lijkt te worden én ze reageert niet meer op belonen etc.. Tja, dan wordt het hier alleen maar van kwaad tot erger. Dan ben ik heel duidelijk. Je blijft op je kamer en tot morgen doei!

11. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Het lastigste is dat ie dan zich overstuur maakt en gaat krijssen!
    tja en dan is iedereen wakker..
    mja misschien toch eens doorzetten.

Hij houd ook zn adem is soort slaap apneu.
    heb overleg met de huisarts gehad, ze geven niet zo maar wat, maar na de vakantie toch maar een afspraak maken om eens te kijken of zn amandelen aangegroeid zijn en of ie misschien naar de slaap poli oid moet..

Vanacht was het ook weer drama volgens mij had hij last van groeipijn? Hij kon niet meer op zn benen staan echt huilen dat het zo zeer deed > dit was echt serieuze pijn < een zetpil gegeven maar ach t ventje had zo npijn dus toch maar weer bij ons in bed..

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter heeft tot 11 maanden drama's gemaakt en tot 2 jaar slecht geslapen. En dat was ook altijd krijsen dan, 'overstuur'.
    Ik herken het wel hoor, misschien is het nu dit en dan weer dat. Tandjes, sprongetjes. Kan ook best meespelen hoor en het af en toe verergeren, maar de oorzaak was (bij ons iig) gewenning. Je geeft steeds maar weer toe om het voor het moment op te lossen. Maar op termijn wordt t daar alleen maar erger van.

Met 11 maanden hebben we doorgezet en dat was moeilijk (lees: duurde 2,5 uur en dan iedere dag minder), maar nodig, voor iedereen (ook de buren waren er erg blij mee). Het heeft enorm geholpen.

Maar ik kan je vertellen dat het waarschijnlijk niet gaat werken als je 'misschien maar eens door gaat zetten'. Het is een methode waar je wel echt vol voor moet gaan.
    Ik heb hierbij hulp gehad van het CB en dat vond ik persoonlijk wel prettig.
    Vervelend als iedereen dan wakker is (misschien kun je de jongste in de woonkamer leggen in het campingbedje?)

Wel lastig als er dingen als slaapapneu meespelen (of bedoel je adem inhouden bij het huilen?)

13. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Nee echt slaap apneu. je hoort hem savonds ook door de babyfoon ineens heel diep ademhalen en als hi jtussen ons in ligt stopt hij gewoon even met ademen om na een halve a 1 minuut ineens weer heel diep adem te halen.. dood eng!!

We hebben dit in de 4 jr al vaker gehad, is al 4 jr een moeilijke slaper toen hij nog geen 2 was had hij hele grote amandelen keel en neus en zijn deze dus verwijderd.. en als het idd gewenning was, hebben we de regel toegepast van doorzetten niks zeggen en dan steeds weer terug leggen. en dan steeds langer er tussen houden

dit duurde dan een paar weken en dan sliep meneer weer.
    maar nu lukt dit niet en we worden gewoon echt heel boos op hem dus toen hebben we gezegd nu is het even klaar we gaan eens rondvragen bij de huisarts e.d.

xx

14. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Vanacht toch begonnen met doorzetten.Hij is 4x wakker geweest maar heeft wel in zn eigen bed geslapen.
    pff wat een brakke nacht..
    nu doorzetten ;)
    met vuurwerk maak ik denk ik wel een uitzondering..

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ah bah, dat klinkt zeker eng ja. Wordt hij daar misschien ook wakker door dan?

Fijn dat het gelukt is met doorzetten! Jullie hebben er dus al meer ervaring mee.. Vervelend :(
    Ja, ene keer gaat t makkelijker dan andere keer, zeker als het alweer langer speelt..
    Succes iig!

16. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Onze oudste slaapt deze nacht voor het eerst in zijn nieuwe zolderkamer. Hij is ook bang voor regen en wind. We hebben afgesproken dat hij elke avond gewoon in zijn eigen bed gaat slapen, maar als hij echt heel bang is of als hij 's nachts wakker wordt en bang is, dat hij dan bij ons op de kamer op een matras op de grond mag komen slapen. Ik weet nog niet hoe het gaat uitpakken natuurlijk, maar voor hem was dat voldoende om de stap te durven wagen.

In jullie geval zou ik het nu even een paar weken zo laten, dit is echt een spannende tijd voor kleuters, feestdagen, wennen op school etc. Als al die spanning een beetje voorbij is, zou ik een afbouwplan maken. Dus idd, eerst op een matras op de grond of campingbedje in jullie kamer, dan op de overloop en tenslotte gewoon in bed en daar blijven. En dan maar zeuren en stampen, maar wel doorzetten. En misschien daarbij dan de afspraak dat hij bij storm incidenteel wel bij jullie mag komen slapen.

17. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Oh, ik had die tweede pagina helemaal neit gezien. Fijn dat het toch al een keer gelukt is om hem in zijn eigen bed te houden. Met vuurwerk zou ik idd ook niet al te streng zijn, dat is gelukkig over 2 dagen alweer voorbij. Succes verder!

18. sabrina79

sabrina79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    2.962
    0
    36
    Leerkracht basisonderwijs
    Zaanstad
    Is het dan niet een idee om na het vuurwerk te beginnen.. Anders ben je nu twee dagen consequent en maandag mag hij wel bij jullie. Dat lijkt me ook verwarrend voor hem.
    Ik hoop dat jullie de oplossing vinden, hier oom twee slechte slapers helaas.

19. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Het was idd goed om na het vuurwerk te beginnen..
    met oud en nieuw heeft ie bij ons geslapen, heeft het heel goed gedaan trouwens

en gisteravond geen melatonine gegeven, omdat ik heb gelezen dat kindjes daar snel van in slaap vallen maar dat het maar 1-3uur werkt dus dat ze daar ook snel weer wakker van worden ofzo..

Naja hij kwam er 6 x uit en maar zich overstuur maken en schreeuwen dat ie niet wil slapen..
    ik bij hem op de overloop de was op gehangen en gevouwen en toen is ie in slaap gevallen

vanacht kwam hij 4x en ook zo dwars doen dan he.
    als ik bij hem kom zeg ik niks maar aai over de bol en ik leg hem terug
    maar hij begint te krijsen ik ben niet moe ik wil naar beneden spelen enz..

hij komt er daarna - als ik net in mn bed lig- zo weer uit.

we belonen hem veel, beloven hem dingen als hij in de hele nacht in zn eigen bed ligt.. en er niet uit komt.. dingen die we ook wel waar kunnen maken en hij heel leuk vind zoals bijv naar ballorig, naar oma, pannenkoeken eten. maar niks helpt

merk aan mezelf dat ik er echt door heen begin te raken door slaap te kort.
    heb t idee ook dat niemand ons wil en kan helpen.. de huisarts wil het niet tja na de vakantie een keer.
    dus we moeten nog ff doorzetten maar begon vanacht te dreigen dart ik hem buiten zou zetten en na 4x heb ik hem ook echt meegenomen naar beneden toen rende hij heel gauw naar boven en ik heb em niet weer gehoord..
    tja ben er niet trots op maar t werkte wel.. maar ik ben niet van plan dat elke nacht te moeten doen..

lastig lastig..

20. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Dit topic mag dicht hij slaapt weer door!

Deel Deze Pagina