veranderen van school of niet

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door henkie24, 11 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. henkie24

henkie24 Niet meer actief

ik zalproberen het kort en begrijpelijk te houden voor zover het mogelijk is.

onze dochter zit sinds 25 januari op de kleuterschool. dit is een christelijke dorpsschool. wij wonen in een zeer klein dorp en dit is de enige school. we hebben voor deze school gekozen omdat hij de dichtstbijzijnde is, de kindjes van de psz er grotendeels naar toe gaan, en het ons op het eerste idee een prima schooltje leek. wij zijn zelf niet christelijk maar ik vind het niet erg dat mijn kindjes iets leren over God of een psalm moeten leren. maar ik zeg er wel bij dat ik niet hou van hersenspoeling. mijn man heeft vroeger ook op een chr.school gezeten en die zei ook: dat valt allemaal best mee. wij hoefden pas in de 5de klas iets aan godsdienste enzo te doen, af en toe een psalm leren en thats it.
    nu is ze sinds een anderhalve week vreselijk verdrietig als ze naar school moet. ze huilt tranen met tuiten en vind het er echt niet leuk. dit zal uiteraard een kwestie van wennen zijn. daar ben ik niet zo bang voor verder. maar nu is ze wel al vanaf dag 1 heel de dag over Jezus aan het zingen. ze oefenen elke dag en elke week hebben ze een ander lied wat ze moeten leren. eerlijk gezegd vind ik ze nog erg jong om er zo al mee bezig te zijn. nogmaals ik heb niets tegen een beetje godsdienst maar dit is toch meer als we hadden gedacht. er zit blijkbaar toch verschil in. nu hebben we een afspraak staan morgen om op een openbare school te kijken 5 kilometer verderop. maar ik weet gewoon niet meer waar ik goed aan doe. vanmorgen ging het redelijk goed nu met het wennen en op een nieuwe school moet ze ook weer wennen. tis tussen de middag racen met heen en weer rijden en eten. wel gaan kijken of niet??? pffff wie helptme

2. tuc

tuc Niet meer actief

tja het is moeilijk te beoordelen of je dochter huilt omdat ze de school niet leuk vindt, of dat het gewoon wennen is wat veel kleuters hebben. Ik vermoed eigenlijk het laatste...kleuters beseffen nog niet dat ze over het geloof leren, die leren gewoon iets nieuws...en aangezien ze de aangeleerde liedjes thuis zingt, zal ze het toch wel leuk vinden denk ik.
    Ik heb zelf op een protestantse school gezeten, terwijl wij thuis niks aan het geloof deden. Ik heb het achteraf als een verrijking gezien...ik geloof nog steeds niet in god oid, maar ik ben blij dat ik het allemaal meegekregen heb. Onze dochter zit nu op een openbare school omdat dit de beste school in de buurt was, maar ergens vind ik het wel eens jammer.

Ik denk dat het voor je dochter alleen maar moeilijker wordt als ze straks weer opnieuw moet wennen.

3. henkie24

ik moest net snel typen en vergeet nog de helft... mijn dochter wordt ook getest op autisme.... we zitten nog in het begin traject dus het kan ook daarom nog zijn dat ze erg moet wennen op school. dat het met een of andere stoornis te maken heeft.
    liedjes zingen vind ze idd leuk, ook thuis. en nogmaals ik vind een keer een psalm prima maar heb liever dat ze toch eerst op een grote paddestoel leert als gelijk zoiets. nu is het echt de hoofdlijn zeg maar

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hehehe ik zat op een christelijke basisschool en voelde het altijd als veel liedjes zingen.
    En ik ben er zeker niet geloviger van geworden want ik ga al jaren niet meer naar de kerk.
    (En de jaren daarvoor enkel met kerst omdat dat nou eenmaal zo hoorde)

Maar ik merk nu wel.. Met dochter op een openbare school hoeveel kinderliedjes ik dus niet ken.
    Die echt niet nieuw zijn verder.

Je kan altijd gans kijken op die andere school..
    En als ze moeite heeft met wennen is het misschien zelfs makkelijker, als je echt besluit te willen wisselen, om dat nu te doen en niet pas later.
    Dan moet ze 2 keer wennen namelijk :)

5. henkie24

jij snapt me helemaal.... :) en wat je zegt met de keuze maken heb je ook gelijk in. beter nu als over een half jaar. blijft het alleen nog steeds moeilijk;)

6. Saskia78

Nouja je kunt in ieder geval kijken.. Misschien vindt je het wel helemaal niks.. Of juist superleuk.
    Dan is de keuze ineens niet zo moeilijk meer :)

7. mamsvanm

mamsvanm Actief lid

27 dec 2012
    431
    0
    0
    Kan ze idd niet een dagje mee lopen?
    Wie weet komt ze gelijk met leuke liedjes thuis!

Ons dochtertje ging ook naar een katholieke school, echter door scheiding naar een jenaplanschool nu, en ik vind het een verademing, veel creatieve dingen, dagjes ergens naar toe. Zelfs voor de kleuters al.
    Komend project gaat bv over reisburo/vakantie, en dan gaan ze gewoon naar een reisburo toe.
    Smurfje wordt in maart 5, maar ben echt wel blij met deze wisseling, zelf vind ze het ook erg fijn!
    Beter nu dan over een paar jaar ;)

8. henkie24

we gaan morgenochtend kijken idd. maar stel dat ze dit wel leuk vind ( en wij ook) vind ik het weer zo rot om haar hier weg te halen, bedoel de juffen zijn aardig en wie weet wat je weer voor praat krijgt van andere moeders * bedoel blijft een durrup*

9. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    #9 annetske, 11 feb 2013
    Laatst bewerkt: 11 feb 2013
    Tis idd moeilijk te beoordelen, mijn zoon heeft ook een dip gehad van een paar weken. Huilend achter mij aanlopen en niet naar school willen. Met zijn meester heb ik toen besloten dat zijn knuffel mee mocht naar school, en dit deed zijn werk erg goed, langzaam aan ging het beter.. nu heeft hij vaker verlatingsangst gehad ook op de creche. Mijn zoon zit ook op ee christelijke school, en nee wij zijn ook niet christelijk en doen niet aan een geloof... Ook hij zingt thuis van deze liedjes en ik moet er wel om lachen altijd. Zijn leuke christelijke kinderliedjes, geen psalmen e.d. ;) en hij komt thuis met verhalen uit de bijbel over mozes met zijn toverstaf, en over jozef en maria tijdens de kerst e.d. thuis doen we er verder niks aan dus. Ik zie hier geen problemen in, heb op school aangegeven dat wij niks doen met een geloof maar dat ik wel kies voor deze school. Mooiste tot nu toe was: zoon gaat zitten bij zijn eten en vouwt zijn handen (een gebidje doen zegt hij dan haha) en zegt: Onze moeder die in de hemel zijt! :) ik moest hier zo om lachen haha.

10. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.291
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Weet je, op school maken ze vriendjes waar ze dan ook mee gaan spelen en dan is het handig dat ze dichtbij wonen. Als je straks elke keer 5 km moet rijden dan verliest ze de binding met haar leeftijdsgenootjes in de buurt en heeft ze misschien na schooltijd niet zoveel meer te spelen.

Dat vind ik ook belangrijk en welke liedjes ze zingt vind ik dan weer minder belangrijk.

11. mamsvanm

mamsvanm Actief lid

27 dec 2012
    431
    0
    0
    Ik moet nu ook 10 minuten fietsen... echter komen de vriendjes ook gewoon hier spelen, maakt niet veel uit.
    En ook ik woon in een dorp ;)

12. henkie24

Echt in de buurt wonen hier geen kindjes. wij wonen buiten het dorp. halen en brengen moet ik ze toch. ook de school waar ze nu op zit mag ze de komende jaren niet alleen naar toe.drukke weg oversteken

13. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    is het alleen om de liedjes of speelt er meer?
    kan ze zelf ook zeggen waarom ze huilt?

14. Saskia78

@henkie: wij wonen 1km van school... En er zijn ouders die dat echt te ver vinden.... Maar ook die zeggen "ik kan d'r ook even thuis brengen voor je straks?"
    ik heb geen vervoer dus doe alles lopend sowieso.. En ik probeer speeldates die echt onhandig wonen gewoon vantevoren te plannen.. Zodat ze meteen uit school mee kan. Of ik ga mee en drink een kopje thee om rnd 5 uur weer naar huis te gaan

En soms heb ik gewoon pech.. Gaat ze toch bij dat ene vriendinnetje spelen dat een roteind lopen is vanaf huis. Shit happens :)

En soms is het erg leuk..
    Laatst bij een Pakistaans gezin geweest... Supergezellig en zelf ook lekker gespeeld nog even.
    Hoop handen en voetenwerk... Mevrouw sprak geen Nederlands maar wilde wel uitleggen wat voor ziekte haar dochter had omdat ze daardoor nog steeds geen cursus Nederlands had gevolgd.
    (Ze loopt blijkbaar ziekenhuis in en uit met haar dochter die letterlijk niet kan eten.)

15. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Erik zat ( voordat ie naar het mkd ging ) ook op een christelijke school. Ook hij kwam vaak thuis met liedjes over het geloof. Maar vond het wel leuke liedjes eigenlijk. Best voor kinderen.
    En wij zijn helemaal niet gelovig.

Daarnaast zongen ze trouwens ook gewone kinderliedjes. Het was meer half om half zeg maar. Maar als Erik dan thuis ofzo een liedje zong dan was het meestal die over Jezus enzo. Die waren nieuw en dus leuk om te zingen.

Je kunt dus aan ze vragen wat voor liedjes ze nog meer zingen.

16. mamamaaike

mamamaaike Actief lid

18 jan 2008
    153
    0
    0
    Als je het idee hebt dat de school toch heftiger christelijk is dan waar jij je prettig bij voelt, zou ik toch eens bij die andere school gaan kijken.
    Het is uiteindelijk niet alleen de liedjes, maar de hele ideologie die wordt meegegeven en die niet de jouwe is.
    Ik zat zelf op katholieke school, waar de geloofscomponent helemaal niet sterk was, maar toch vond ik het al verwarrend in combi met mijn niet echt gelovende ouders. Heb er een poosje over gedaan om zeg maar zelf te gaan denken en te beslissen wat ik zelf vond.
    Ik wil daarom voor mijn dochter absoluut geen christelijke school (omdat ik dus zelf echt niet geloof). Ik vind het prettiger als haar wordt uitgelegd: sommige mensen geloven in Jezus en de bijbel, anderen in Mohammed etc... In plaats van dat 1 geloof als de absolute waarheid wordt gepresenteerd.
    Natuurlijk is het wel goed als ze de bijbelverhalen kent, belangrijk deel van onze westerse cultuur natuurlijk, maar daarvoor lezen we zelf wel de kinderbijbel.

17. Saskia78

@mamamaaike: maar het is toch juist goed dat je dat voor jezelf bepaald hebt?

Onze dochter op een openbare school zegt overigens..
    Ouwe opa is in de hemel want dat zegt oma.
    En god is in de hemel...
    Dus als oma zegt dat de hemel bestaat, bestaat god dus ook.
    En oma is echt niet van de indoctrinatie toch :)

Wijzelf ook niet... Maar god komt in ons boekje in ieder geval niet in die vorm voor.
    Ik sluit niet uit dat er iets is... Maar wat dat dan is... Tja daar zal ik wel nooit achterkomen
    En bijbelverhalen letterlijk nemen... (Zoals A'dam en Eva) begin ik al helemaal niet aan :)

Toch dochterlief nu al paar keer een bijbels verhaal vertelt als verduidelijking bij een vraag van haar.
    Oa "wat is wijsheid mam?"
    Nouja, dan zijn die verhalen best leuk EN nuttig.
    (Zeker als je ze gewoon uit je hoofd kent.. Dan ziet dochterlief het echt niet als een bijbels verhaal waar je maar in moet geloven)

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Lastig.
    Een té christelijke school lijkt me ook helemaal niets. Maar ik neem aan dat je van te voren wel hebt gecheckt hoeveel ze precies aan t geloof doen? Zo niet, dan zou ik dat zeker wel even uitzoeken (bij andere ouders) of navragen.
    Dochter zit ook op een christelijke school, maar ik heb me bij de infodag laten vertellen dat t heel erg meevalt. Ze doen er wel dagelijks kort iets mee, maar het gros van de leerlingen is niet gelovig. Het is zeker niet de basis van alles. Ze noemen t zelf licht christelijk. Meer zou ik echt niet prettig vinden.
    Een leuk liedje vind ik prima, af en toe een verhaal, maar zeker geen indoctrinatie of psalmen leren.. Voor zo'n school zou ik ook nooit gekozen hebben.

Mijn dochter is deze week begonnen, vorige week gewend. Gaat super goed, ze vindt t hartstikke leuk en ze heeft nog niet gehuild (alleen gisteren was ze boos, omdat ze een speeltje niet mee naar huis mocht nemen). Heb Jezus nog niet voorbij horen komen of een christelijk getint liedje. Ik verwacht het straks met Pasen pas ofzo.

Off topic, maar was gisteren in de stad om een kaartje te zoeken. Kwam toevallig bij een wat christelijk winkeltje, stonden veel kaartjes buiten. Even gekeken. Allemaal kaartjes met God en de Here, bladiebla.. Maar 1 kaartje sprong er wel tussenuit.. 'Gefeliciteerd met je bekering' :$ Dusss....
    Ik verbaas me nog altijd over mensen die zo verweven zijn met het geloof.

19. Saskia78

@arivenol... Alleen het ontvangen van zo'n kaartje zou al reden genoeg zijn om spontaan te stoppen met geloven... Brrrr :)

Ik koop 1x per jaar een kaartje bij de bijbelboekhandel... Dat is als m'n "schoon-oma" jarig is. Die stelt dat erg op prijs denk ik.
    E ze hebben ook veel mooie kaarten voor bijv na een overlijden.
    Heb toen d'r man overleden was... Voor haar verjaardag echt een supermooie kaart gevonden.
    Ballonnetje erop en een gedicht over hoe alles nu anders is maar dat god en de overledene vanuit de hemel toekijken.
    Heel troostend vond ik. Was ze ook superblij mee!
    (Dat troostende mis je een beetje als ongelovige... Als dood dood is.. Tja wat dat betreft zou ik graag geloven in een hemel :) )

Wij hebben trouwens met kerst wel enorm gelachen.
    Het is een openbare school maar natuurlijk kwam het kerstverhaal wel aan de orde.
    Ze hadden bovendien de poppenhoek ingericht als stal... En de kribbe was dus in de la.. (Wist ik niet dus!)
    En dochterlief vertelde wat ze had gedaan op school...
    "Nou klasgenootje was Jezus dus die moest in de la!"
    Dus ik was eerst heel erg verbaasd...
    Maar dag erop was ze blij want ze was Jezus geweest en die mocht in de la.
    Bleek dat ze de ladenkast van de poppenhoek daarvoor gebruikten.
    Lekker crea wel :)
    Alleen combineerde het iets te goed met het feit dat ik altijd overal meteen plaatjes van zie :)

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, het lijkt me bij veel dingen idd een erg makkelijke denkwijze, die best prettig kan zijn. Je hoeft je nooit af te vragen waarom, het antwoord is logisch ;)

Deel Deze Pagina