Saskia dat is erg bijzonder hoe het met haar ging in de kleuterklas. als je haar het schouder-aanwijs testje doet? (ze wist al met 2,5 jaar links en rechts toch? met de fiets toen?) je staat tegenover haar en vraag waar haar linker hand is. ze wijst het. en daarna vraag je 'waar is 'mijn' linker hand? heeft ze het spiegel effect goed? kleuters kunnen nog niet spiegelen(nodig om ernaar kijkend iets te kunnen leren). ze kunnen ook nog steeds wisselen van linker en rechter hand. het is wel ingewikkeld allemaal. de behoefte van een kind is niet altijd waar het kind zelf omvraagt! zeker bij kleuters. de leerbehoefte van een kind bepaalt de juf in de eerste 2 maanden. ze kijkt naar het kind en stelt vast hoever het kindje is in verschillende vaardigheden. en wat het kind leuk vindt om te doen en te leren. zo heb je een beeld van de leerbehoefte van een kind. dat gaat niet altijd geweldig, sommige juffen hebben al een klas vol problematische kinderen. en komen tijd tekort. maar dat is wel hun taak. ik ken echt meerdere kleuters die ZO graag willen leren lezen. omdat mijn zoon kan lezen denken ook de moeders dat ik hen daarin kan helpen. Echt baaalenn dit. ik kijk dan hoe zo een kleuter leert. nou, dat is echt niet zo waarvan je denkt: nog dit en dat oefenen en klaar is kees. zo een kind (+4 jaar oud)kent misschien 15 letterklanken-en maakt nog steeds veel fouten daarin- en het leren van een nieuwe klank, jeeeejtje, zit echt niet in(hoe de juf de kindjes leert lijkt me echt magie dan, ik kan dat niet) kindje heeft geen idee waar een woord begint of eindigt. kan niet meer dan 5 vragen beantwoorden voordat ie weg rent om te gaan spelen. 26 letter klanken+ zoveel meer lettercombinaties leren reproduceren. en dan op volgorde terug kerend aan elkaar plakken. dat zit dan dit jaar echt niet in. "maar mijn kind wil het zo graag!!!en Ze is zo SLIM. leert zo goed" niks aan te doen. ik vind dat zo triest. ik baal van die moeders. overal in mee in gaan wat het kind zomaar roept. (met alle respect van de mama's hier) het kindje zelf zegt mij dan totaal iets anders als de moeder weg is: ik moest van mama dit lezen en ik kan het al lezen kijk....leest een woord voor(iets dat ze geleerd heeft omdat de moeder al bezig was met haar)ik zeg dan 'heel mooi; wat gaan jullie spelen?' verstoppertjeee! ze heeft duidelijk veel meer plezier in het leren van annemarikoekoek spelen dan leren lezen...of rekenen.. ja elk kind is anders. b herkennen, klank weten en dat onthouden, op naar de 2de letter, u herkennen, klank weten, terug keren naar b, herkennen, klank weten, u erbij plakken-als je het nog onthouden hebt- en op naar de 3 letter, s, herkennen, klank weten, onthouden, hup terug naar bu, herkennen klank weten onthouden, terug naar s en herkennen, klank en terug naar aan bu de s plakken; heb je bus. die moet je herkennen klank weten en lezen. BUS.
de leerbehoefte zit niet aan de kalender leeftijd vast. maar de school heeft tegenwoordig wel de middelen en de deskundigheid om er achter te komen wat de leerbehoefte is van een kind. als een ouder kun je daarin wel vragen stellen aan de school. en er op staan dat die middelen en deskundigheid correct en efficiënt ingezet worden. dat betekent niet dat je niet naar je kind kijkt en niet naar hem luistert. totaal verschillenden zaken. je moet daarnaast ook naar de juf luisteren en horen wat zij te zeggen heeft.
en iemand had het over de motorische vaardigheden. nee, het gaat om bij schrijven-lezen om integratie van verschillende vaardigheden. het kind moet een bepaalde nivoo van motorisch visueel integratie tonen. dat het kind de pen goed vast houdt is niet alles. google maar berry test voor motorisch visueel integratie. ook stroop test bijvoorbeeld voor een uitleg van hoe lezen cognitie en perceptie verandert. als je lezen eenmaal geautomatiseerd hebt tenminste.
Interessant, die Beery test. Ik kan helaas alleen tekst óver de VMI handleiding vinden, maar niet de test zelf. (Auteursrechtelijk beschermd?) Ben eigenlijk wel benieuwd om wat voor vormen het dan gaat.
ja ik weet het wel allemaal. maar mag je niet zomaar inkijken helaas. niet wegens auteursrecht. maar omdat het een officiële ontwikkelingstest is. WANT je hebt van die ouders die zelfs dat van tevoren willen oefenen met hun kindjes! zodat het kind beter SCOORT! bah...
Jammer. Ik was vooral benieuwd naar de ingewikkeldere vormen. Want ik begrijp dat het ook een test voor volwassenen is? Ben wel nieuwsgierig naar geometrische vormen die de ene volwassene wel, en de andere niet zou kunnen natekenen
ja, dat vind ik ook heel erg interresant fafa. ik ga kijken of ik iets voor je kan vinden. hahahaha. maar de eenvoudigste zijn natuurlijk bekend van de CB controles, lijnen en cirkel en kruis.